15 مهر 1391
شماره خبر: 12759

لزوم آمادگی مدیریت شهر کرج برای فصل بارش

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

لزوم آمادگی مدیریت شهر کرج برای فصل بارش

سپیدار آنلاین: استاندار البرز و رئیس شورای مدیریت بحران استان با اشاره به لزوم آمادگی دستگاه های خدمات رسان و امدادی استان، خواهان آمادگی مدیریت شهری کرج برای فصل بارش و نیز آموزش همگانی در مقابله با بحران شد.
علی اصغر عربیان در جلسه کارگروه بحران که در سالن شهید رجایی استانداری با حضور جمعی از روسای دستگاه های اداری استان البرز برگزار شد با اشاره به نقش پیشگیری در موقعیت بحران و اضطرار اظهار داشت: ضرورت پیشگیری در تمامی مواهب زندگی بشرجلوه گر است اما در بحران ها ارزش این توجه بیشترخواهد بود. عربیان ادامه داد: برای بحران ها نباید هیچ سهمی غیر از پیشگیری متصور شد و اگر پیشگیری های ما از توان خارج بود باید تمهیداتی را برای مقابله با آثار این بحران ها اندیشید. رئیس کارگروه بحران استانداری البرز یادآور شد: تمام وقایع طبیعی بلایا نیستند بلکه به دلیل غفلت ما از این نعمات، به بلا تبدیل شده اند. وی تاکید کرد: در تمامی حوزه رابطه تنگاتنگی میان نعمت و نغمت و عملکرد ما وجود دارد و این ما هستیم که کم کاری های خود در عدم توان مهار بلا و سیل را بلای طبیعی تلقی می کنیم.
ضروت نهادینه ساختن فرهنگ پیشگیری از سوی دستگاه ها
علی اصغر عربیان در بخش دیگری بر ضروت نهادینه ساختن فرهنگ پیشگیری در دستگاه ها تاکید کرد و گفت: آنچه مهم است اینکه فرهنگ پیشگیری باید در دستگاه های متولی و در جامعه نهادینه شود و در انتظار وقوع حوادثی از قبیل زلزله و... در تدبیر چاره نباشیم. وی افزود: گاهی اوقات ما خود پایه های این بلایا را با غفلت در ساخت و سازها و... بنا می نهیم؛ مثلا در وقایع طبیعی مانند زلزله شاهد آن هستیم که به دلیل مقاوم نبودن بناها، روستای های کشور در حد قابل توجهی تخریب می شود و در این خصوص لازم است که اقدام جدی صورت بگیرد.
مسئولیت دستگاه های متولی سنگین است
عربیان در ادامه با اشاره به نقش دستگاه های متولی امر مدیریت بحران در استان بیان کرد: دستگاه هایی مانند مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی در کنار ستاد مدیریت بحران به عنوان ناظر بر بخش هایی از عملکرد این دستگاه ها در استان وظیفه خطیری راعهده دارند. وی همچنین خطاب به اعضای ستاد مدیریت بحران استان افزود: شناسایی آسیب پذیری ها، مدیریت و تدبیر در خصوص پیشگیری از بحران ها یکی از وظایف اصلی این کارگروه محسوب می شود. استاندار البرز ادامه داد: آمادگی در مواقع بحرانی، به عنوان مهمترین مولفه در شرایط اضطرار حرف اول را می زند.
لزوم آموزش و مهار بحران از سوی صدا وسیما
عربیان در بخش دیگری آموزش را مهمترین رویکرد در مقابله با بحران ها دانست و گفت: درهنگام وقوع یک حادثه باید ضریب آمادگی بالا باشد و سازمان صدا وسیمای البرز با برنامه سازی و همکاری دستگاه های متولی نقش بی بدیلی را ایفا خواهد کرد.
شهرداری ها به مقاوم سازی اهمیت دهند
استاندار البرز همچنین نقش شهرداری ها را در این زمینه اصلی و اساسی برشمرد و افزود: در حال حاضر در استان البرز سازه هایی که ساخته می شود از مقاومت لازم برخوردار نیست و شهرداری ها باید بیش از پیش به این موضوع اهمیت دهند. وی ادامه داد: در برخی محیط ها مانند مدارس، دانشگاه ها، خوابگاه ها و...ارتقای امنیت به عهده دستگاه ها است و ستاد بحران باید آنها را رصد کند.
لزوم مدیریت ترافیک راه های البرز
عربیان در بخش دیگری با اشاره به نقش و جایگاه ویژه استان در بحث راه ها لزوم مدیریت ترافیک راه های استان را محور صحبت های خود قرار داد و اظهار داشت: استان البرز به جهت قرار گیری در تلاقی مسیرهای تردد بسیاری از استانهای کشور شاهد حوادث و تلفات ناشی از سانحه رانندگی بالا در مقایسه با کشور است که در این مورد لازم است چاره اساسی در این خصوص اتخاذ شده و در دستور کار قرار گیرد.
مدنیت برای بشر بلایا هم دارد
استاندار البرز مدنیت و مندرنیته را در کنار مزایایی که برای بشر دارد دارای معایب و آسیب های بیشماری دانست و افزود: مدنیت در فن آوری های نوینی که هر روزه از آنها بهره می بریم ناخودآگاه معایب و بحران هایی هم برای ما در بر دارد که نباید از غافل شویم.
لزوم آمادگی حوزه مدیریت شهری با آغاز فصل بارش
عربیان در پایان برلزوم آمادگی شهرداری کرج برای مدیریت در زمان بارش تاکید کرد و گفت: حوزه شهری نباید در خصوص مدیریت بارش های جوی غفلت کند و باید تا قبل از آغاز بارش ها به نحو مطلوبی برنامه ریزی جامعی برای مدیریت بارش ها صورت پذیرد تا شاهدآبگرفتگی و... در معابر شهری نباشیم . در این نشست هریک از مدیران دستگاه های اجرایی استان گزارشی از روند فعالیت های خود درحوزه مدیریت بحران در دستگاه متبوع خود ارائه دادند. از حاشیه های قابل توجه این نشست استقبال و حضور مدیران دستگاه های اجرایی استان با کمبود فضا در سالن شهید رجایی استانداری البرز بود.





منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود