24 خرداد 1391
شماره خبر: 7848

زنبوردار استان البرز تولیدكننده برتر عسل طبیعی كشور شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

زنبوردار استان البرز تولیدكننده برتر عسل طبیعی كشور شد

رییس سازمان جهاد كشاورزی استان البرز ، از كسب رتبه برتر تولید عسل طبیعی در كشور توسط 'علی آقائی' زنبوردار این استان خبر داد.
'علی اصغر منصورخاكی' در جمع خبرنگاران كه بمناسبت هفته جهاد كشاورزی در مركز آموزشی ترویجی شهید ناصربخت جهاد كشاورزی استان البرز برگزار شد افزود: این زنبوردار نمونه كشوری كه ساكن بخش آسارای كرج است توانسته با تولید 25 كیلوگرم از هر كندو این مقام را كسب كند در حالیكه متوسط تولید عسل در كشور بین 12 تا 15 كیلوگرم است. وی اظهار داشت: این تولید كننده موفق البرزی توانسته با مدیریت مناسب چون جایگزینی ملكه مناسب و جدید با گونه های قدیمی و انتخاب مناطقی كه بهترین شهدها را دارد به این رتبه دست پیدا كند. منصور خاكی گفت: آقایی بعنوان یكی از 45 نمونه ای كه در سطح كشور در هفته جهاد كشاورزی مورد تقدیر قرار می گیرد. وی به حمایت جهاد كشاورزی از زنبورداران این استان با توجه به كیفیت مناسب محصول تولیدی در البرز اشاره كرد و افزود: جهاد كشاورزی استان البرز سال گذشته 600 فروند ملكه اصلاح شده زنبور عسل با راندمان بسیار بالا و استاندارد خریداری و در اختیار 110 نفر از زنبورداران برتر استان قرار داد تا جایگزین ملكه های موجود برای اصلاح زنبورها و تولید بهتر و بیشتر عسل شود. وی اظهار داشت: با اجرای این روش ظرفیت تولید عسل در استان بدون هیچ مشكلی به دو تا سه برابر افزایش خواهد یافت و كار اصلاح ملكه های زنبور عسل یكی از اقداماتی است كه بر روی ملكه های بومی ایران و ملكه های معروف دنیا برای حمایت از تولید انجام می شود. رییس سازمان جهاد كشاورزی گفت: توزیع این ملكه ها در بین زنبورداران بصورت یارانه دار انجام شده بطوریكه به ازای هر ملكه زنبور عسل جهاد كشاورزی استان 200 هزار ریال یارانه داده و فقط 150 هزار ریال توسط زنبوردار پرداخت شده است. وی تولید عسل ارگانیك با افزایش تولید در كلنی های عسل را یكی از موارد مورد توجه در استان دانست و افزود: البرز در میان دیگر استانهای كشور از لحاظ كیفیت عسل مدعی عسل برتر است و كسب این رتبه نشان دهنده سطح آگاهی بالا در میان تولیدكنندگان استانی است.
*** زنبور عسل بیش از 150 برابر تولید خود برای محیط زیست فایده دارد
'علی آقایی' زنبوردار برتر كشوری نیز در جمع خبرنگاران گفت: طبق اظهارات دانشمندان اگر كشوری بدون زنبور عسل باشد طی پنج سال تمامی منابع طبیعی خود را از دست می دهد و زنبور عسل بیش از 150 برابر آنچه كه تولید می كند برای محیط زیست فایده دارد. وی افزود: زنبورداری یكی از شغلهایی است كه هرچه در آن هزینه شود طی یك الی دوسال برمی گردد و درصورت وجود بیماری و یا دیگر خسارتها هیچگاه تمام محصولش از بین نمی رود. وی اظهار داشت: یكی از خواص زنبورداری وابسته نبودن آن به خارج از كشور است و در صورتیكه مدیریت مناسب در این بخش داشته باشیم می توانیم محصول مورد نیاز تمام كشورهای حاشیه خلیج فارس را تامین كنیم. آقایی ورود ملكه بدون قانون و قرنطینه، ورود موم و عسل چینی را از معضلات این بخش دانست و گفت: عسل ایران در سطح دنیا اول است و كشورهایی مثل آمریكا و كانادا مزارعی را برای تولید عسل در اختیار تولید كننده قرار می دهند ولی تمایزی كه با عسل ایرانی دارد این است كه محصول آنها تك گیاهی بوده ولی محصول ایرانی گاهی تا عسل 40 گیاه می رسد و این درحالی است كه حمایت مناسبی از زنبورداری در كشور نمی شود. این زنبوردار برتر كشوری به میزان متوسط تولید عسل در هر كندو اشاره كرد و افزود: ممكن است در برخی ادعا كنند كه تولید هر كندویشان تا 60 الی 80 كیلوگرم نیز برسد ولی آنها محصولات تقلبی و با استفاده از شكر است ولی استاندارد متوسط تولید هركندو در كشور بین 12الی 15 كیلوگرم است. 'علی آقایی' كه نایب رییس اتحادیه زنبورداران ایران نیز هست بیش از 35 سال است كه به زنبورداری می پردازد و میانگین 800 الی 1200 كندوی عسل دارد و هم اكنون كندوهایش در منطقه طالقان استان البرز مستقر است.



منبع: ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود