هدف شبکههای ماهوارهای تغییر الگوی نگرشی خانوادهها است
سپیدارآنلاین: گروه اجتماعی
عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آمار واقعی خانوادههایی که ازماهواره استفاده میکنند مشخص نیست.
حسین ایگدر اظهار کرد: ماهواره یکی از قدرتمندترین ابراز رسانهای در دنیای امروز به شمار میآید. وی خاطرنشان کرد: ماهوارهها قادرهستند پیامهای تصویری مورد نظر خود را درکوتاهترین زمان ممکن به ساکنان دورافتادهترین مناطق زمین ارسال کنند. ایگدر افزود: امروز به واسطه وجود ماهوارهها افراد درهرکجا که باشند میتوانند از مهمترین وقایع و رویدادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محل زندگی خود و سایرین اطلاع پیدا کنند. وی ادامه داد: ماهوارهها درکنار نقش اطلاع رسانی که دارند تاثیر به سزایی در جهتدهی افکار عمومی وتغییر خرده فرهنگها دارند بنابراین نباید عملکرد آنها را از نظر جامعهپذیری نادیده گرفت. این استاد دانشگاه ادامه داد: امروز ماهوارهها به سلاحی برای کشورهای قدرتمند تبدیل شدهاند تا صاحبان قدرت بتوانند به وسیله آنها در ساختار فرهنگهای ملی و بومی نفوذ کنند و کردار و پندار ملتها را بر اساس الگوها و معیارهای مورد نظر خود شکل دهند. وی تصریح کرد: درکشورما برنامههای ماهوارهای خانوادهها را مورد هدف قرار دادهاند؛ چراکه خانواده در فرهنگ ایرانی – اسلامی مهمترین نهاد اجتماعی به شمار میآید. ایگدر گفت: خانواده نهادی فرهنگی است و تغییرات فکری که تحت تأثیر ماهواره در افراد خانواده ایجاد میشود، سرآغاز آشفتگی در روابط خانوادگی بوده و در نهایت منجر به تغییر عناصر فرهنگی جامعه میشود. عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان اظهار کرد: اکثر برنامهها به خصوص سریالهای ماهوارهای با ارزشها و ساختار خانواده ایرانی مطابق نیست و همین باعث سردرگمی اعضای خانواده به خصوص نسل جوان میشود. وی خاطرنشان کرد: سریالهای ماهوارهای سبکی از زندگی را ترویج میکند که به هیچ وجه با فرهنگ و ارزشهای بنیادین خانواده اصیل ایرانی همسو نیست. وی افزود: تلویزیونهای ماهوارهای با حضور در خانهی ایرانیان به خصوصیترین حوزههای زندگی آنان دسترسی پیدا کرده و با نمایش مناسبات و روابط ناسازگار با زندگی ایرانی، الگوی زندگی خانواده ها را تغییر میدهند. ایگدر ابراز کرد: این روزها آمارهای ضد و نقیضی از درصد استفادهکنندگان از ماهواره در کشورمان به گوش میرســد که از میان این آمار در خوشبینانهترین حالــت حدود 15 درصــد و در بدبینانهترین گمانهزنیها حدود 50 درصد از خانواده هـــای ایــرانی از ماهــواره استفاده میکنند. این استاد دانشگاه گفت: هدف شبكههاي ماهواره ي تغيير الگوي نگرشي و رفتاري خانوادهها است و مدیران این اين برنامهها قصد دارند نوع تفكر و بينش سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ما را تغيير دهند و مصرف گرايي را ميان تماشاگران نهادينه كنند. عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اين نوع شبكهها ابتدا مغز مخاطبان خود را تسخير و در ادامه آنچه خود دوست دارند را به آنها القا ميكنند. وی اظهار کرد: شبكههاي ماهوارهاي به دنبال كاناليزه كردن جريانهاي فرهنگي هستند به اين معني كه تمام جويبارهاي كوچك فرهنگي به رودخانه اصلي كه جهان بيني آنهاست منتقل شوند. وی ادامه داد: القائات شبكههاي ماهواره به مخاطبان خود تا حدي زياد تأثيرگذار است كه به هيچ عنوان نميتوان ادعا كرد بزرگسالان از آسيبهاي آن مصون هستند و تنها بايد نوجوانان و جوانان را در اين خصوص واكسينه كرد. عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سريالهاي ماهوارهاي عاملي در تحول بسياري از خانوادههاي ايراني ميباشند، زماني كه اعضاي خانواده ساعتها به تماشای برنامههاي مختلف ماهواره از جمله سريالهاي خانوادگي ميپردازند، رعايت بسياري از ارزشها از جمله حريم ميان زن و مرد براي آنها كم رنگ ميشود. وی در ادامه با اشاره به راه کارهای مقابله با آسیبهای برنامههای ماهوارهای گفت: تقويت فرهنگ خودي و نشان دادن ارزشهاي بالاي آن به سطوح پايين جامعه، دفاع از ارزشهاي ملي، ارتقاء سطح آگاهي افراد، ترويج زندگي معنوي وتقوا، ترويج الگوهاي رفتاري صحيح در خانواده و جامعه نقش به سزایی در کاهش آسیبهای ناشی از برنامههای ماهوارهای دارد. ایگدر افزود: بي شك محـدودیت آفريني در استفاده از برنامههاي ماهواره بدون جايگزين كردن برنامههاي سازنده و مورد علاقه جوانان در رسانههاي ملي به نتيجه نخواهد رسيد. عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: بنابراين گسترش شبكههاي راديويي و تلويزيوني ملی و توسعه برنامههاي گوناگون، بايد جزو برنامههاي اساسي دولت مردان، به ويژه مسئولان صدا و سيما قرار گيرد.
منبع ایسنا