11 مهر 1394
شماره خبر: 150189

شورای معتمدین، دستاورد تحول در نگرش پلیس جامعه محور

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

شورای معتمدین، دستاورد تحول در نگرش پلیس جامعه محور


تحقق اصل جامعه محوری در تأمین نظم و امنیت عمومی و تحول نگاه پلیس در اجرای مأموریت ها با رویکرد پیشگیرانه و خود کنترلی، مستلزم سیاست گزاری ها و تدوین راهبردها و اهدافی است که در سایه آنها بتوان از ظرفیت و پشتیبانی مردمی بهره برد. دستاورد چنین دیدگاهی منجر به اجرای طرح شورای معتمد پلیس شده است.
به موازات توسعه و پیشرفت جوامع، روابط و تعاملات اجتماعی دستخوش تغییر شده و گسترش شهرهای بزرگ امکان نظارت و کنترل پلیس بر لایه های اجتماعی و فضاهای شهری را دشوار نموده است در نتیجه زمینه برای رشد انواع ناهنجاریهای اجتماعی فراهم می شود. در چنین شرایطی پلیس جامعه محور راه چاره را درآن دیده که از توان و ظرفیت مردمی برای غلبه بر مشکلات جامعه بهره برداری نماید.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز درابتدای نشست صمیمی با اعضای اصلی و هیأت رئیسه شورای معتمدین استان که با حضور فرمانده انتظامی استان البرز و تعدادی از معاونت ها و پلیس های تخصصی این فرماندهی، در ستاد فرماندهی انتظامی استان البرز برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت عید سعید غدیرخم در این باره اظهار داشت: نیروی انتظامی ضمن بهره برداری از تجارب سایر ارگانها، اقدامات گسترده ای را به منظور بکارگیری ظرفیت های برون سازمانی و برون سپاری مأموریت ها به اقشار مختلف مردم در تأمین نظم و امنیت در دستور کار خودقرار داده است. سرهنگ «سید محمد رضا خسروی» در این نشست که به منظور تعامل و همفکری در اجرای برنامه های مشارکتی هفته ناجابرگزار شد بیان کرد: مقبولیت و محبوبیت شوراها در بین آحاد مردم یکی از سرمایه های ارزنده اجتماعی در جامعه محسوب می شود که می تواند کارکرد بسیار مثبتی در ارتقای سطح امنیت داشته باشد. سرهنگ خسروی ضمن تشریح اقدامات پلیس البرز در هفته ناجاابراز داشت: شورای معتمد پلیس ظرفیتی برای حل مشکلات مردم و یکی ازراهبردهای محوری پلیس است که باید از این فرصت به نحو احسن استفاده شود و هفته ناجا فرصت مناسبی برای تقویت هرچه بیشتر ارتباط پلیس و شورای معتمدین است. در ادامه این نشست فرمانده انتظامی استان البرزگفت: طرح شورای معتمدین پلیس در حقیقت پاسخی است به مطالبات مردم برای ایفای نقش فعال در توسعه نظم و امنیت اجتماعی که به عنوان الگویی بومی متناسب با فرهنگ و شاخصه های استان البرز، طراحی و تدوین شده است. سردار «کامرانی صالح» ضمن توجه به نقطه نظرات معتمدین و خانواده معظم شهدای حاضر درجلسه اظهار داشت: هدف کلی از اجرای این طرح جلب مشارکت و بهره برداری از ظرفیت معتمدان محلات در راستای پیشگیری از جرایم، معضلات و آسیب های اجتماعی است. وی با اشاره به سایر اهداف مد نظر پلیس درپیگیری این طرح بیان داشت: ایجاد یک رکن مشورتی متناسب با نیازهای ساکنان محلات برای فرماندهی انتظامی شهرستان ها و روسای کلانتری ها، شناسایی و رفع عوامل آسیب زای محلی از طریق طرح مسائل و مشکلات در شورای معتمد پلیس و چاره جویی اهالی برای رفع آنها، احقاق حقوق قانونی و مطالبات مردم برای مشارکت در تأمین نظم و امنیت محلات و تحقق اصول قانون اساسی مبنی برضرورت ایجاد بسترهای لازم برای مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه از مهمترین اهداف طرح شورای معتمدین پلیس است.
سردار «کامرانی صالح» در ادامه تبیین کرد: حل و فصل دعاوی در محل و جلوگیری از تشکیل پرونده های انتظامی و قضایی و ایجاد سابقه برای افراد، بهره برداری و بکارگیری نظرات و ایده های ساکنان محلات برای رفع معضلات اجتماعی و پیشگیری از ورود مسائل اجتماعی به حوزه های امنیتی از دیگر موضوعاتی است که پلیس در این طرح با مشارکت معتمدین دنبال می کند. وی در خصوص نحوه اجرای طرح توضیح داد: قبل از شروع اجرای طرح روسای کلانتری ها نسبت به برگزاری جلسه با ائمه جمعه و افراد ذی نفوذ حوزه استحفاظی خود اقدام می نمایند تا افراد معتمد حوزه استحفاظی کلانتری ها شناسایی، توجیه و بانک اطلاعاتی برای آنان تشکیل شود. سردار «کامرانی صالح» در ادامه ابراز داشت: به منظور مشارکت هرچه بیشتر آحاد جامعه در تأمین امنیت محیط زندگی خود، سازمان های مردم نهاد فعال در محلات شناسایی و برای آنان نیز بانک اطلاعاتی تشکیل می شود تا نسبت به دعوت و همکاری بیشتربا آحاد مردم زمینه های لازم فراهم شود. وی بیان کرد:کانون مجرمین محلات از جمله موضوعاتی است که با همکاری معتمدین نسبت به شناسایی آنها اقدام می شود تا برای تغییر فضای منفی حاکم در محلات که تحت تأثیر این کانونها ایجاد شده است با همکاری خود مردم برنامه ریزی شود. وی در خصوص وظایف شورای معتمدین توضیح داد: اجرای طرح های مراقبت محلی با هدف پیشگیری از انواع سرقت و رفع اختلافات ساکنان با بکارگیری نگهبان محله و راه اندازی شرکت های انتظامی، اجرای سخنرانی و آموزش همگانی در مساجد حوزه استحفاظی کلانتری های محلات، برنامه ریزی طرح های فرهنگی در سطح محلات با بهره گیری از کارشناسان و مربیان معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی البرز و سایر دستگاه ها از جمله مهمترین وظایف شورای معتمدین است. سردار «کامرانی صالح» ادامه داد: شناسایی و جلب مشارکت سازمان های مردم نهاد مورد اعتماد و فعال در زمینه های امورخیریه مذهبی و عام المنفعه برای عضویت و همکاری با شوراهای محله، آموزش اعضای شورا توسط کارشناسان اجتماعی و دعوت از مسئولین شهری جهت رفع مشکلات محلات از دیگر وظایفی است که شوراهای معتمدین پلیس بر عهده دارند. فرمانده انتظامی استان البرز با اشاره به اقدامات انتظامی و اجتماعی پلیس البرز در طول یکسال گذشته گفت: الویت اجرای طرح شورای معتمدین با محلاتی است که با جرایم و آسیب های بیشتری روبرو هستند. وی با اعلام اینکه تاکنون 5 هزار طرح نقطه ای با همکاری معتمدین در استان البرز اجرایی شده است گفت: اجرای این طرح ها در کاهش میزان جرائم در استان بسیار موثر بوده است. سردار کامرانی صالح افزود: نصب 10 هزار دوربین در سطح محلات استان با همکاری پلیس وتوسط مردم از دیگر دستاوردهای شورای معتمدین پلیس بوده است.
در این نشست که جمعی از خانواده معظم شهدا نیز حضور داشتند پدر بزرگوار شهید «غلامحسینی» کتاب شعر خود را به فرمانده انتظامی استان اهدا نمود و اعضای شورای معتمدین نیز با اهدای لوح تقدیر به سردار کامرانی صالح از اقدامات صورت گرفته در افزایش نظم و امنیت در استان البرز تقدیر و تشکر نمودند. در ادامه سردار کامرانی صالح و اعضای شورای معتمدین ضمن حضور در مقبره شهید گمنام ستاد فرماندهی انتظامی استان البرز یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و 8 سال دفاع مقدس بخصوص شهدای عرصه نظم و امنیت را گرامی داشتند. گفتنی است سردار کامرانی صالح درپایان این نشست، از دو نفر از خانواده معظم شهدای شورای معتمدین حاضر در جلسه با اهدای کلام الله مجید و هدایایی به رسم یادبود قدردانی نمود

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود