7 تیر 1394
شماره خبر: 144611

روز قوه قضاییه و شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران مظلوم ایشان

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

روز قوه قضاییه و شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران مظلوم ایشان


هفتم تیرماه سالروز شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی اولین رئیس قوه قضاییه ایران و 72 تن از یاران مظلوم ایشان است که به همین مناسبت همه ساله هفته اول تیرماه را در تقویم کشورمان به عنوان گرامیداشت قوه قضاییه نام گذاری کرده اند.
قوه قضاییه به عنوان یکی از قوای سه گانه حاکم در جمهوری اسلامی ایران است که برای اعمال وظایف و اختیارات خود از ساختار خاصی برخوردار بوده و مسئولیت های مختلفی را نیز بر عهده دارد.
قضا و قضاوت در نگاهی عمومی، راهکاری است برای یافتن حق، برقراری عدل و رساندن حق به صاحب آن. قضاوت در واقع از یک سو مسیری است که حق جویان را امیدوار می سازد و از سوی دیگر زورمداران را از رسیدن به آمال و آرزوهای نابه جا باز می دارد. به این ترتیب قضاوت، راه هایی است که به رفع خصومت و پایان بخشیدن به منازعات می انجامد و حقوق از دست رفته را براساس قوانین دقیق و قابل اجرا به حق داران باز می گرداند. این گونه است که منصب قضا، ظریف ترین، حساس ترین، مهم ترین و در عین حال یکی از خطیرترین مناصب اجتماعی از دیدگاه اسلام به شمار می رود.
جهت ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی، اوّلین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمب در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت شهید رسید، بنا به پیشنهاد قوه قضائیه، مبنی بر نامگذاری هفته اوّل تیرماه به عنوان هفته قوه قضائیه، این پیشنهاد در تاریخ 27 تیر ماه سال 1373 در شورای فرهنگی عمومی مطرح شد و به تصویب رسید.
مطالبات نظام و مردم از دستگاه قضا
کار اصلی دستگاه قضا در مفاسد اقتصادی بسیار حساس و تعیین کننده است، بنابراین باید رسیدگی دقیق، سریع، عادلانه، بدون تبعیض باشد، چراکه صدور حکم قاطعانه در پیشگیری از حوادث آینده و عبرت دیگران نقش به سزایی دارد. دستگاه قضا و اجزای قوه قضائیه که با مفاسد اقتصادی برخورد می‌کنند در کار خود کاملاً جدی و با اراده باشند. جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، باید به صورت منظم، برگزار شود به طوری که نتایج آن برای نظام و مردم ملموس باشد. دستگاه قضا نباید تحت تأثیر فشارهای سیاسی قرار گیرد، بلکه باید به وظیفه ذاتی خود عمل کند.
برخی از اقدامات مهم قوه قضائیه
از اول پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به امروز دستگاه قضائی در کشورمان در زمینه پیاده کردن موارد مورد نظر نظام جمهوری اسلامی در جهت تحقق آرمان های انقلاب و اوامر رهبری و امام مسیر خود را تعیین و در این چارچوب به حرکت خود ادامه داده است. در برخی از ادوار موفقیت های بیشتر و در بعضی از سال‌ها موفقیت کمتری را در دستگاه قضایی شاهد بوده‌ایم اما به دلیل این که تحقق عدالت معیار اصلی کار دستگاه قضایی کشور ما در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود قوه قضائیه توانسته است رسالت خود را به بهترین شکل ممکن در حیطه های مختلف انجام دهد. عملکرد مثبت دستگاه قضائی کشورمان در تشخیص حقیقت از باطل در مقاطع حساس کشور سبب شده است تا از این قوه به عنوان یکی از بهترین دستگاه های مهم کشور نام برده شود. در سالهای اخیر دستگاه قضای کشور ما در شناسایی مفسدان اقتصادی، برخورد با فساد، مقابله با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر عملکرد بسیار درخشانی داشته است که این موضوع قابل تقدیر است.
روندی که امروز در دستگاه قضائی ما حاکم بوده به خوبی روشن می‌کند که هیچ‌گونه جناح بندی در دستگاه قضائی کشورمان وجود ندارد و گویای واضح این موضوع، برخورد قوه قضائیه با برخی از چهره های مطرح بوده است. عملکرد موفقیت آمیز قوه قضائیه در برخورد با مفسدان اقتصادی سبب شده است تا امید، نشاط و امنیت به بهترین شکل ممکن در جامعه ایجاد شود و مردم نسبت به دستگاه قضایی رویکرد مثبتی داشته باشند. برخورد با دانه درشت‌های اقتصادی، از بین رفتن احساس تبعیض در بین مردم و اجرای قانون به بهترین شکل ممکن از مهم‌ترین نقاط مثبت کاری قوه قضائیه در طی سال های اخیر بوده است. انتظار می‌رود در شرایط فعلی با توجه به عملکرد قابل قبول قوه قضائیه، دولت و مجلس نیز این قوه را در راستای تحقق عدالت به بهترین شکل ممکن یاری کنند زیرا اتخاذ این رویه به نفع مردم و جامعه است و از وقوع جرم و فسادهای مختلف ازجمله مفاسد اقتصادی جلوگیری می‌کند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود