28 آبان 1394
شماره خبر: 153209

البرز موزه باستان‌شناسی ندارد

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

البرز موزه باستان‌شناسی ندارد


در جلسه انجمن میراث فرهنگی البرز مباحثی از قبیل فقدان موزه باستان شناسی در البرز، ضرورت ثبت ملی محور چالوس، تعیین تکلیف مالکیت کاخ مروارید مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
سید حمید طهایی، استاندار البرز در جلسه انجمن میراث فرهنگی استان که با حضور مسئولان کشوری و استانی در استانداری البرز برگزار شد، اظهار کرد: موزه دفاع مقدس استان البرز در پارک جهان‌نما در ورودی استان احداث می‌شود. وی در ادامه به احداث پارک علمی و فناوری کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: اولین دانشکده کشاورزی کشور در شهرستان کرج تأسیس‌شده است و بسیاری از متخصصان کشاورزی کشور در این دانشکده تحصیل‌کرده‌اند به همین منظور مرکز علم و فناوری کشاورزی در استان احداث می‌شود. طهایی در ادامه به اعتبارات استان اشاره کرد و گفت: بودجه و اعتباری که به استان تعلق می‌گیرد کم است و انتظارات دستگاه‌های استان با این بودجه برآورده نمی‌شود. استاندار البرز در پایان به ثبت آثار تاریخی استان در فهرست آثار ملی نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از کاخ سلیمانیه و مروارید به‌عنوان موزه مردم‌شناسی و موزه‌های باستان‌شناسی احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد. در ادامه این جلسه محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌های کشور با تأکید بر اینکه باید به منافع ملی توجه کنیم، گفت: سرمایه اجتماعی در هر جامعه‌ای زوال‌ناپذیرند و از اهمیت زیادی برخوردار هستند. کارگر با تأکید بر اینکه جوامعی که دارای سواد فرهنگی هستند در طول تاریخ ماندگار می‌شوند، گفت: کرج اگر نتواند میراث فرهنگی خود را حفظ کند با ناهنجاری‌های زیادی مواجه خواهد شد.
۲۷ هکتار از اراضی کاخ مروارید به میراث فرهنگی البرز واگذار شد
وی با تأکید بر اینکه اوقات فراغت مردم باید مدیریت شود، گفت: باید به مردم در خصوص شهری که در آن زندگی می‌کنند آگاهی داده شود بسیاری از مردم از آثار تاریخی شهر خود بی‌اطلاع هستند. مدیرکل امور موزه‌های کشور ادامه داد: توسعه از دل میراث فرهنگی بیرون می‌آید باید شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که مردم نسبت به آثار تاریخی علاقه‌مند و مسئول باشند. کارگر با تأکید بر اینکه باید مردم را درگیر میراث کرد، افزود: استمرار جلسات انجمن‌های مرتبط با میراث می‌تواند مردم را با میراث درگیر کند. در ادامه این جلسه مهناز طاهری معاون میراث فرهنگی استان البرز آزادسازی محوطه تپه ازبکی در سال جاری را یکی از اقدامات ارزشمند این اداره کل اعلام کرد و گفت: ۲۷ هکتار از اراضی کاخ مروارید به میراث فرهنگی واگذارشده است ولی بحث تعیین تکلیف مالکیت این اثر تاریخی هنوز مشخص نشده است. طاهری در ادامه از محوطه تپه ازبکی واقع در شهرستان نظرآباد به‌عنوان نگین البرز یادکرد و گفت: در حال حاضر باید تلاش کنیم که این اثر را به ثبت جهانی برسانیم. وی بیان کرد: آثاری در محوطه تپه ازبکی پس از ۶ فصل کاوش به‌دست‌آمده است به همین منظور احداث موزه و سایت موزه در این محوطه ضروری به نظر می‌رسد. معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی استان البرز با تأکید بر اینکه تاکنون ۷۰۰ میلیون تومان برای مرمت این محوطه هزینه شده است گفت: مرمت و بازسازی این مجموعه نیازمند ۱۵ میلیارد تومان است.
بسیاری از آثار تاریخی استان البرز نیازمند مرمت و بازسازی هستند
طاهری با اعلام اینکه کاخ‌موزه سلیمانیه به‌عنوان «موزه نقاشی دوره قاجار» در بهمن‌ماه سال جاری افتتاح می‌شود، گفت: مرمت و بازسازی این اثر تاریخی منحصربه‌فرد نیازمند اعتبارات است. وی در ادامه بیشترین آثار تاریخی شناسایی‌شده در استان البرز را در شهرستان کرج و ساوجبلاغ اعلام کرد و گفت: در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های میراث فرهنگی البرز تعیین عرصه و حریم ۱۵ اثر تاریخی است. طاهری گفت: در حال حاضر بسیاری از آثار تاریخی مانند کاخ مروارید، حمام مصباح، کاخ سلیمانیه، کاروانسرای شاه‌عباسی، بقعه امام‌زاده زید و رحمان و برخی دیگر از آثار تاریخی استان نیازمند مرمت و بازسازی هستند. وی در ادامه با تأکید بر اینکه استان البرز از فقدان موزه باستان‌شناسی رنج می برد، گفت: با توجه به اینکه آثار خوروین شهرستان ساوجبلاغ پس از تلاش‌های فراوان به کشور بازگردانده شدند ولی به دلیل نبود موزه در استان در موزه ملی ایران واقع در تهران نگهداری می‌شوند. معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی استان البرز در پایان در خصوص ثبت محور کرج – چالوس گفت: ثبت این محور تاریخی نیازمند اعتبار و همکاری استان مازندران است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود