3 آذر 1394
شماره خبر: 153510

همکاری مشترک وزارت بهداشت و علوم برای آگاهی نسل جوان درخصوص ایدز

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

همکاری مشترک وزارت بهداشت و علوم برای آگاهی نسل جوان درخصوص ایدز


رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی از اجرای همکاری تعریف شده فی مابین وزارت علوم و بهداشت در جهت مشاوره و آگاهی سازی نسل جوان در خصوص روش های پیشگیری و کنترل بیماری ایدز خبرداد.
محمد مهدی گویا در همایش روز جهانی مبارزه با ایدز که در سالن شهدای پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: در اجرای این همکاری، از طریق مراکز دانشگاهی طرح تربیت مربیان ویژه در تمامی این مراکز اجرا می شود . وی اظهار داشت: این طرح به منظور پرکردن خلاءهای موجود در شناسایی بیماری ایدز در سطح کشور است تا جوانان ضمن آگاهی از چگونگی برخورد با این بیماری و بیماران، رفتارهای مناسب برای پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری را بشناسند. وی در ادامه به اجرای طرح 15 ساله در تعدادی از کشورها و همچنین کشور ایران در جهت کنترل همه گیری ایدز اشاره کرد و گفت: مسئولان امر در سال جاری به این نتیجه رسیده اند که با یک تلاش همگانی همه کشورها در همه عرصه ها بایستی دست به دست هم دهیم تا طی مدت 15 سال آینده (سال 2030) همه گیری ایدز تمام شود. گویا افزود: در اجرای این طرح بایستی به آنجا برسیم که مشکل بهداشتی واجتماعی در کشورها وجود نداشته باشد که در صورت ابتلای یک فرد به یک بیماری و عفونتاین امر اتفاقی بوده و مردم از تمامی راه های انتقال و پیشگیری از بیماری ها آگاهی باشند. وی بیان داشت: این امر با پیشگیری از رفتارهای پرخطر و آگاهی رسانی از ابتلا مردم به ایدز که یکی از مهمترین بیماری های عفونی در سطح جهان است، محقق می شود. وی گفت: اجرای طرح 15 ساله کار ساده ای نیست و اجرای آن در دو بازه زمانی پنج (تا سال 2020) و 10 ساله (از سال 2020 تا 2030 ) تعریف شده است. رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی در خصوص نحوه اجرای طرح، افزود: در پنج سال اول اجرای طرح بایستی 90 درصد مبتلایان به این عفونت به موقع شناسایی شوند در حالیکه تاکنون فقط حدود 30-25 درصد مبتلایان به ایدز در کشور ما شناسایی شده اند. وی ادامه داد: در مرحله دوم طرح بایستی 90 درصد افراد شناسائی شده تحت درمان قرار گیرند و در ادامه بایستی غربالگری لازم بر روی 90 درصد افراد تحت درمان برای موثر بودن درمان ها انجام شود که این طرح به عنوان 90-90-90 نامگذاری شده است. گویا با اشاره به اینکه بعضی از کشورها به موفقیت کنترل همه گیری ایدز دست یافته اند، اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف نیاز به یک انرژی مضاعف است که در غیراینصورت به آنچه که دنیا می خواهد نخواهیم رسید. وی گفت: دنیا به این نتیجه رسیده که با همه موفقیت ها در 35 سال گذشته در خصوص بیماری ایدز، موارد ابتلا در دنیا کم شده و درمان های موثری برای بیماری ایدز پیدا شده و عمر مبتلایان را به یک عمر معمولی و نرمال نزدیک کرده است. این مسئول موفقیت در اجرای طرح و رسیدن به این نتیجه موفقیت آمیز را وابسته به چگونگی برخورد فرد مبتلا با خود و خانواده اش دانست تا برای جلوگیری از ابتلا و مراقبت های لازم را دارد تا یاد بگیرند چگونه مبتلا نشوند و چگونه به موقع درمان شود.
***کرج یکی از پرخطرترین شهرهای کشور در خصوص مبتلایان به ایدز است
گویا در ادامه به اجرای موفقیت آمیز طرح های کنترل همه گیری ایدز اشاره کرد و گفت: موفقیت در تمام دنیا یکسان نیست و بعضی از مناطق همچون خاورمیانه، شمال آفریقا، اروپای شرقی و آسیای میانه به موفقیت مناسبی در خصوص کنترل این بیماری دست نیافته اند. وی افزود: در این مناطق بایستی با برنامه های ویژه و قوی تری حرکت کرده و با انرژی مضاعف برای دست یابی به هدف فعالیت کنیم.
وی با اشاره به اینکه معتادین تزریقی و کسانی که روابط نامشروع جنسی دارند گروه های در معرض خطر هستند، اظهار داشت: این افراد بایستی تغییر رفتار دهند. وی گفت: انتشار این بیماری در کشور ما همچون دیگر کشورها یکسان نیست و در بعضی از مناطق، استان ها و شهرها خطر جدی تر است که باید ویژه دیده شوند. گویا یکی از پرخطرترین استان ها و شهرها در کشور در خصوص تعداد مبتلایان به ایدز و امکان فراگیری آن را استان البرز و شهر کرج دانست و افزود: امروز با این نیت به کرج آمده ام تا با کمک مردم این استان در خصوص این بیماری پرخطر جدی تر نگاه کنیم. همایش مبارزه با ایدز با همت انجمن اهسا و همکاری امور زنان استانداری البرز و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد. 10 آذرماه به عنوان روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری شده است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود