28 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 142222

مخاطرات زیست محیطی دفع پسماندهای عمرانی و ساختمانی در البرز کاهش می یابد

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

مخاطرات زیست محیطی دفع پسماندهای عمرانی و ساختمانی در البرز کاهش می یابد


بااحداث کارخانه بازیافت پسماندهای عمرانی و نخاله های ساختمانی در مرکز تخلیه حصار از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، تبعات و آثار سوء ناشی از فعالیتهای ساختمانی که منجر به تولید پسماندهایی از نوع مصالح و نخاله های ساختمانی در شهر شود، مدیریت و کاهش می یابد.
عصر حاضر، عصر بروز صنعت های مختلفی است که "صنعت ساختمان" از جمله آنهاست. طبق نظر کارشناسان، ساختمان سازی نیز همچون سایر صنایع حجمی از آلودگی های زیست محیطی همچنین آلودگی های بصری را به محیط شهری تحمیل می کند؛ بررسی های انجام شده حاکی از آن است که عنصر "خاك" به عنوان یکی از مواد اولیه توليد مصالح ساختماني، از مصاديق بارز آلودگي محيط زيست است، این در حالی است که طبق آمارهای موجود نخاله و پسماندهای ساختمانی پس از بازیافت خود موادی برای تولید مصالح می شوند. از دیگر کارکردهای بازیابی مجدد نخاله های ساختمانی کاهش نیاز به انرژی و منابع طبیعی برای استخراج منابع طبیعی و اولیه مصالح ساختمانی از منبع آن یعنی زمین است. استقبال خانواده ها برای زندگی در جوامع شهری به ویژه کلانشهرها خود عاملی برای ایجاد فاکتورهای زندگی شهری همچون "جمعیت" و به تبع آن شکل گیری "نیازها و خواسته های" شهروندی شده است. کلانشهر کرج نیز به واسطه دارا بودن ویژگی های مثبت مانند آب و هوای مساعد، داشتن موقعیت استراتژیکی خاص به لحاظ واقع شدن در مسیر ارتباطی 14 استان کشور محلی برای زندگی افراد و خانواده های بسیاری از اقصی نقاط کشور شده که همین موضوع زمینه را برای افزایش ساخت و سازهای شهری فراهم آورده است. با توجه به اینکه در هر کلانشهری، شهرداریها به عنوان متولی ساخت و سازهای شهری معرفی می شوند، ضروری است، تدابیر مهمی با هدف کنترل و مدیریت بر نحوه ساخت و سازها از سوی این مجموعه اندیشیده شود که طی آن تبعات و آسیبهای ناشی از این اقدام که اجتناب ناپذیر نیز می باشد، کنترل و مدیریت شود. کلانشهر کرج امروز به واسطه آنچه گفته شد با حجم وسیعی از ساخت و سازهای شهری در ابعاد گسترده روبروست و شهرداری نیز با توجه به مسئولیت و تعهدی که در قبال شهر و شهروندان به ویژه تامین نیازهای رفاهی عموم مردم دارد، برای کنترل و مدیریت ساخت و سازها برنامه ریزی کرده است. این سیاست گذاری ضمن کنترل و نظارت بر روند ساختمان سازی در سطح شهر، بازیابی پسماندهای ساختمانی را نیز مدیریت می کند. در اقدامی که توسط برنامه ریزان و کارشناسان شهرداری کرج صورت گرفته است، مقرر شد با احداث کارخانه بازیافت پسماندهای عمرانی و ساختمانی در مرکز تخلیه حصار که اکنون به مرحله کلنگ زنی رسیده است، پسماندهای حاصل از ساخت و سازهای شهری بازیابی شوند. در این کارخانه، کلیه زائده های حاصل از عملیات ساختمانی، خاکبرداری ها، حفاری ها، تخریب ساختمان های قدیمی و یا تعمیرات که شامل موادی نظیر خاک، گچ، موزاییک، آجر، کاشی، سرامیک، قیر، آسفالت، بتن و غیره که بر اساس تعاریف موجود خاک و نخاله نامیده می شوند و قابل بازیافت هستند، بازیابی ودر موارد ساختمانی استفاده می شوند. می توان گفت از عواملی که ضرورت ساخت و ایجاد این کارخانه در کرج را دو چندان می کند، علاوه بر افزایش روزافزون جمعیت در این کلانشهر و به تبع آن افزایش نیازهای عموم به ساخت و ساز، لزوم کاهش تولید پسماند و مهتر از آن "اجرای طرح های زیست محیطی" است.
کارشناسان معتقدند تخلیه نخاله های ساختمانی معضل های عدیده دیگری را به دنبال دارد که از جمله آن ها عدم توجه به تخلیه خاک و نخاله ها و رها کردن ضایعات ساختمانی در معابر و گذرگاه های سطح شهر است که این موضوع خود باعث به وجود آمدن مناظری زشت و نازیبا در محیط شهری می شود. از طرفی تخلیه خاک و نخاله در حاشیه راه ها، جاده ها و بزرگراه ها ضمن آلودگی محیط زیست منجر به سد معبر و به دنبال آن به وجود آمدن حوادث احتمالی می شود که باعث وارد آمدن خسارات جانبی و مالی به شهروندان خواهد شد. مدیریت شهری کرج با تولی گری سازمان مدیریت پسماند و همکاری و حمایت شورای اسلامی شهر با هدف کاهش آسیبهای جدی حاصل از پسماندهای ساختمانی، ساخت کارخانه بازیافت پسماندهای عمرانی و ساختمانی را در دستور کار خود قرار داد. برنامه ریزی برای ساخت این کارخانه در سال 92 با مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی صورت گرفت که با توجه به مراحل و پروسه های مورد نیاز از ادارات و سازمانهای بین بخشی با تلاش و جدیت در سال جاری به مرحله اجرا درآمد. مراحل اجرای عملیات عمرانی این کارخانه در آینده نزدیک تحت عنوان "اولین کارخانه بازیافت پسماندهای عمرانی و ساختمانی در کشور" در منطقه حصار ویسه کرج به زمین خورده می شود.
علی ترکاشوند
شهردار کرج

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود