26 دی 1394
شماره خبر: 156663

مشکلات بزرگ واحدهای صنعتی کوچک البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

مشکلات بزرگ واحدهای صنعتی کوچک البرز


معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی البرزگفت: 90درصد واحدهای صنعتی استان کوچک و متوسط هستند.
بختیار رازانی با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی مستقر درشهرک‌های صنعتی البرز اظهار کرد: کمبود نقدینگی و کاهش سرمایه درگردش، به مشکلی اساسی برای صاحبان واحدهای صنعتی مستقر درشهرک‌های صنعتی استان تبدیل شده است. وی افزود: در شرایط فعلی رکود بازار، اکثر واحدهای صنعتی درآمدی ندارند و به دلیل نداشتن سرمایه درگردش در خرید مواد اولیه نیز مشکل دارند.
وی ادامه داد: تا زمانی که صاحبان واحدهای صنعتی نقدینگی کافی دراخیتار نداشته باشند نمی‌توانند مواد اولیه بخرند و ازاین مواد برای بالابردن ظرفیت‌های تولیدی خود استفاده کنند.
رازانی خاطرنشان کرد: همین امر باعث شده بسیاری از صنایع کوچک و متوسط استان با کمترین ظرفیت تولیدی خود فعال باشند. این مسئول گفت: درحال حاضر تقاضا برای خرید محصولات واحدهای تولیدی و صنعتی استان به شدت کاهش یافته که همین امر باعث شده صاحبان این واحدها نتوانند سرمایه درگردش خود را افزایش دهند و ازاین سرمایه برای بالابردن ظرفیت تولیدی خود استفاده کنند. رازانی افزود: تا زمانی که بازار تقاضا و فروش رونق نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت واحدهای تولیدی با حداکثر ظرفیت خود کارکنند. وی یادآورشد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تزریق سرمایه به واحدهای کوچک و متوسط بتواند بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی استان را حل کند.معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی البرزگفت: علاوه براین دولت می تواند با اجرای طرح‌هایی که به رونق فروش تولیدات داخلی کمک می‌کند بخشی از مشکل سرمایه درگردش واحدهای تولیدی و صنعتی را حل کند. وی از اجرای طرح کارت اعتباری رفاه ایرانیان به عنوان یکی از اقدامات حمایتی دولت از واحدهای تولیدی نام برد و افزود: اجرای این طرح باعث تحریک بازار تقاضا و افزایش فروش تولیدات داخلی می‌شود. رازانی ادامه داد: بدون شک با افزایش بازار تقاضا، سرمایه درگردش تولیدکنندگان نیز افزایش می‌یابد و به این ترتیب چرخ تولید صنایع واحدهای تولیدی کوچک و متوسط مجددا به راه می‌افتد. وی گفت: البته حمایت دولت نباید صرفا به تحریک بازار تقاضا محدود شود بلکه باید زمینه افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی و تولیدی نیز توسط مسئولان کلان کشورایجاد شود. وی اضافه کرد: دولت به جای این که میلیاردها تومان سرمایه را برای کلنگ‌زنی واحدهای جدید تولیدی و صنعتی هزینه کند می‌تواند بخشی ازاین سرمایه‌ها را برای افزایش ظرفیت واحدهای موجود هزینه کند. این مسئول ادامه داد: طی سال‌های گذشته تعداد زیادی واحدتولیدی و صنعتی دراستان دایر شده‌اند که به دلیل مشکلات مالی با پایین‌ترین ظرفیت خود کار می‌کنند. وی گفت: دولت می‌تواند با تزریق منابع مالی به این واحدها پتانسیل ها و ظرفیت‌های بالقوه آنها را به بالفعل تبدیل کند. معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی البرز تصریح کرد: با تزریق منابع مالی، واحدهای مذکور با حداکثر ظرفیت خود به چرخه تولید بازمی‌گردند و دولت دیگر ناچار نیست برای احداث واحدهای جدید زمان و سرمایه زیادی اتلاف کند . وی درادامه با اشاره به وجود مشکل واردات مواد اولیه برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان گفت: بیشتر واحدهای صنعتی استان واحدهای کوچک و متوسط هستند که مواد اولیه آنها ازداخل تهیه وبه مصرف می‌رسد. وی افزود: برخی صنایع بزرگ استان در واردات مواد اولیه مشکل داشتندکه خوشبختانه با رفع برخی تحریم‌ها این مانع تا حد زیادی برطرف شده است. رازانی اظهارکرد:‌ مشکل اصلی صاحبان واحدهای تولید و صنعتی استان امکان دسترسی به مواد اولیه نیست بلکه مشکل اصلی آنها نداشتن پول برای خرید مواد اولیه است. این مسئول گفت: بیش از 90 درصد صنایع موجود استان صنایع کوچک و متوسط هستند که بدون شک به نسبت صنایع بزرگ در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. وی گفت: این صنایع بخش عمده‌ای از بار توسعه اقتصادی کشور را به دوش می‌کشند و نقش به سزایی نیز درمقوله اشتغال‌زایی ایفا می‌کنند. وی در پایان یادآورشد: دولت می بایست بااعمال سیاست‌های خاص حمایتی زمینه مناسب برای خروج این صنایع از وضعیت رکود را فراهم کند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود