18 تیر 1393
شماره خبر: 125527

بی مهری به کار تیمی در برنامه های اصلاحات اداری

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

بی مهری به کار تیمی در برنامه های اصلاحات اداری


یک مدرس و تحلیل گر مدیریت گفت: روحیه در مدیریت دولتی، کاهش فاصله قدرت، حرکت به سمت انجام کار تیمی و مشارکت کارکنان باز هم در برنامه‌های اصلاحات اداری مورد بی‌مهری قرار گرفته این در حالیست که کارکنان یک سازمان نیازمند انگیزه کافی و لازم برای فعالیت مطلوب هستند.
مولود دین‌دوست اظهار داشت: برنامه اصلاحات نظام اداری که با عنوان نقشه راه اصلاح نظام اداری توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تهیه شده و به تصویب شورای عالی نظام اداری رسیده، برخی از مهم‌ترین جنبه‌های مدیریت دولتی را مورد نظر قرار داده، در واقع این نقشه راه، هشت برنامه اصلی اصلاحات شامل مهندسی نقش دولت، دولت الکترونیک، خدمات عمومی رقابتی، مدیریت سرمایه انسانی، فناوری‌های مدیریتی، فرهنگ سازمانی، سلامت اداری و نظارت را در برمی‌گیرد. وی افزود: نگاهی به عناوین، موضوعات استراتژیک و اقدامات هرکدام از این برنامه‌ها نشان می‌دهد که مسئولان تدوین این برنامه بیشتر بر جنبه‌های ساختاری و سخت‌افزاری دولت تأکید کرده‌اند و این نقشه راه بیشتر نگاه مهندسی به سازمان دولتی دارد؛ اما تجربه نشان می‌دهد که نگاه مهندسی از پیچیدگی و کیفیت مناسب برای حل مسائل مدیریتی برخوردار نیست، بلکه نگاه انسانی – ادراکی به سازمان دولتی است که می‌تواند تأثیرات بیشتری بر عملکرد و کیفیت خدمات دولتی داشته باشد. این کارشناس عنوان کرد: اشتباهی که عمدتاً در بحث توسعه مدیریت دولتی شاهد آن هستیم این است که برنامه‌ریزان و مسئولین معتقدند که با مطالعه تطبیقی فرم‌ها و ساختارهای مدیریت دولتی در کشورهای پیشرفته و اتخاذ الگوی آنها می‌توان چارچوبی ساختاری را به دست آورد که قرار گرفتن در آن می‌تواند ما را به نتیجه مطلوب برساند، این در حالیست که تغییرات مهم در مدیریت و امور کارکنان همواره از تغییر در جنبه‌های انسانی ریشه گرفته است تا تحول در جنبه‌های ساختاری. دین دوست ادامه داد: تغییر ساختاری زمانی که سازمان دولتی به بلوغ کافی رسیده باشد ضروری و الزامی است اما بدون پشتیبانی نیروی انسانی هرگونه تغییر در ساختار فقط می‌تواند به افزایش پیچیدگی شرایط، به صفر رساندن دانش تولید شده سازمان و ایجاد مانع برای ارائه خدمات دولتی منجر شود.
بی مهری نسبت به کاهش فاصله قدرت در اصلاحات اداری
این کارشناس آموزش و هدایت شغلی گفت: به بیان ساده‌تر اگر بخواهیم بین بحران‌های موجود در سازمان‌های دولتی اولویت‌بندی انجام دهیم بحران ساختار و الگو در رده‌های آخر اولویت قرار می‌گیرد، در حقیقت این بحران‌های انسانی شامل بحران مشارکت، بحران کار تیمی و بحران انگیزش هستند که در بالاترین اولویت نظام اداری و مدیریت سازمان‌های دولتی ایران قرار می‌گیرند. وی یادآور شد: مرور اجمالی نقشه راه اصلاحات اداری نشان می‌دهد که این سه چالش اصلی که مدیران دولتی و سازمان‌های بخش عمومی با آن روبرو هستند مورد توجه نبوده، به نظر می‌رسد که مسئله روحیه در مدیریت دولتی، کاهش فاصله قدرت، حرکت به سمت انجام کار تیمی و مشارکت کارکنان باز هم در برنامه‌های اصلاحات اداری مورد بی‌مهری قرار گرفته است.
لزوم توجه به کار تیمی در سازمانهای اداری
تحلیل گر مدیریت دانشگاه تهران اظهار داشت: این بی‌توجهی در حالی انجام گرفته که مسیر انجام تمامی اقدامات اساسی در حوزه خدمات‌رسانی به مردم از کارکنان و نیروهای انسانی شاغل در بخش دولتی می‌گذرد این در حالیست که 10 بند از 26 بند سیاست‌های کلی نظام اداری (ابلاغی مقام معظم رهبری) به‌صورت مستقیم به مسئله انگیزش، مشارکت و کار تیمی در سازمان‌های اداری اشاره دارند. دین دوست یادآور شد: این سیاستها به‌ عنوان اسناد بالادستی نقشه راه نظام اداری کشور عمل می‌ کنند و باید در تنظیم آن به همین نسبت مورد توجه قرار می‌گرفتند.
نظام اداری کشور به کارکنان با انگیزه نیاز دارد
وی با اشاره به اینکه نظام اداری به کارکنان با انگیزه، سیستم‌های مبتنی بر کار تیمی و روحیه مشارکت نیاز دارد، اعلام کرد: هم‌اکنون در نظام اداری ساختار، فناوری و ارتباطات رسمی قوی وجود دارد اما آن چیزی که وجود ندارد سرمایه انسانی توانمند شده است. دین دوست گفت: توانمندسازی سرمایه انسانی دولت در گرو توجه به سه بحران اصلی در نظام اداری کشور (مشارکت، کار تیمی و انگیزش) است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود