13 بهمن 1393
شماره خبر: 136811

سیمای کلانشهر کرج ، آیینه عملکرد شورا و شهرداری

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

سیمای کلانشهر کرج ، آیینه عملکرد شورا و شهرداری


استاندار البرز در دیدار با پارلمان نشینان شهری ضمن تأکید بر همگرایی مسئولان برای توسعه کلانشهر کرج،تصریح کرد: عملکرد شوراها و شهرداری ها را میتوان در سیمای شهر نظاره گر بود.
سیدحمیدطهایی در نخستین روز از سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی،به همراه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مشاوران ارشد، یک نیم روز کاری را در صحن علنی شورای اسلامی شهر کرج حضور یافت و مباحث کلان شهری را بازخوانی کرد. وی در جریان نشست مشترک با اعضای شوراهای اسلامی شهر کرج،ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر و سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به میهن اسلامی و سخنرانی تاریخی ایشان، مروری بر خاطرات سی و شش سال گذشته داشت و یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را که همانا تشکیل شوراهای اسلامی است؛ مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی تأسیس شوراهای اسلامی شهر و روستاها بوده است؛ تا منتخبینی از میان مردم به عنوان متولیان امور شهری با اشراف به مسئولیت حوزه کاری، انتخاب شوند و نقشی در آبادانی شهرها داشته باشند.
استاندار البرز: مدافع شوراهای اسلامی هستم
وی با بیان اینکه یکی از مدافعان شوراها هستم و از برهه تشکیل شوراهای اسلامی رأی موافق نسبت به شکل گیری این شاکله مردمی داشته ام؛ افزود: هر میزان مردم در اداره امور دخیل باشند قطعاً در تحکیم و پایداری نظام اسلامی تأثیر گذار خواهد بود و این امری مهم است که نباید از نگاه ها دور انگاشته شود.
وحدت، رمز تحقق برنامه ها و اهداف فرا رو است
استاندار البرز در ادامه وحدت و همگرایی مسئولان را در تمامی امور لازم و ملزوم دانست و تصریح کرد: هیچ گاه حرکت انفرادی و تک محوری نتیجه ای نداشته و همواره تحقق اهداف با مشارکت جمعی نتیجه بخش بوده است. ضرورت مُر قانون در تصمیم گیری اعضای شوراهای اسلامی شهر دیگر توصیه استاندار البرز بود. طهایی در این زمینه نیز بیان کرد: هر میزان در تصمیم ها قانونمند و در چارچوب شرح وظایف قانونی عمل شود، قطعاً شهروندان نیز با اطمینان خاطر به عملکرد ما مسئولان نمره خواهند داد.
جابجایی ها تأثیری در ماهیت خدمت به مردم ندارد
استاندار البرز با بیان اینکه اگر هدف خدمت به مردم باشد جابجایی و تفویض اختیارات مسئولان تأثیری در ادامه تکالیف محوله نخواهد داشت، گفت: تفویض اختیارات و وجود برخی مسائل و مشکلات تغییری در ادامه راه ندارد، چرا که چارچوب و ضوابط بر عملکرد شما حاکم است به بیان دیگر تغییرات به معنای تحولات و دگرگونی رویه ها نخواهد بود. وی افزد: در هر برهه به فراخور زمان و شرایط برخی افراد با سلایق و افکار متفاوتی روی کار می آیند اما وجه مشترک همه آنها اجرای قوانین و مقررات است.
قانون فصل الخطاب عملکردها است
طهایی در ادامه با اشاره به جایگاه خطیر شوراها و فرصت کوتاهی که وجود دارد، توصیه های دیگری نیز به اعضای شوراهای اسلامی شهر کرج داشت. وی عنوان کرد: در شرایط کنونی مدیریت بخشی از امور شهری به شما سپرده شده است و مصوبات قانونی که با تصمیم گیری های شما تابعیت اجرایی شدن پیدا می کند، بنابراین نگاه ها باید بدور از سلیقه های شخصی، بر مدار قانون، کارشناسی شده و دقیق باشد. وی با تأکید بر اینکه مهر قانونی بودن بر مصوبات شورای شهر دال بر ثقل و صحت آن است، ادامه داد: شفافیت در قانون باید باید موردتوجه اعضای شوراهای اسلامی و شهرداران قرار بگیرد و همگی راهی مشخص را طی نمایند.
مروری بر عملکرد گذشته شورا در فصل بودجه،درس و تدبیری برای آینده
استاندار البرز در ادامه با اشاره به قرارگیری در فصل بودجه بندی سال جدید، در این سرفصل نیز نکاتی را متذکر شد و گفت: مروری بر روند تنظیم بودجه سالهای گذشته میتواند خود الگویی برای تدوین بودجه سال 94 باشد و با نگاه به عملکرد دوره های قبل شورا و احصاء نقاط قوت وضعف، تصمیمات مهمتری را در این زمینه اتخاذ کرد.طهایی همچنین با بیان اینکه هر میزان نگاه شما عیمق تر و وسیع تر باشد، بودجه نیز کامل تر خواهد بود و متمم آن به حداقل می رسد؛ افزود: ممکن است خود بودجه بخش هایی از بودجه را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین حضور تیمی کارشناسی در این زمینه امری ضروری است. استاندار البرز تصریح کرد: در تدوین منایع درآمدی و تعرفه های عوارض هر چه اشراف بیشتر باشد؛کمتر امکان تغییر آن وجود دارد و به این ترتیب با رأی یک شاکی مصوبه کل شورا تحت شعاع قرار نخواهد گرفت.
چهره شهر آیینه عملکرد شوراها و شهرداری
نماینده عالی دولت در استان البرز در محور دیگری از سخنان خود در جمع اعضای پارلمان شهری کرج، مسائل عمرانی تا فرهنگی و اجتماعی را در تأثیر مستقیم با عملکرد مدیران و تصمیمات خارج شده از اتاق های شورای اسلامی شهر دانست و تصریح کرد: شهر در تمامی ابعاد باید نمونه باشد، اگر در گوشه ای از شهر شاهد کمبودی باشیم باید خود را مسئول بدانیم.
سئوال استاندار البرز از پارلمان نشینان شهری
وی با تأکید بر اینکه جامعه نیازمند نشاط است و مسئولان اجرایی میتوانند زمینه های آن را فراهم سازند، این سئوال کلیدی را مطرح کرد و گفت: سئوالی که مطرح است آنکه چه امکانات تفریحی برای جوانان این شهر تدارک دیده شده تا آنان را از گزند آسیب ها و ناهنجاری هایی که در کمین است حفظ کند؟
جاذبه های البرز بسترساز مهاجر پذیری آن شده است
استاندار البرز ادامه سخنان خود را در این زمینه به مسئله حجم مهاجرت ها به این استان بسط داد و گفت: بعضاً عنوان می شود کرج کلانشهری مهاجر پذیر است، به واقع جاذبه ها موجب تقویت بسترهای مهاجرت در این استان شده است، البرز مانند برخی استانها نیست که ساکنان آن تمایل به کوچ داشته باشند، بنابراین باید گفت این جاذبه ها یک فرصت است، که معضل حضور مهاجران را نیز به دنبال دارد، اما آیا آماده پذایرایی این مهاجرت ها هستیم؟ اگر اینگونه نیست، مهاجرت نوعی آسیب تلقی می شود. وی افزود: اکنون که نمیتوان دروازه های مهاجرت به شهرها را بست، باید بسترهای لازم را برای مدیریت آن فراهم ساخت. طهایی در ادامه سخنان خود در صحن علنی شورای اسلامی شهر کرج، گزارشی از مهمترین طرح استان، سند آمایش سرزمینی نیز ارائه داد و گفت: همان گونه که طرح مطالعه برای توسعه شهری دیده شده است، در استان نیز سند آمایش سرزمینی در مرحله مطالعاتی خود قرار داد و تا اواخر سال آتی نهایی خواهد شد، این سند بالادستی در بسیاری از امورشهری راهگشا است.
راه اندازی قطار شهری کرج اولویت اول استان است
استاندار البرز در محور دیگری به مسئله ترافیک کلانشهر کرج نیز اشاره کرد و در این زمینه بیان کرد: شهرهای بزرگ در حوزه مدیریت ترافیک به ناچار مسیر تهران را طی خواهند کرد، اجرای طرح زوج و فرد در بافت مرکزی شهرها یکی از تدابیری است که در این زمینه اتخاذ شده است. وی در این زمینه از پروژه در حال تکمیل قطار شهری هم یاد کرد و گفت: تکمیل قطار شهری کرج نه تنها برای مسئولان شهری که برای ما هم اولویت است و به جد پیگیر آن هستیم و به همت و همکاری شهرداری و شورای شهر تا سال آتی شاهد گشایشی در این زمینه خواهیم بود.
استقبال از حضور سرمایه گذاران در تکمیل قطار شهری
طهایی ادامه داد: در این زمینه از حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی استقبال خواهیم کرد. استاندار البرز همچنین بیان کرد: باید دید مردم چه مشکلی دارند که مرتبط با مسائل شهری است و برای آن گره گشایی کرد تا بدین طریق راه برای توسعه شهر نیز باز شود. وی مردم را مهمترین سرمایه ها قلمداد کرد و افزود: باید از نقش آفرینی مردم به عنوان سرمایه های اجتماعی در کنار بخش خصوصی در حوزه عمران شهری بهره مند شد.
سند تفصیلی شهر، طرح ترسیمی آینده شهر است
استاندر البرز سند تفصیلی شهر را نیز یکی از اسناد مهم بالا دستی قلمداد کرد و افزود: این سند طرح ترسیمی آینده شهر و برای مردم است، بنابراین باید نسبت به این سند تعصب وجود داشته باشد و کمتر شاهد تحولات و اعمال دیدگاه ها در آن باشیم.
چهره سبز شهر کرج را بازگردانیم/ تأسیس اکوپارک گامی در بازگرداندن هویت باغ شهری کرج
طهایی در محور دیگری به چهره باغ شهری کرج که از گذشته های دور شناخته شده است نیز اشاره کرد و گفت: کرج به جهت ماهیت باغ شهری از قدیم الایام بعنوان شهر سبز شناخته می شد، امروز نیز با گسترش فضاهای سبز شهری باید سعی کنیم چهره سبز گذشته را به شهر کرج بازگردانیم و اجازه ندهیم تحت تأثیر خشکسالی قرار بگیرد. وی با بیان اینکه تأسیس پارک طبیعت یکی از اقداماتی است که در این زمینه اتخاذ شده است، افزود: اگر همه شهروندان احساس کنند که مسئولان در این زمینه تعلق خاطر دارند قطعاً مشارکت خواهند داشت. ضرورت جدی گرفتن مسئله کم آبی و بکارگیری راهکاری برون رفت از وضعیت کنونی از دیگر تأکیدات استاندار البرز در جمع پارلمان نشینان شهری بود.
سازمان همیاری ها، همیار شهرداری ها باشد
طهایی در ادامه با اشاره به تازه تأسیس بودن سازمان همیاری شهرداری ها در استان البرز،بیان کرد: این سازمان با مشارکت شهرداری به عنوان بازویی اجرایی برای شهر خواهد بود، بنابراین انتظار می رودهمکاری ها بین این دو نهاد بیش از گذشته باشد. وی افزود: عضویت کلانشهر کرج در خریداری سهامی از سازمان همیاری ها میتواند سرمنشاء خدمات موثری باشد. استاندار البرز در این زمینه با اشاره به اینکه سازمان همیاری های استان البرز هنوز از تهران منفک نشده است، از انجام مکاتباتی برای مستقل شدن این سازمان در استان از پایتخت نیز خبر داد. طهایی در محورهای پایانی سخنان خود خطاب به اعضای شوراهای اسلامی شهر کرج گفت: مردم شما را انتخاب کرده اند و سرنوشت شهر را بدست شما سپرده اند، بنابراین انتظار می رود به نحو مطلوبی نسبت به ارائه خدمات به مردم حرکت کنید.
همگرایی مسئولان استان و شهر در توسعه و تکمیل قطعات پازل کلانشهر کرج
وی با بیان اینکه برای ساختن این کلانشهر منیت ها مطرح نیست و تیمی حرفه ای و شناخته شده در سطح ملی عهده دار مدیریت کلانشهر شهر کرج هستند،تصریح کرد: استانداری البرز، شورای اسلامی شهر و شهرداری همگی یک تیم مشترک اند که در مسیر خدمت به مردم حرکت می کنند؛ بنابراین تقویت هر بخش، یاری دهنده در توسعه مجموعه ای واحد برای تکمیل قطعات پازل کلانشهر کرج است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود