15 مهر 1394
شماره خبر: 150488

دادگو: کاری نکنید، خودمان اقدام می‌کنیم

سپیدار‌آنلاین: گروه تنور داغ

دادگو: کاری نکنید، خودمان اقدام می‌کنیم


اظهارات معاون استاندار البرز در حقیقت واکنش به سخنان رئیس شورای شهر کرج بود و او را متهم به بیان اظهاراتی خارج از حوزه اختیاراتش کرد، اما باید گفت که دادگو در حقیقت حرف و خواست اکثریت مردم کرج را بیان کرده است.
سرنوشت مترو کرج با گذشت بیش از یک دهه از آغاز اجرای طرح فوق، همچنان نامعلوم است. در آخرین تحولات، مدیران ارشد شهری کرج از خلف وعده‌ها و عدم اجرای تعهدات پیمانکار مترو به ستوه و مطالب انتقادی بسیاری در این زمینه مطرح کردند. پس از آن بود که زمزمه‌های لغو قرارداد پیمانکار و تلاش برای جبران خسارت‌های وارده به دلیل تعلل بیش از اندازه در اجرای طرح از سوی مدیران شهری کرج مطرح شد. در همین حین خبر تشکیل جلسه‌ای با حضور مقامات ملی، استانی و شهری در رسانه‌ها منتشر و اعلام گردید که این جمع گرد هم آمدند تا با بحث و تبادل نظر پیرامون چگونگی تامین منابع مالی جهت تزریق به پروژه ترافیکی متروی کرج، گره از مشکلات آن باز کنند. در جلسه فوق سید ابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید محمدرضا آیت ‌اللهی مدیر شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا)، سید حمید طهایی استاندار البرز، علی ترکاشوند شهردار کرج مدیران البرزی حضور داشتند.محور جلسه فوق تعیین تکلیف شرکت سابیر به عنوان پیمانکار پروژه قطار شهری کرج و همچنین احصاء راهکارهای تزریق نقدینگی به این طرح کلان اعلام شد. سید حمید طهایی استاندار البرز در این نشست گفته بود که دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای برای تعلل در راه اندازی متروی کرج پذیرفتنی نیست و پیمانکار پروژه (شرکت سابیر) موظف است با شتاب بخشی به اقدامات صورت گرفته، هر چه سریع تر نسبت به افتتاح ایستگاه های مصوب در مسیر خط 2 اقدام نماید.
این سخنان در حقیقت خط بطلانی بر زمزمه‌های مطرح شده برای لغو قرارداد پیمانکار بود. این در حالی است که علی ترکاشوند شهردار کرج در همان جلسه گفته بود:‌ با توجه به نوسانات موجود در اقتصاد کشور و رشد روز افزون نرخ تورم و گرانی، هر سال تاخیر در افتتاح ایستگاه های مترو برابر با افزایش چمشگیر بودجه مورد نیاز می باشد و از این رو، طولانی تر شدن زمان بهره برداری از قطار شهری اصلا به صلاح شهر و شهروندان نیست و زمان آن رسیده تا تکلیف این پرونده یکسره شود. در ادامه این جلسه، پیشنهاد مدیریت شهری کرج مبنی بر پرداخت غیرنقدی به شرکت سابیر از طریق تحویل چند قطعه زمین مطرح شد و با رایزنی های صورت گرفته و حمایت استاندار البرز، مدیرعامل شرکت شستا نیز این پیشنهاد را پذیرفت و مقرر گردید پس از فروش اراضی توسط مجموعه مذکور، نقدینگی در اختیار سابیر قرار گیرد. اما خبرهای رسیده حاکی از آن است که همچنان سرنوشت مترو کرج در هزارخم مشکلات و عدم اجرای تعهدات گرفتار شده است.به همین دلیل بود که طی روزهای گذشته انتقادهایی از سوی برخی از اعضای شورای شهر مطرح شد. در این ارتباط محمود دادگو رئیس شورای اسلامی شهر کرج روز یکشنبه در جلسه رسمی شورای شهر خطاب به دولت و شرکت پیمانکار قطار شهری کرج گفته بود: اگر ظرف دو روز آینده یعنی تا روز سه شنبه، صورتجلسه مربوط به توافقات شورای سازمان به امضای استانداری نرسد و پیمانکار مجاب به انجام تعهدات نشود، قرارداد شهرداری با پیمانکار به صورت یک طرفه از جانب شهرداری خاتمه می یابد. در این زمینه، داوود وحیدی دیگر عضو شورای شهر نیز از دیگر اعضای شورا خواست با جدیت مباحث مربوط به قطار شهری را مورد بررسی قرار داده و پیگیری نمایند.
وی اذعان داشت: طبق مصوبه شورا مقرر شد مبلغ ۱۶۵۶ میلیارد تومان از اراضی شهرداری کرج برای تامین هزینه های تکمیل قطار شهری کلانشهر به فروش برسد و با فروش اوراق مشارکت مقدار درآمد حاصله از مبلغ ۱۶۵۶ میلیارد تومان کاسته شود. وحیدی با اعلام اینکه رقم حاصل از فروش اوراق مشارکت هم اکنون در حساب است و هر ماه ۲۲ درصد سود به آن تعلق می گیرد، افزود: با افزایش ۸٫۵ درصد پرداختی به سرمایه گذار، در مجموع ۳۰٫۵ درصد سود از سوی شهرداری در حوزه قطار شهری پرداخت می شود که هزینه سنگینی را به این دستگاه تحمیل کرده است. این عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه هم اکنون دو ماه نیز از زمان تصویب فروش زمین جمهوری گذشته در حالی که هیچ اقدامی به این منظور انجام نگرفته است، تصریح کرد: با این رویکرد پروژه مترو از طریق شرکت پیمانکار سابیر تا سال های سال به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید. وحیدی خاطرنشان کرد: پیمانکار در تلاش برای تغییر مسیر توافقات است و این به نفع شهر و مجموعه مدیریت شهری نیست. رئیس شورای اسلامی شهر نیز با انتقاد از نحوه عملکرد شرکت پیمانکار، تاکید کرد: فرض کنیم به کمک دولت هیچ احتیاجی نداشته و خودمان تامین و تکمیل قطار شهری را به عهده بگیریم؛ چرا که با این روند به نتیجه مطلوبی دست پیدا نخواهیم کرد. محمود دادگو تاکید کرد: مقرر شده است امضای استاندار برای انجام تعهدات دریافت شود، اگر ظرف یک هفته این اقدام انجام نگیرد برای حذف پیمانکار اقدام می کنیم. شهردار کرج نیز با تایید گفته های رئیس و عضو شورا، خاطرنشان کرد: پرداخت سودهای سرمایه گذاری به صورت سه ماهه رقم سنگینی را به شهرداری تحمیل کرده است و هر روز تعلل پیمانکار ضربه سنگین تری به این دستگاه وارد می آورد. با توجه به اینکه پیمانکار قیمت مشخص و زمان تعیین شده ای برای اتمام طرح داشته، در صورت عدم تامین خواسته ما امکان لغو قرارداد به صورت یک طرفه از جانب شهرداری وجود دارد که این امر طی نامه ای به اطلاع استانداری خواهد رسید. در واکنش به این اظهارات بود که امروز هیربد معصومی معاون امور عمرانی استانداری البرز به صورت فوری و فوق‌العاده نشست خبری با حضور اصحاب رسانه برگزار کرد و در جمع خبرنگاران گفت متأسفانه احداث مترو کرج دچار عقب ماندگی هایی بود که دلایل مختلفی نیز دارد، البته مسائل مدیریتی قبل، بیش از مباحث مالی، موجب حرکت کند این پروژه ملی شده است.معاون استاندار در این خصوص با اشاره به سیاست دولت در بحث تصدی گری، تصریح کرد: سیاست گذاری و ترسیم استراژی حمل و نقل، کار تصدی گری نیست که به شهرداری ها سپرده شاید کار اجرایی به شهرداری سپرده شود، ولی سیاس ت گذاری از وظایف دولت است. وی افزود: حوزه حمل و نقل بسیار مهم است و از اموری نیست که در شهرها سیاست گذاری ها و نحوه توسعه آن به شوراها و شهرداری واگذار کرد. معاون استاندار البرز ادامه داد: مسئولان دولت یازدهم در این استان، عزم جدی برای تکمیل مترو نیمه کاره کرج دارند، طبق اساسنامه استاندار بعنوان رئیس شورای سازمان قطار شهری کرج و حومه و نماینده عالی دولت در استان تصمیم گیری این پروژه خواهند بود و به جهت ضرورت اعمال سیاست های ارادی دولت قابلیت واگذاری این طرح ملی به غیر وجود ندارد. پروژه قطار شهری، طرحی نیست که به شهرداری و شورا واگذار شود؛ تنها استانداری در خصوص این پروژه تصمیم می گیرد. معصومی با بیان اینکه روش دولت در طرح های عمرانی، تبدیل نقدی به تهاتری است، گفت: در پروژه های عمرانی از این روش که بخشی پیمانکار تهاتر و بخشی دیگر اختصاص سهم دولت باشد اجرایی می شود. وی با بیان اینکه بارها نیز گفته ایم که شهرداری و شورای شهر نیاز نیست در رابطه با ادامه کار، دغدغه داشته باشند، گفت: اعضای شورای شهر کرج علی رغم آنکه دغدغه داشتند به آنها اطمینان خاطر دادیم که حق و حقوق مردم حفظ می شود. ما بنای طرفداری از پیمانکار و کارفرما را نداریم و بعنوان دولت بی طرفانه نظارت بر کار خواهیم داشیم. معاون استاندار بدون نام بردن از اعضای شورای شهر و به ویژه رئیس این شورا گفت: مسئولان باید سعی کنند در حیطه اختیارات صحبت کنند. بنده همواره سعی می کنم در حیطه اختیاراتم صحبت کنم و معمولاً از بیان مطالبی خارج از وظایفم پرهیز می کنم. معصومی با بیان اینکه در تمامی جلسات هدف ما تکمیل پروژه بوده و نه انتخاب پیمانکار، اضافه کرد: دولت تمایل به اتمام پروژه دارد به جای اینکه بخواهد فکر کند با چه پیمانکاری این پروژه به اتمام می رسد. اظهارات معاون استاندار البرز در حقیقت واکنش به سخنان رئیس شورای شهر کرج بود و دادگو را متهم به بیان اظهاراتی خارج از حوزه اختیاراتش کرد. فارغ از اینکه نظرات رئیس شورای شهر در حوزه اختیاراتش بوده و یا خیر، باید گفت که در حال حاضر بسیاری از مردم ساکن شهرستان کرج با او هم عقیده هستند. نکته مهم این است که تا به امروز و به ادعای اکثر مدیران ملی و استانی، سرعت اجرای مترو کرج را می‌توان به حرکتی لاک‌پشت‌وار تشبیه کرد و اگر اختلاف نظر مدیران اجرایی و شهری به همین منوال ادامه یابد،‌ نمی‌توان انتظار وقوع معجزه‌ای را داشت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود