22 خرداد 1395
شماره خبر: 164321

رمضان فرصتی برای شناخت ضعف های عبودیت فردی است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

رمضان فرصتی برای شناخت ضعف های عبودیت فردی است


نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به اهمیت بهره بردن از فیوضات ماه مبارک رمضان، گفت: رمضان فرصتی برای شناخت ضعف های عبودیت فردی است.
آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی، در نشست بیان اخلاق در قرآن ویژه ماه مبارک رمضان به میزبانی حسینیه آیت الله حق شناس، ضمن اشاره به شرح صدر، به مثابه یکی از ویژگی های ماه رمضان برای افراد، بیان داشت: انسان باید از فرصت ماه رمضان برای شناخت ضعف ها و ظرفیت های خودش بهره ببرد، این ماه دعوت به یک مهمانی است که خداوند با توجه به اندازه آگاهی و نیاز مهمان به او رزق می دهد. وی با بیان اینکه حس، فکر، عقل و روح ما نیازمند به این رزق الهی است، افزود: کسی زاهد است که همه غصه ها و شادی های دنیوی از روح و روان او خارج شده، نه شادی ها او را غرق می کند نه غصه ها او را متاثر، همچنین شخصی که به شرح صدر رسیده باشد روحش را دارای وسعت می بیند و نسبت به دنیا حالت پرواز دارد لیکن پیش از آنکه فرصتش از دست برود آماده دل کندن از دنیا است و این همان انسانی است که از دیدگاه اسلام شرح صدر دارد.
شرح صدر نزد پروردگار اهمیت بالایی دارد
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه خدای متعال اگر بخواهد کسی را هدایت کند به او شرح صدر و معنویت عطا می کند، گفت: خدا به انسان شرح صدر می دهد تا فرد بتواند حقیقت اسلام را درک کند و با وسعت روح به عظمت واقعی دین برسد از این رو، کسی روح خود را در تنگنا می بیند نمی تواند مسلمان خوبی باشد، لذا باید دانست که تسلیم خدا شدن نیازمند شرح صدر است و تجلی نور خدا که وارد قلب انسان شده و وسعت پیدا می کند. میرباقری شاهرودی با بیان اینکه عالم هستی کتابی برای اهل تفکر است، بیان داشت: علائم شرح صدر تجافی نسبت به دنیا و آمادگی برای رفتن به سوی خداست چرا که عقل انسان یک ترازو محسوب شده و هر عملی انجام می دهد در آن سنجیده می شود پس کسی که همه تعلقاتش به دنیای فانی تعلق دارد، عقل او منافع دنیوی را وزن کرده است. وی با شاره به لزوم تفکر، بیان کرد: قلب انسان می تواند ظرف محبت خدا و اولیای خدا باشد و فکر می تواند نگاه انسان را به عالم عوض کند همین دنیای اطرافمان، خلقت شب و روز و همه نشانه های دیگر برای کسانی است که اهل ذکر هستند، تداوم در ذکر انس ایجاد می کند که به همراهش تفکر را نیز به دنبال دارد لذا برای تفکر چه زمانی بهتر از ماه رمضان که فرد به این علائم فکر کند.
تفکر باید زایش داشته باشد
نماینده مردم البرز در خبرگان رهبری با بیان اینکه از دیدگاه قرآن، تفکر باید به طور دایم زایش داشته باشد و برای انسان اهل تفکر، عالم کتاب اوست، گفت: ابواب کسی است که پدیده های دنیا او را مشغول نمی کند او پشت صفحه پدیده ها را می بیند آیات و معانی را درک می کند و در بهار می تواند پاییز را ببیند چرا که همه این ها نشانه های پروردگار هستند و این افراد نگاه انسانی خود به دنیا را جامع و کامل کرده اند. میرباقری شاهرودی افزود: حیات دنیا، لهو، زینت، مُفاخره و افزایش اموال و اولاد، مانند بارانی که وقتی بر زمین تشنه می بارد کشاورز از مشاهده سرسبزی و طراوت حیرت می کند اما نکته اصلی تمامی این موارد آن است که از یاد خدا غافل نشویم همچنین ماه مبارک رمضان سفره ای است که خدای متعال به اندازه وجود ما پهن کرده و انسان باید نیازها و موانع را بشناسد و برای تقویت و رفع آن گام بردارد و برای این خودشناسی باید از لحظه لحظه ماه میهمانی خدا استفاده کند. وی در ادامه بیان کرد: درب رحمت عطا و بخشش خداوند همیشه باز است و اعمالی نظیر حسد، تکبر، بخل و کینه ظرف لطف خداوند را برای ما واژگون می کند همچنین خداوند متعال سفره رزق خودش را که همان قرآن کتاب هدایت در دسترس قرار داده و می توان گفت، کلام الله مجید ثمره این شجره طیبه نور، شقا، ذکر و رحمت محسوب می شود و امروز در اختیار ما بندگان نهاده شده و به همین دلیل ختم یک آیه از قرآن معادل ثواب قرائت کل قرآن است.
قرآن سفره ای الهی برای برکات خداست
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، درباره قرآن گفت: کلام الله مجید، سفره ای است که از طریق امامان برای ما گسترانیده شده و هر فردی باید تلاش کند در ماه مبارک رمضان به اسرار این کتاب هدایت دست پیدا کند چرا که در احادیث نقل شده کسی که قرآن را به طور کامل ختم کند اسرار نبوت بین دو پهلوی او درج می شود. میرباقری شاهرودی درباره تقسیم بندی کلام خدا نیز گفت: خداوند کلام خودش را به سه قسمت تقسیم بندی کرده است آنهایی که عالم و جاهل می فهمند، عده ای که صفای ذهن پیدا کرده و از کدورت پاک شده اند و آنهایی که امنای الهی و راسخون به آن دسترسی دارند که این سفره متعلق به امیر المومنان علی (ع) است و ما می توانیم از باطن و حقایق و معنویات این سفره استفاده کنیم. وی افزود: امیدواریم بتوانیم در ماه میهمانی خداوند جزء دسته ای قرار بگیریم که هدایت علی (ع) را برای خود داشته باشیم و بتوانیم از فیوضات کامل این ماه گرامی بهره مند شویم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود