20 خرداد 1394
شماره خبر: 143608

موقوفات برای تربیت و ترویج قرآن در کشور تقویت شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

موقوفات برای تربیت و ترویج قرآن در کشور تقویت شود


مسئول ستاد طرح تربیت حافظ سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: موقوفه در بخش‌های مختلف زیاد است اما متاسفانه موقوفه‌ای برای حفظ، تربیت و ترویج قرآن در کشور و به ویژه در البرز وجود ندارد که باید تقویت شود.
حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی متقی در همایش مربیان طرح تربیت حافظان قرآن کریم در مرحله چهارم که ظهر امروز در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرج برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که برنامه تربیت یک میلیون حافظ قرآن کریم برای سازمان اوقاف در نظر گرفته شد، اجرای آن بعید به نظر می‌رسید، چراکه در سی سال گذشته، 8 هزار نفر حافظ قرآن تربیت شدند. وی با بیان اینکه 8 ماه کار کارشناسی پیش از اعلام عمومی برای این طرح انجام شده بود، افزود: با بررسی جزئیات فرمایشات مقام معظم رهبری مشخص شد به حفظ قرآن از جانب ایشان تاکید شده بود که این مهم توسط سازمان اوقاف به شکل خاص و سایر دستگاه‌های اجرایی انجام شود. مسئول ستاد طرح تربیت حافظ سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: پس از اوقاف این وظیفه به عهده آموزش و پرورش و والدین کودکان بود تا فرزندان خود را از کودکی با حفظ قرآن آشنا کنند. وی با بیان اینکه اقداماتی از گذشته در این زمینه توسط موسسات مختلف و مردمی انجام می‌شد، گفت: این برنامه‌ها تاکنون به صورت مدون و این‌چنینی در کشور اجرا نشده بود. حجت‌الاسلام موسوی متقی تصریح کرد: همت اجرای این طرح از سال 91 آغاز شد و به جز سازمان اوقاف سایر دستگاه‌ها نیز پای کار آمدند.
وی اظهار داشت: واکسن‌های بسیاری برای جلوگیری از بیماری‌ها به کودکان می‌زنیم که قرآن نیز واکسن روح، روان، اخلاق و معنویات است که کودک را از مفاسد و بیماری‌های واگیردار معنوی حفظ می‌کند. مسئول ستاد طرح تربیت حافظ سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تحقیق و بررسی وزارت کشور در سال 86، بیان کرد: با تحلیل اقشار مختلف جامعه، سالم‌ترین قشر که کمترین آسیب به آن‌ها وارد شده، حافظان قرآن کریم بودند. وی خاطرنشان کرد: این نشان‌دهنده این است که قرآن تا چه اندازه می‌تواند انسان را از آسیب‌های اجتماعی ایمن نگاه دارد و لازم به ذکر است که در گروه‌های قرآنی، حافظان قرآن از سایر گروه‌ها سالم‌تر هستند. موسوی تاکید کرد: هم‌اکنون در زمان جنگ نرم و تهاجم فرهنگی غرب، فرمانده کل قوا استراتژی حفظ قرآن تعیین کرده و بسیج امروز مردم در این کلاس‌های قرآن است. وی با بیان اینکه در شرایط کنونی فرزندان ایران نیازمند ایمن‌سازی و واکسن هستند، افزود: در این زمینه بهترین واکسن برای کودکان و جامعه از مفاسد اجتماعی و اخلاقی، حفظ قرآن محسوب می‌شود. وی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب، حفظ قرآن را وسیله استحکام امت می‌داند، گفت: تاکنون 950 هزار نفر در سامانه حفظ قرآن ثبت‌نام کرده‌اند که تا چند هفته آینده، تعداد یک میلیون نفر مورد نظر مقام معظم رهبری محقق می‌شود. مسئول ستاد طرح تربیت حافظ سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه حداقل حفظ در این طرح 3 جزء بود، افزود: برخی نیز در این طرح حافظ کل قرآن شدند و از استان البرز نیز افراد حافظ کل قرآن وجود داشتند. وی با تاکید بر اینکه زحمات مربیان مانند زحمات مجاهدین فی‌سبیل‌الله در جبهه‌های جنگ تحمیلی است، تصریح کرد: هم‌اکنون در جبهه فرهنگی باید ظرفیت فکری کودکان و جامعه را از طریق قرآن تقویت کنیم. موسوی با بیان اینکه اعتبارات لازم برای اجرای این طرح از منابع موقوفات منطبق که تنها در چند استان وجود داشت، تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: موقوفه در بخش‌های مختلف زیاد است اما متاسفانه موقوفه‌ای برای حفظ، تربیت و ترویج قرآن وجود ندارد که باید تقویت شود. وی با تاکید بر اینکه در صورت وقف چنین مکانی، سود اخروی بسیاری به ما بازمی‌گردد، گفت: هیچ حساب پس‌اندازی چنین سوددهی بالایی ندارد. وی با تاکید بر اینکه در استان البرز موقوفه برای آموزش قرآن صفر است، بیان کرد: 20 استان کشور نیز همانند البرز در چنین شرایطی در مورد موقوفه آموزش قرآن وجود ندارد. مسئول ستاد طرح تربیت حافظ سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: تلاش می‌کنیم این طرح در خانه‌ها و امامزاده‌های سطح شهر نهادینه شود و به صورت مردمی ادامه پیدا کند.




منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود