18 مهر 1390
شماره خبر: 2078

رشد مطلوب تحقیقات علمی در کشور

سپیدار‌آنلاین: گروه ---

رشد مطلوب تحقیقات علمی در کشور

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: با توجه به ایجاد بسترهای تحقیق و پژوهش در کشور این مهم طی سال‌های گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است.
محمد حسین یادگاری ظهر امروز در جلسه مشترک مسئولان جهاد دانشگاهی با پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران مستقر در کرج اظهار داشت: تحقیق و پژوهش کشور را با تحولات عظیمی روبه‌رو کرده است که توانسته به بسیاری از علوم در زمینه‌های مختلف دستیابی پیدا کند.
وی در ادامه به پیشرفت‌های چشمگیر علمی دانشمندان و محققان کشور در عرصه‌های مختلف اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به این پیشرفت‌ها می‌توانیم، دانش فنی خود را صادر کنیم.
این مسئول افزود: توسعه و تحولات امروز در بخش تحقیق و پژوهش با گذشته قابل مقایسه نیست لذا باید تلاش شود تا زمینه‌های حضور بیشتر محققان و پژوهشگران فراهم شود.
یادگاری گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم از توان علمی دانشمندان کشور بیشتر استفاده کرده و تحولات بیشتری را در کشور به وجود آوریم.
وی وجود ظرفیت‌های بسیار کلان در کشور و حضور افراد خلاق و دانشمند را مهمترین عامل پیشرفت و توسعه دانست و تأکید کرد: باید زمینه‌های فعالیت این افراد بیش از گذشته در کشور فراهم شود و با ارائه امکانات بیشتر آنان را در کسب موفقیت‌ها یاری دهیم.
یادگاری خاطرنشان کرد: دانشمندان و محققان کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف علمی تحقیقاتی دستاوردهای مهمی را داشته‌اند اما طی سال‌های گذشته این پیشرفت‌ها دو چندان شده تا جایی که در بسیاری از علوم حرف اول را در جهان زده‌ایم.
وی این موفقیت‌ها را حاصل تلاش دانشمندان ایرانی و همچنین تعامل بسیار خوب بخش‌های مختلف علمی و تحقیقاتی کشور عنوان کرد و افزود: ریشه تمام این پیشرفت و تحولات در کشور تعاملات پیوسته میان بخش‌های علمی کشور بوده است.
یادگاری در ادامه سخنان خود بر گسترش همکاری بین پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با مراکز دانشگاهی تأکید کرد و افزود: برای رسیدن به درجات بالای علمی و رسیدن به قله‌های پیشرفت باید این همکاری‌ها و تعاملات بیشتر شود.
در ادامه این نشست همچنین رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران طی سخنانی اظهار داشت: عملکرد امروز کشور در زمینه تولید دانش فنی بسیار خوب است اما نباید به این اندازه اکتفا کرد لذا لازم است تا دانشمندان دست از تلاش برنداشته و تولیدات دانش خود را روز به روز ارتقا دهند.
سید مجتبی خیام نکویی افزود: البته رسیدن به درجه مطلوب‌تر از تولید دانش فنی نیازمند ارائه امکانات مناسب و فراهم کردن زمینه‌های تحقیق و پژوهش است لذا لازم است تا این امکانات بیشتر شده و در اختیار این قشر قرار داده شود.
وی ادامه داد: کشور دارای توانایی‌های بسیار زیاد در زمینه تحقیق و پژوهش است، لازم است تا از این ظرفیت‌ها به موقع استفاده شده تا بتوانیم شاهد تحول و توسعه در کشور باشیم.
نکویی در پایان سخنان خود از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و جهاد دانشگاهی در آینده خبر داد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای تبادل هرچه بیشتر تجربیات و دانش فنی از جمله محورهای مهم این تفاهم‌نامه است.




منبع : خبرگزاري فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود