6 دی 1394
شماره خبر: 155325

تخصیص اعتبار در حوزه منابع طبیعی رشد ۴۰ درصدی خواهد داشت

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

تخصیص اعتبار در حوزه منابع طبیعی رشد ۴۰ درصدی خواهد داشت


رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سال آینده تخصیص اعتبار در حوزه منابع طبیعی با رشد ۴۰ درصدی همراه خواهد شد.
خداکرم جلالی در مراسم گرامیداشت شصت و سومین سالروز درگذشت کریم ساعی بنیان گذار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ایران که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد، دلیل استفاده سوخت هیزمی جنگل نشینان را تامین نشدن سوخت فسیلی اعلام کرد. جلالی با تاکید بر اینکه هر درخت یک سامانه آبخیزداری محسوب می شود، افزود: تاثیر مراتع در کاهش آلودگی هوا بر کسی پوشیده نیست. پوشش گیاهی مناسب می توان در کاهش پدیده گرد و غبار تاثیرگذار باشد.رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه در کشورهای جهان با اقدامات بیولوژیک بیابان زدایی انجام می شود، گفت: در ایران در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی وابسته به جنگل و مرتع کمبودهای احساس می شود این در حالی است که دیگر کشورها راه نجات منابع طبیعی را پیدا کرده اند.جلالی یکی از راه های نجات منابع طبیعی را مشارکت مردم دانست و گفت: کاشت گونه های گیاهی با محوریت اقتصادی و گیاهان دارویی در کشور می تواند برای بیابان زدایی استفاده شود به همین منظور در این زمینه می توان از ظرفیت مردم و گروه های مردم‌نهاد استفاده کرد.
راهکار نجات جنگل ها حفاظت، احیا و توسعه است
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اجرای طرح های عمرانی و سوخت های هیزمی عامل کاهش سطح جنگل ها در کشور هستند. جلالی افزود: در برخی از مناطق کشور برای بیابان زدایی با گونه های جنگلی اقتصادی از کمک و مشارکت مردم استفاده شده و با کاشت ۵۰۰ گونه گیاهی مانند بادام تلخ، تپه های گچی نیز به جنگل تبدیل شده است. رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه در بودجه سال آینده بیشترین رشد اعتباری به بخش منابع طبیعی اختصاص یافته است، گفت: در سال جاری ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار این بخش بود و برای سال آینده نیز ۵۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که رشد ۴۰ درصدی را نشان می دهد. به گفته جلالی اکنون سیاست نظام جمهوری اسلامی همه جا حفظ و توسعه منابع طبیعی است چرا که این مسئله برای کشور جنبه حیاتی دارد و باید دانشگاه ها در این زمینه پیشتاز باشند. معاون وزیر جهاد کشاورزی راهکار نجات جنگل ها را، حفاظت، احیا و توسعه دانست و اضافه کرد: باید در این زمینه انگیزه ها تقویت شود. رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پایان سخنان خود به ادغام سازمان های جنگل ها و مراتع، محیط زیست و آب اشاره کرد و گفت: این امر نیاز به بررسی دارد، چرا که محیط زیست یک سازمان ناظر بر فعالیت های کشور در همه حوزه ها است و این سازمان نیازمند تقویت است و هنوز نتوانسته جایگاه خودش را پیدا کند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود