11 آبان 1393
شماره خبر: 131135

نخستین نمایشگاه تفریحات، بازی و سرگرمی کرج؛ فرصت مناسبی که به خوبی استفاده نشد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

نخستین نمایشگاه تفریحات، بازی و سرگرمی کرج؛ فرصت مناسبی که به خوبی استفاده نشد


نخستین نمایشگاه تفریحات، بازی و سرگرمی کرج در حالی برگزار شد که تعداد کمی از این نمایشگاه بازدید کردند، جای غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خالی بود و نمایشگاهی که می توانست فرصتی مناسب برای رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان باشد، چندان جدی گرفته نشد.
خستین نمایشگاه تفریحات، بازی و سرگرمی در کرج به مدت شش روز در باغ گلهای پارک چمران برگزار شد، تا شهر کرج شاهد برپایی نخستین تجربه خود در زمینه نمایشگاه اسباب بازی باشد. نمایشگاهی که انتظار می رفت استقبال خوبی از آن به عمل آید اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. روزانه در شهر اتفاقات زیادی می افتد که بیشتر آن را کسی متوجه نمی شود و فقط کمی از آنها خبر می شود و اطلاع رسانی درباره اش صورت می گیرد. در فقدان اطلاع رسانی هیچ اتفاقی، خبر نمی شود و در محدوده کوچک خود می ماند. این واقعیت در مورد نمایشگاه ها هم صدق می کند. در نمایشگاهی که به گفته محمدرضا علیخانی مدیر اجرایی آن، انواع اسباب بازی های فکری آموزشی و وسایل بازی، انواع بازی های مکعبی سه بعدی و وسایل بازی رنگ شناسی عرضه شد و بیش از ۵۰ شرکت تولید کننده اسباب بازی حضور داشتند؛ اما کودکان و نوجوانان کمی بودند که توانستند از این فرصت نصیبی ببرند؛ تنها به این دلیل ساده که کسی نبود به آنها بگوید در شهر چه خبر است.
سهم غالب بازی های فکری و آموزشی در نمایشگاه کرج
به گفته علیخانی در حوزه اسباب بازی، هزار و ۵۰۰ شرکت تولیدکننده و ۵۶ گروه کالایی شامل اسباب بازی، بازیهای آموزشی، سرگرمی ها، کمک آموزشی ها و... فعالیت دارند که از این ۵۶ گروه تنها ۱۲ گروه کالایی در نمایشگاه کرج حضور داشتند و خدماتشان را در معرض دید قرار دادند. در این نمایشگاه به گفته علیخانی بیشتر به عرضه کالاهای فکری و آموزشی و رباتیک در این حوزه توجه شد و کمتر بحث سرگرمی صِرف مطرح بود. مدیر اجرایی نمایشگاه اسباب بازی البرز، این نمایشگاه را نه در مقایسه با تهران که آن را برای کرج هم ضعیف می داند. وی که سابقه برگزاری سه دوره نمایشگاه شهربازی، پارکها تجهیزات و فناوری را در کارنامه دارد، مجاورت کرج به پایتخت را امتیازی در مجاب کردن شرکت های تولید و عرضه کننده انواع اسباب بازی برای حضور در این نمایشگاه دانست؛ امتیازی که البته به کار نیامد و به درستی از آن استفاده نشد. وی با اشاره به مقدمات برپایی این نمایشگاه، گفت: برپایی نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی به زمان حضور رضا حسینی در معاونت فرهنگی و ورزشی شهرداری کرج بازمی گردد. در آن مقطع شهرداری پیشنهاد برگزاری نمایشگاه را مطرح کرد و شرکت ما هم طرحش را ارائه داد که با آن موافقت و قرار شد مقدمات کار دنبال شود. وی ادامه داد: ابتدا قرار بود کار با همکاری معاونت فرهنگی و ورزشی شهرداری انجام شود ولی آنگونه که باید با ما همکاری نشد و کار توقفی یک ماهه داشت تا در نهایت ابتدای مهرماه کلید کار زده شد؛ ناگفته نماند که آقای میروکیلی برای این نمایشگاه خیلی به ما کمک کرد.
برنامه هایی که روی کاغذ ماند
آنطور که علیخنانی می گوید طرح آنها در حد استاندارد نمایشگاه های بین المللی بود و همه موارد از زمانبندی و چارت نمایشگاهی تا برنامه های روزانه مشخص شده بود اما کار درنیامد! اما چرا درنیامد؟ ..... "برگزاری یک نمایشگاه با شاخصه های استاندارد دست کم به حدود سه تا چهار ماه زمان نیاز است در حالیکه این نمایشگاه از زمان ارسال دعوتنامه و مکاتبات با شرکتها تا پاسخ آنها و برپایی نمایشگاه یک ماهه انجام شد و این زمان کمی است. از طرفی با توجه به اینکه این نخستین تجربه برگزاری نمایشگاه اسباب بازی در کرج بود بسیاری از شرکتها برای حضور تردید داشتند و منتظر بودند ببیند چه کسانی در این نمایشگاه شرکت می کنند؛ یکی دیگر از مشکلات به حضور دقیقه ۹۰ تعدادی از شرکت کنندگان به امید کاهش اجاره غرفه ها برمی گردد که باعث شد تعدادی از غرفه ها خالی بماند. " "این مشکلات تمام نمایشگاه اولی هاست اما اگر برنامه ریزی وسیع تر و بلندمدتی بود کمتر این مشکلات دیده می شد. " علیخانی به برگزاری همزمان نمایشگاه اسباب بازی در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران هم اشاره کرد و تداخل زمانی این نمایشگاه را در کم بازدید بودن نمایشگاه اسباب بازی کرج موثر دانست. وی در این باره به مهر گفت که زمانبندی برنامه های نمایشگاه بین المللی تهران بر سایت نمایشگاه قابل دسترسی است که همین امر مانع تداخل برپایی نمایشگاه های مشابه می شود اما برگزاری نمایشگاه سالن حجاب تا پیش از نزدیک شدن به زمان برپایی آن قابل پیگیری نبود و ما اطلاعی از برگزاری نمایشگاه تهران نداشتیم. هم علیخانی و هم غرفه داران به ناهماهنگی و نبود مکاتبات لازم با آموزش و پرورش برای حضور دانش آموزان و بازید از نمایشگاه اشاره کردند و اینکه مدارس کمی آن هم فقط ابتدایی، دانش آموزان را به نمایشگاه آوردند؛ حال آنکه در بعضی غرفه ها بازیهای فکری و رباتیک به نمایش درآمده بود که مناسب دانش آموزان دبیرستانی است نه دانش آموزان دبستانی. علیخانی در ادامه به ۱۵ بنر که طبق هماهنگی، قرار بود برای اطلاع رسانی نمایشگاه اسباب بازی از سوی شهرداری در نقاط مختلف شهر نصب شود اشاره می کند که تنها دو روز شانس داشتند هوای کرج به صورتشان بخورد و به سرعت جمع آوری شدند. این مشکل با توجه به این به وجود آمد که نمایشگاه اسباب بازی در آستانه ماه محرم برگزار شد، در حالیکه با کمی برنامه ریزی می شد مانند دیگر نمایشگاه ها از مدتها قبل شهروندان را از برگزاری نمایشگاه باخبر کرد؛ اگرچه باید پرسید چرا زمان مناسب تری برای برگزاری این نمایشگاه پیش بینی و به زمان دیگری موکول نشد و چه لزومی داشت نمایشگاهی که به گفته دبیر اجرایی آن به زمانی بین سه تا چهار ماه نیاز داشت به فاصله کمتر از یک ماه جمع و جور شود؟ حال آنکه باید از نمایشگاه اسباب بازی که فرصتی بِه برای انتقال آموزه های فرهنگی از طریق عرضه بازیهای فکری و آموزشی و ارائه کتابها و مجلات مخصوص این قشر سنی است؛ بهتر استفاده می شد.
کانون پرورش فکری البرز، غایب مهم نمایشگاه اسباب بازی
در نخستین نمایشگاه بازی و سرگرمی جای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان اصلی ترین متولی برنامه ها و فعالیت های حوزه کودک و نوجوان خالی بود. نهادی که به واقع متولی اصلی فعالیت ها و برنامه های این حوزه است و مدیرکل آن علت عدم حضورشان را دعوت نشدن از سوی مجری نمایشگاه عنوان کرد. جلالی در این باره گفت: ما از برپایی این نمایشگاه بی اطلاع بودیم و دعوت نامه ای برای کانون پرورش فکری ارسال نشد. اما با توجه به اینکه فعالیت در حطیه کودکان کاری سخت و دشوار است، ما از اقداماتی در این حوزه استقبال می کنیم و به سازمان هایی که برای کودکان و عرصه فرهنگ قدمی بر می دارند دست مریزاد می گوییم. این در حالیست که کانون پرورش فکری محصولاتی در حوزه کتاب و اسباب بازی دارد و این نمایشگاه فرصتی برای معرفی هرچه بیشتر و آشنایی کودکان و نوجوانان با تولیدات کانون بود. و شاید حتا بهتر این بود این نمایشگاه با همکاری مستقیم شهرداری و کانون پرورش فکری برگزار می شد. از طرفی بلیط فروشی نمایشگاه اسباب بازی در شرایطی که محل برپایی نمایشگاه، یکی از زیرمجموعه های شهرداری کرج به عنوان متولی برگزاری نمایشگاه بود، پرسش برانگیز است. بمانَد که در این میان غرفه داران هم نه تنها سود نکردند که استقبال کم شمار از نمایشگاه سبب شد حتی نیمی از اجاره بهای غرفه هم درنیاید. تا آنجا که تعدادی از غرفه داران طی دو روز نخست نمایشگاه، به استناد فاکتورها، مطلقا فروش نداشتند.
به هر روی، برگزاری نخستین نمایشگاه تفریحات، بازی و سرگرمی در کرج تجربه خوبی است که با اصلاح برخی ضعف ها و کاستی ها می تواند در بحران خالی بودن شهر از برنامه های فرهنگی، اندکی نقش جبران کننده ایفا کند. امید است ضمن استمرار این نمایشگاه، از تجربه سایر استانها در برپایی هرچه بهتر نمایشگاه اسباب بازی استفاده کرده و حتا در بخشی از آن فضای مناسبی برای ارائه و معرفی بازی های محلی فراهم کنیم. اتفاقا با توجه با سکونت اقوام مختلف از گوشه گوشه کشورمان در استان البرز، می توانیم در کنار عرضه محصولات فکری و آموزشی و فضاهای بازی و سرگرمی با شناسایی بازی های محلی هر قوم، نمایشگاهی فرا استانی برگزار کنیم تا بازتابی از فرهنگ متنوع ایران زمین در ایرن کوچک باشد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود