28 خرداد 1393
شماره خبر: 124242

تلاش ایران برای ایفای نقش کلیدی در مجامع جهانی محیط زیست مشهود است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

استاد دانشگاه زاگرب کرواسی گفت: اقدامات ایران برای ایفای نقش کلیدی در مجامع بین المللی نشانگر تمایل این کشور برای جهت بخشی به جریان های برجسته محیط زیست در سطح بین الملل است.
اساد پروهیچ استاد دانشگاه زاگراب که به عنوان مدرس دوره کارگاه توانمندسازی اعضای سازمان های مردم نهاد محیط زیستی البرز در دانشگاه محیط زیست حضور یافته بود با بیان این موضوع افزود: تلاش ایران برای ایفای نقش کلیدی در مجامع جهانی محیط زیست مشهود است و اقداماتی که انجام می شود نشانگر تمایل این کشور برای جهت بخشی به جریان های برجسته محیط زیست در سطح بین الملل است. وی افزود: امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه زاگرب و دانشگاه محیط زیست از جمله اقدامات عملی است که ما امیدواریم بتوانیم در چهارچوب توافقات انجام شده زمینه انجام فعالیت های مشترک محیط زیستی از قبیل پژوهش، تحقیق و برگزاری دوره های مشترک محیط زیستی را مهیا کنیم. سفیر سابق کرواسی در ایران گفت: تشکل های مردم نهاد محیط زیستی در ایران بسیار پرانرژی هستند اما لازم است به شناخت بهتری از تعهدات، مسئولیت ها و توانمندی خود دست پیدا کنند، در این صورت است که می توانند بر عموم مردم تاثیر بیشتری بگذارند. پروهیچ با ابراز خوشحالی از حضور در کارگاه توانمندسازی اعضای سازمان های مردم نهاد محیط زیستی افزود: اشتیاق شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی مشهود بود و امیدوارم کارگاه هایی از این دست بتواند به ظرفیت سازی بیشتر و یافتن راهکارهای مناسب برای هم افزایی و مسئولیت پذیری بیشتر بینجامد.

تلاش ایران برای ایفای نقش کلیدی در مجامع جهانی محیط زیست مشهود است


برگزاری کارگاه توانمندسازی اعضای سازمان های مردم نهاد محیط زیستی البرز
کارگاه توانمندسازی اعضای سازمان های مردم نهاد محیط زیستی البرز در دانشگاه محیط زیست برگزار شد. در این کارگاه دکتر علیرضا علوی تبار در سخنرانی خود با موضوع مسئولیت پذیری و اعتماد اجتماعی گفت: تشکل های مردم نهاد گرچه به نهادهای دولتی متصل نیستند اما دارای قدرت تاثیری گذاری بسیاری در جامعه هستند. وی افزود: اعضای تشکل های مردم نهاد محیط زیستی عموماً از طبقه متوسط جامعه هستند که در برابر زیاده خواهی کسانی که به محیط زیست دست درازی می کنند مسئولانه مقاومت می کنند.
معاون دانشجویی دانشگاه محیط زیست گفت: محیط زیست به عنوان یک عرصه که علاقمندان بسیاری دارد زمینه های مساعدی برای ایفای نقش انسان به عنوان موجودی که نسبت به جامعه احساس تعهد، مسئولیت و فعالیت ایجاد می کند. در ادامه این کارگاه اساد پروهیچ استاد دانشگاه زاگرب کرواسی که برای شرکت در این کارگاه دعوت شده بود، سخنرانی خود را به موضوع اخلاق و محیط زیست اختصاص داد و گفت: زمین تنها خانه انسان است و باید در حفظ آن بی هیچ مضایقه ای تلاش کرد. این یک ثروت و یک نعمت است که انسان باید قدر آن را بداند. سفیر سابق کرواسی در ایران با اشاره بر لزوم پرهیز اعضای تشکل های زیست محیطی از ورود به فعالیت های سیاسی گفت: اخلاق محیط زیست شاخه ای از اخلاق كاربردی است كه به برخورد انسان ها با عالم غیر انسان و عناصر غیر انسانی می پردازد. از این رو آنچه مستقیما مورد توجه اخلاق محیط زیست قرار دارد، بررسی چگونگی رابطه عوامل انسانی آگاه با عناصر موجود در محیط زیست است. وی افزود: رفتار اخلاق مدارانه در قبال محیط زیست باید بر اساس احترام به طبیعت، رعایت ارزش های ذاتی، موازین قانونی و پرهیز از رفتارهایی باشد که گونه ها را در معرض انقراض قرار می دهد چرا که انسان حق ندارد به بهانه راحت تر زیستن خود گونه های دیگر را در معرض نابودی قرار بدهد. در ادامه این کارگاه یک روزه دکتر حسین محمدی مدیرکل محیط زیست استان البرز ضمن تقدیر از فعالیت اعضای تشکل های محیط زیستی بیان داشت: محیط زیست نسبت به 50 سال گذشته اوضاع بهتری ندارد، برای بهبود این شرایط باید مردم بیش از هر زمان دیگری به یاری دولت بیایند. وی افزود: رئیس جمهور محترم توجه ویژه ای به مقوله محیط زیست دارند و در تمام لایه های دولت تدبیر و امید می توان این اهتمام را مشاهده کرد. مدیرکل محیط زیست استان البرز با اشاره به فعالیت های نظیر پاکسازی مسیر جاده چالوس که با مشارکت تشکل های مردم نهاد محیط زیستی انجام شد گفت: با توجه به تهدیدات زیست محیطی موجود در استان البرز به نظر می رسد تعداد تشکل های فعال در قیاس با جمعیت و وسعت استان اندک است و لازم است با اتخاذ راهکارهای مناسب به افزایش کمی و کیفی این تشکل ها بپردازیم. در انتهای این کارگاه و در نشست پرسش و پاسخ اعضای فعال سازمان های مردم نهاد محیط زیستی البرز ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری این کارگاه و افزایش توجه به محیط زیست در دولت تدبیر و امید به لزوم برگزاری دوره های آموزشی ویژه گروه های سنی مختلف، تشکیل و تاسیس خانه فکر تشکل های محیط زیستی استان و افزایش زمینه های مشارکت تشکل ها در فعالیت های محیط زیستی استان اشاره کردند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود