26 مرداد 1395
شماره خبر: 168432

اقدامات موثر دولت یازدهم برای محیط بانان

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

اقدامات موثر دولت یازدهم برای محیط بانان


معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست محیط بانان را بهترین متخصصان طبیعت و اولین مشاهده گران پدیده های طبیعی دانست و گفت که دولت تدبیر و امید اقدامات موثری برای حمایت از محیط بانان داشته است.
سید محمد مجابی در همایش تجلیل از محیط بانان استان البرز، افزود: محیط بانان ما بهترین اکولوژیست های منطقه محسوب می شوند که علاوه بر اشراف بر حوزه تخصصی منابع طبیعی، دارای مراتب عرفان نیز هستند. وی ادامه داد: یکی از اقدامات موثر اصلاح آیین نامه ای بود که بر اساس آن محیط بانانی که در دفاع از عرصه های طبیعت کشور با همان ضوابط، جانشان را نثار می کنند شهید و مجروحان آن جانباز محسوب می شوند. مجابی گفت: همچنین جای تشکر دارد از تمام ملت ایران که به محیط بانان احترام می گذارند. وی اضافه کرد: به جرات در میان برنامه دولت ها، تنها دولت یازدهم اشاره صریح به بحث محیط زیست داشته به طوری که رئیس جمهوری قبل از انتخابات در برنامه نتظیم شده فصلی به محیط زیست و حوزه محیط بانان اختصاص داده است. مجابی گفت: سه سال از دولت دکتر روحانی می گذرد و اقدامات موثری در دولت یازدهم صورت گرفته و بر این اساس تعداد پست های محیط بانی از دو هزار و سیصد پست به سه برابر افزایش یافته است.وی تاکید کرد: با توجه به تاکیدات دولت یازدهم بر این موضوع مهم، در برنامه ششم توسعه باید برای استخدام محیط بانان توجه لازم صورت می گیرد. این مسئول اضافه کرد: بر اساس ابلاغ رییس ستاد کل نیروهای مسلح دستورالعمل خدمتی محیط بانان ابلاغ شد که نخستین اثر آن حمایت از نیروهای مسلح برای این قشر خدوم بود که موافقت برای گرفتن سهمیه سرباز از جمله این حمایت ها است.وی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست امریه داشت، ولی سهمیه سرباز نداشت که با این ابلاغیه این موضوع به سامان می رسد. معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امکانات ویژه حمایتی در اختیار محیط بانان قرار می گیرد. تبدیل وضعیت 500 محیط بان نیز از دیگر اقدامات موثر دراین زمینه است. مجابی گفت: پیگیری سختی کار محیط بانان و اجرای آن برای تمام افراد این قشر در دستور کار است و در سازمان محیط زیست و مدیریت و برنامه ریزی در حال پیگیری است. وی اضافه کرد: حمایت های قانونی برای محیط بانان از دیگر موضوعات مهم برای این قشر زحمت کش به شمار می رود که در ابتدای دولت یازدهم اقدامات موثری دراین زمینه صورت گرفته است. مجابی با اشاره به وجود سلاح های مجاز و غیرمجاز بسیاری در اختیار افراد، گفت: از دیگر اقدامات موثر دولت اقدام صحیح وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای منع فروش سلاح به افراد است. وی اضافه کرد: با توجه به تعدی و جرات متخلفان برای شلیک به محیط بانان برای حمایت پیش نویس لایحه ای تنظیم و در سرفصل های مختلف به دولت تقدیم شد که با کلیات آن در کمیسیون اجتماعی دولت موافقت شد و مراحل بعدی پیگیری می شود. مجابی یاد آورشد: براساس دستور العمل ستاد کل نیروهای مسلح محیط بانان مشمول قانون خدمات کشوری هستند و سایر پرداخت ها نظیر نوبت کاری برای محیط بانان پیشنهاد شده که در دستور کار دولت است. وی در ادامه به ضرورت آموزش برای محیط بانان اشاره کرد و افزود: گرچه دولت درسال های اخیر با بحران منابع مالی مواجه بوده اما با توجه به اهمیت آموزش برای محیط بانان این امر نیز مورد توجه قرار گرفته و هزار و پانصد محیط بان دوره آموزشی طی کرده اند و تا پایان سال 95 هیچ محیط بانی بدون آموزش نخواهد بود. معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بحران محیط زیستی دارای اهمیت است و بر این اساس مقام معظم رهبری سیاست های کلی محیط زیست را ابلاغ داشتند. وی گفت: سیاست های کلان به خوبی دیده شده اما در پایین دست آنچه که در کلان دیده شده به خوبی اجرا نمی شود.
**300 دشت کشور بحران آب دارد
معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اکنون 300 دشت کشور بحران آب دارد و ریزگردها از سوریه، عراق و عربستان با پهنای 200 کیلومتر و ارتفاع هشت کیلومتر می آیند. مجابی افزود: در برنامه ششم این مباحث باید گنجانده شود. امروز دولت با همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام منویاتی در تلاش است که سیاست های کلی حوزه محیط زیست را با تعامل با دیگر قوا و دستگاه ها به نتیجه برساند. این مسئول ادامه داد: امروز قوا ورودی خوب در خصوص موضوعات زیست محیطی دارند. محکومتیت های جدی در حوزه شکار اعمال می شود. وی تاکید کرد: البرز استانی که سه دهم وسعت کشور را دارد. بیش از 3.3 جمعیت کشور در این استان است که تراکم جمعیتی بالا محسوب شده و توجه بیش از پیش را به مسائل زیستی می طلبد. وی خاطرنشان کرد: بیست درصد ترافیک کشور در این استان قرار دارد. هر چهار دشت استان دچار بحران آب هستند و نشست زمین به سی سانتی متر رسیده و برداشت آب به عمق تا دویست متر نیاز دارد و چاه های غیرمجاز بسیاری دارد. مجابی گفت: کلانشهری در جوار تهران با این حجم فشار باید توجه گرفته شود. باید برای حل مشکلات زیست محیطی کار کنیم که یکی از سیاست های اعلام شده مقام معظم رهبری مشارکت مردم در حفظ محیط زیست است.
وی تاکید کرد: حفظ زیست با همکاری سمن ها محقق می شود و وضعیت این استان هرسال باید رصد شود. معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه بحران آب و بحث انرژی را از مهمترین مسائل استان البرز برشمرد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود