27 خرداد 1395
شماره خبر: 164765

محبت اهل بیت (ع) راه رسیدن به خدا است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

محبت اهل بیت (ع) راه رسیدن به خدا است


نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری، گفت: راه رسیدن به خدا در گرو محبت اولیاء الله و مسیر و هدف آفرینش اعطای مدال مقام عبدالله است.
آیت الله سید مهدی میرباقری شاهرودی شامگاه چهارشنبه در بیان مباحث اخلاق درقرآن در باب محبت به میزبانی حسینه اعظم مدرسه قلعه شاهرود، ضمن اشاره به سیر تکامل معنوی انسان و ارتباط آن با خلقت، بیان داشت: یکی از مقام هایی که انسان در مسیر تکامل معنوی باید تلاش کرده تا به آن برسد مقام محبت خدا است که علاوه بر دوست داشتن پروردگار و اولیا خدا باید اعمالی که انسان را به خدا نزدیک می کند نیز، دوست بدارد. وی درباره حسن نیت نیز افزود: همه امور انسان باید به گونه ای باشد که بهترین نیت و براساس کار برای محبت خدا برنامه ریزی شود لذا حضرت محمد(ص)، احسن نیت را به شاکله ای تعبیر کردند که اعمال انسان بر مبنای آن شکل می گیرد و این شاکله تا زمانی که رغبت به غیر خدا باشد، نمی تواند عمل خالص برای خدا را در خود ببیند.
نیت، تحول آفرین است
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه نیت عامل تحول زا است و هنگامی که نیت متحول شود، اعمال نیز بهترین خواهند شد، گفت: محبت حضرت حق اگر در وجود انسان نمایان شود، باید تبدیل به محبت اولیا شده تا مومنان بدانند که هموار شدن راه رسیدن به خدا جز از طریق محبت اولیا امکان پذیر نیست لذا از معرفت رجال که همان معصومان(ع) و انبیاء الهی(ع) هستند می توان دریافت که پروردگار مقدر ساخته تا از طریق معرفت امام به معرفت خدا برسیم. آیت الله میرباقری شاهرودی افزود: این سیر معرفتی که در کلام خدا سفارش شده که «فقط خدا را پرستش کنید، که او ما را باب الله، سبیل الله، صراط الله و وجه الله قرار داده است»، به این دلیل نمود پیدا می کند که آفرینش جن و انس برای این است که فقط خدا را پرستش، و عبادت و بندگی را بیاموزیم که اگر با شیطان درگیر نمی شدیم هرگز به مقام اخلاص نمی رسیدیم. وی افزود: از جمله مدال ها و افتخاراتی که خدای متعال به پیامبرش میدهد مقام عبد است که اگر کسی به معرفت برسد عبد خدا شده و لذت های دنیا حجاب بین او و توحید نمی شد از سوی دیگر معرفت دومین مدال گرانبهای خدایی است چرا که آن نورانیتی محسوب می شود که به قلب انسان وارد شده و انسان را خاشع می کند لذا باید دانست که معرفت حقیقتی است که از بالا به انسان عطا شده وقتی او را پرستش می کنیم از غیر خدا مستغنی و ثمره آن عز و استغنا است و امام معصوم(ع) در جایگاهی قرار دارد همچنین باید گفت در مقام محبت هم اگرانسان میخواهد به مقام محبت خدا دست یابد، باید به محبت اولیا خدا برسد.
ریسمان محبت الهی و حب و بغض برای خدا است
نماینده مردم البرز در خبرگان رهبری در ادامه گفت: خدا امام را برای شفاعت و ما را برای ابتلا به عبور از این میدان امتحان خلق کرده و در واقع این دنیا تلاقی بین ما و امام محسوب می شود که ملاقات با امام همان ملاقات با خدا و همان فی سبیل الله است و اگر کسی می خواهد خدا را بشناسد تنها از طریق شناخت اولیا خدا میسر است. آیت الله میرباقری شاهرودی تصریح کرد: محبت خدای متعال باید تبدیل به حب فی الله و بغض فی الله شود یعنی همه حب و بغض برای خدا باشد و امور انسان باید فقط برای رضای خدا بوده و اگر چنین عمل کرد، از جمله محبان خدا واقع می شود. وی افزود: نماز، زکات و روزه ماه رمضان همه برای اتصال به رشته ایمان خوب است ولی آنچه این ریسمان را محکم تر کرده در قلب ما جا گرفته و در همه اعضا و جوارح ما جاری می شود این است که، برای خدا دوست بدارد و برای خدا دشمنی کند. خدای متعال ایمان را محبوب دل شما قرار داده و کفر و فسوق عصیان را مکروه کرده است، ایمان شما، همان حب خدا است جامعه ای که در آن دور امام جمع هستند محبت امام موجب شده یکدیگر را به خاطر امام دوست داشته باشند که اگر این امر محقق شد رشته ولایت شکل گرفته و باید آن را محترم نگه داشت.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود