19 بهمن 1394
شماره خبر: 158235

19 بهمن؛ اعلام همبستگي همافران نيروي هوايي ارتش با امام خميني(ره)

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

19 بهمن؛ اعلام همبستگي همافران نيروي هوايي ارتش با امام خميني(ره)


يک هفته از ورود امام قدس سره به ايران گذشته بود و هنوز رژيم شاهنشاهي پا بر جا و بختيار مدعي مقاومت در مقابل انقلاب بود، ملت در انتظار وعده ي امام بود که در بهشت زهرا فرمودند: من توي دهن اين دولت مي زنم...
شايعه ي کودتاي ارتش، روز به روز فراگيرتر مي شد و همه نگران اوضاع و احوال بودند. اگر چه اعتصابات پراکنده در برخي از واحدهاي ارتش گسترش و موضوع به روزنامه ها نيز کشيده شده بود، اما هنوز مردم، ارتش را در مقابل خود مي ديدند و نگران آينده اي مبهم و در هراس از روزي که درگيري نهايي ارتش و مردم بخواهد سرنوشت نهايي انقلاب را رقم بزند، بوده و عده اي هم آماده ي نبرد مسلحانه براي حصول پيروزي نهايي مي شدند.هترين و عظيم ترين کاري که مي توانست روحيه ي انقلاب را تقويت کند، مقاومت دولت بختيار را در هم شکند، و مأموريت هايزر را در طراحي کودتاي نظامي با شکست مواجه سازد و در نهايت روحيه ي معدود نظامياني را که هنوز انقلاب را باور نکرده بودند درهم شکند، اعلام همبستگي ارتش با ملت بود. مقامات عالي رتبه نظامي به هيچ وجه زير بار پذيرش انقلاب و اعلام همبستگي با مردم نرفته و هم چنان از دولت بختيار حمايت مي کردند. در اين شرايط نظاميان فداکار و متعهد نيروي هوايي به اين نتيجه رسيدند که بايد دست به کار بزرگي زده و وظيفه ي ملي و مذهبي خود را انجام دهند. لذا با يک حرکت متهورانه به سيل خروشان ملت پيوستند و با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامي در مدرسه ي علوي سندي از افتخار، حماسه، رشادت و ايمان را در برگ هاي زرين تاريخ انقلاب اسلامي به ثبت رسانيدند. اين روز بزرگ، نقطه ي عطفي در تاريخ انقلاب و ارتش است، روزي که حماسه ي حضور قاطعانه ي ارتش در صحنه ي انقلاب به وقوع پيوست و طليعه ي خجسته ي پيوند ارتش با ملت مسلمان و انقلابي به وضوح آشکار گشت.
نگاهي گذرا بر وقايع آن روزها
جعفر شريف امامي، نخست وزير سر سپرده محمدرضا پهلوي که باعث به وجود آمدن حوادثي نظير جمعه سياه (17 شهريور) و کشتار دانش آموزان (13 آبان) شده بود، در چنين روزي، در حالي که تمام ثروت خود را به خارج منتقل کرده بود، از ايران فرار کرد. در اين روز همافران که جمعي از نظاميان متعهد نيروي هوايي بودند به ديدار امام در مدرسة رفاه تهران رفتند و همبستگي خود را براي هميشه اعلام کردند از آن به بعد، اين روز با شکوه به نام نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي نامگذاري شد.
رويدادهاي 19 بهمن
جمعي از پرسنل نيروي هوايي با انجام رژه و خواندن سرود در مقابل حضرت امام، با حرکت اسلامي مردم ايران و رهبري نهضت اعلام همبستگي کردند. ايشان همچنين از راهپيمايي مردم در حمايت از دولت مهندس بازرگان تشکر کردند. مطبوعات و راديو رياض: مهندس بازرگان اعلام کرد نتوانسته است رضايت ارتش را جلب کند و ارتشيان از قانون اساسي حمايت مي‌کنند. وي طي اولين سخنراني عمومي پس از اعلام نخست وزيري دولت موقت گفت: بنده ماشين سواري نازک نارنجي هستم که بايد روي جاده‌هاي آسفالت و راه هموار حرکت کنم. ستاد ارتش، عکس روزنامه کيهان مبني بر رژه افسران نيروي هوايي در مقابل حضرت امام را تکذيب کرد، طرفداران قانون اساسي، شهر خوي را به آتش کشيدند و در شهر گنبد به يک حمام زنانه يورش بردند، عده‌اي از هواداران رژيم که به طرفداري قانون اساسي در تهران تجمع کرده بودند، با مخالفين خود به زد و خورد پرداختند، خبرنگار لوس‌آنجلس تايمز، در تيراندازي‌هاي خيابان فرح‌آباد ژاله تير خورد و کشته شد. طي روزهاي گذشته و امروز، شهر تهران شاهد تظاهرات مردم و فرياد و خشم کليه اقشار در مقابل رژيم بود. بانک‌ها و ديگر موسسات دولتي مورد هجوم مردم به ستوه آمده از جنايت‌هاي شاه قرار گرفتند و شعله‌هاي آتش از همه سو زبانه مي‌کشيد. مزدوران گارد شاهنشاهي پس از اعلام همبستگي گروهي از همافران و پرسنل نيروي هوايي با انقلاب و بيعت ايشان با امام، در شامگاه 20 بهمن به يکي از پادگان هاي نيروي هوايي در تهران حمله بردند. مردم انقلابي نيز با سلاح هايي ابتدايي براي کمک به همافران حاضر شدند و در نهايت پيروزي دست يافتند. امام خميني طي نطق کوتاهي که از شکبه تلويزيوني کارکنان اعتصابي راديو و تلويزيون بطور مستقيم پخش مي‌شد ضمن آرزوي موفقيت براي کارکنان رسانه‌هاي گروهي گفتند: دستگاه‌هايي در اين قسمت بوده و هست که بايستي در خدمت مردم مي‌بودند. ولي رژيم غاصب از آنها در راه هدف‌هاي نامشروع استفاده کرده است.
سرهنگ قذافي حمايت خويش را از انقلاب مردم ايران اعلام داشت، در درگيري‌هاي گرگان، پنج نفر کشته و يازده نفر مجروح شدند، خانواده افسران بازداشتي نيروي هوايي، همچنان با ادامه تحصن، تهديد به اعتصاب غذا کردند، مهندس شريف امامي که از طرف دادستاني ممنوع‌الخروج شده بود، از کشور گريخت. گروه منصورون، ترور رييس گارد دانشگاه جندي شاپور اهواز را به عهده گرفت و افراد مسلح به يک شعبه بانک ملي در کرمان دستبرد زدند. همچنين موجودي يکي از شعب اين بانک در تهران نيز سرقت شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود