23 مهر 1394
شماره خبر: 151034

برگزاری اولین جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی شهرستان ساوجبلاغ

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

برگزاری اولین جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی شهرستان ساوجبلاغ


این نشست با حضور رئیس اداره حفاظت محیط زیست،رئیس اداره ورزش وجوانان، مدیریت بحران فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ وسایر اعضای کارگروه در سالن جلسات اداره حفاظت محیط زیست تشکیل شد.
رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان ساوجبلاغ با تاکیدبر اهمیت موضوع پسماند و معضلات زیست محیطی این بخش افزود: این جلسه با هدف بررسی مخاطرات زیست محیطی، وضعیت جمع آوری، حمل و نقل و دفن پسماندهای عفونی مطب ها و مراکز درمانی،چالش های مدیریتی محل دفن زباله شهرستان و امور پسماند روستاهای شهرستان برگزارشد.محمد جواد نیک کار در این نشست بابیان اینکه عرصه هاي طبيعي گنجينه ها و امانت ها الهي در دست ما و براي نسل هاي آينده است گفت: درحال حاضر1000واحد تولیدی صنعتی،دامداراری ومرغداری در سطح شهرستان وجود داردکه 130 واحد آن در شهرک صنعتی می باشد که از آن 11واحد مجهز به سیستم پیشرفته تصفیه فاضلاب و60واحدتولیدی صنعتی خارج از شهرک صنعتی در سطح شهرستان مجهز به این سیستم تصفیه فاضلاب میباشد لذا باید تمهیداتی اتخاذ شود تا دیگرواحد های صنعتی نیز به این امکانات مجهز گردند. نیک کار در ادامه افزود: در بخش پیش بینی مخاطرات زیست محیطی در راستای پیگیری های اداره تاکنون 3 واحد تولیدی ، صنعتی مجهز به سیستم پایش لحظه ای(برخط) جهت سنجش پساب خروجی از سیستم تصفیه خانه فاضلاب گردیدند و 14 واحدصنعتی دیگر نیز مجاب به نصب این سیستم شدند که امید است به زودی محقق گردد. همچنین با توجه به استقرار معادن شن و ماسه و کارخانجات آسفالت در محدوده ی سعید آباد و تهراندشت که یکی از کانونهای مستعد تشدید ریزگردها با منشاء محلی میباشند دو ایستگاه سنجش آلودگی هوا با قابلیت سنجش ذرات pm10 (ذرات باقطر کمتر از 10میکرون) وpm2.5( ذرات باقطر کمتر از 2.5میکرون) در محوطه شهرداری گلسار وفرمانداری شهرستان ساوجبلاغ نصب گردیده است.
نیک کار گفت : متاسفانه درشکار غیر مجاز ،دست اندازی انسانها به طبیعت، وجود دام مازاد وچرای دام وآتش سوزي ها گونه هاي نادر گياهي و جانوري از بين مي رود و بعضي از گونه ها در حال انقراض قرار مي گيرد . مشارکت و حضور مردم بويژه جوامع بومي و محلي در حفاظت هوشمندانه و متوازن از محيط زيست بسيار با اهميت است. وی همچنین افزود: اداره منابع طبیعی و یگان حفاظت منابع طبیعی برای خروج دام از مراتع باید اقدامات لازم راانجام دهند. وي گفت : کسانيکه خواسته و ناخواسته به مراتع ضرر و زيان وارد مي کنند بايد از طريق مراجع قضايي باآنان برخورد شود تا بيش از اين شاهد آتش سوزي هاي عمدی مراتع نباشیم همچنین اکیپ ویژه اطفای حریق را نیز در آن مناطق قرار دهیم . وي گفت : قبل از اينکه فرصت ها از دست برود و منابع زيست محيطي در معرض نابودي قرار بگيرد بايد جلو تخريب را بگيريم زيرا برخي از آسيبها قابل جبران نيست و هزينه ها را افزايش مي دهد . در ادامه پیرامون برنامه هایی به منظور کاهش یا مقابله با مخاطرات زیست محیطی توسط این اداره توضیحاتی ارائه شد و سپس سایر اعضاء در خصوص برنامه های سازمان خود و روند ادامه فعالیت کارگروه اظهار نظر نمودند. در پایان اولین جلسه مخاطرات زیست محیطی سال جاری مصوب شد باتوجه به معرفی محل تخلیه نخاله های ساختمانی توسط شهرداری هشتگرد ، واقع در روبروی پمپ بنزین تهراندشت ،کلیه نخاله های تولیدی شهرستان به این مرکز منتقل گردد و گشت مشترک محیط زیستی باهمکاری ادارات ذیربط ازجمله واحد خدماتی حوزه شهرهای مربوطه ، نماینده ای از بخشداری ،شبکه بهداشت ودرمان وصنعت ومعدن ،محیط زیست جهت کنترل وپایش درساعات غیر اداری تشکیل شود و اداره منابع طبیعی موضوع ممیزی جدید مراتع وخروج به موقع دام از مراتع وظرفیت سنجی واحیای مراتع وآزادسازی حریم و بستر رودخانه های شهرستان دردستور کار قرار داده وجهت جلوگیری از تخریب منابع طبیعی وسیمای محیط زیست منطقه سیراب هیو ممنوعیت تردد خودروها وموتورسیکلت ها بعنوان پیشنهاد به کارگروه مدیریت بحران فرمانداری اعلام گردد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود