16 دی 1394
شماره خبر: 156022

استقرار مسجد و نمازخانه در همه محورهای مواصلاتی استان البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

استقرار مسجد و نمازخانه در همه محورهای مواصلاتی استان البرز


دبیر ستاد اقامه نماز البرز با اشاره به اینکه این استان تنها استانی است که تمام محورهای مواصلاتی آن دارای مسجد و نمازخانه است، گفت: در این محورها 11 مسجد و نمازخانه مستقر است.
حجت الاسلام سید اکبر موسوی در نخستین اجلاس استانی نماز در البرز که در باشگاه فرهنگی ورزشی میلاد کرج برگزار شد، افزود: بیشترین نمازخانه و مسجد در محورهای مواصلاتی استان در محور کرج- چالوس با هفت مسجد و نمازخانه است و در دیگر محورها نیز همچون کرج- تهران، کرج- اشتهارد و کرج- قزوین نمازخانه دایر است. وی اظهار داشت: ولی با توجه به توریستی بودن محورهای کرج- چالوس و طالقان بایستی تعداد نمازخانه ها افزایش یابد که در این بخش نیاز به حضور خیرین نمازخانه ساز داریم. وی در ادامه با اشاره به دلیل تشکیل ستاد اقامه نماز در کشور گفت: در سال 1369 به دلیل کمرنگ بودن امر نماز در ادارات و دیگر بخش های جامعه، مقام معظم رهبری دستور تشکیل ستاد اقامه نماز را داد که به تبع آن این ستاد در تمامی استان ها تشکیل شد. موسوی ادامه داد: این ستاد قبل از تشکیل استان البرز در شهرستان کرج فعال بوده و هم اکنون در تمام شهرستان های استان نیز دفتر ستاد فعال است و این ستاد در محورهای نماز در مدارس، ادارات، کارخانجات، دانشگاه ها و محورهای مواصلاتی به خوبی ایفای نقش کرده است. وی گفت: هم اکنون نماز جماعت در 2000 شیفت مدرسه استان به صورت مرتب حتی بدون حضور روحانی و توسط مربیان و معاونین مدارس برگزار می شود و خوشبختانه زنگ نماز در مدارس به خوبی فعال است.
کمبود روحانی معضل اصلی در برپائی نماز جماعت
دبیر ستاد اقامه نماز استان البرز در ادامه با اشاره به اینکه نماز جماعت در تمامی ادارات کل و کارخانجات و دانشگاه ها برگزار می شود، افزود: در تمام این اماکن نمازخانه با امکانات و تجهیزات نمازخانه ای وجود دارد هرچند که استان البرز از کمبود روحانی برای برپائی نماز جماعت رنج می برد. وی البرز را دارای 3500 واحد صنعتی و تولیدی دانست و ادامه داد: به طوریکه فقط در شرکت ایران خودرو 70 نمازجماعت برگزار می شود که نیاز به 70 روحانی دارد و 500 کارخانه با جمعیت بالای 50 تا 100 نفر وجود دارد که برای نماز جماعت نیاز به روحانی دارد.
رفع موانع و مشکلات در امر نماز دراجلاس نماز
دبیرستاد اقامه نماز استان البرز در ادامه به دلیل برگزاری نخستین اجلاس استانی نماز در استان ها اشاره کرد و گفت: هر ساله فقط یک اجلاس سراسری نماز در یکی از استان های کشور برگزار می شد که امسال قرار است بیست و چهارمین اجلاس اوایل بهمن ماه در استان قزوین برگزار شود. وی اظهار داشت: در این اجلاس به بررسی مسائل و مشکلات برگزاری نماز پرداخته می شود. دبیر ستاد اقامه نماز استان البرز یادآور شد: در این اجلاس که با حضور رئیس جمهور و دیگر مسئولان کشوری برگزار می شود، پیام مقام معظم رهبری در خصوص اجلاس نماز نیز قرائت می شود که تنها اجلاسی است که در طی سال غیر از گردهمائی بزرگ حج پیام مقام معظم رهبری قرائت می شود. وی با بیان اینکه هر 31 سال یکبار نوبت هر استان برای برگزاری این اجلاس می شود، ادامه داد: امسال مقرر شد تا برای اولین بار در هر استان یک اجلاس استانی نیز برگزار شود که برنامه ریزی های برگزاری این اجلاس از ابتدای سال جاری با ریاست استاندار البرز به عنوان رئیس ستاد اقامه نماز استان آغاز شده بود. این مسئول گفت: بررسی مشکلات در حوزه نماز و تجلیل از دستگاه های برتر استانی از برنامه های این اجلاس است . حجت الاسلام موسوی گفت: در این اجلاس موانع و مشکلات برگزاری نماز در مدارس، شهرک های بدون مسجد، مشکل نمازخانه و مساجد در مسکن مهر، نبود نمازخانه های بین راهی در بعضی از مسیرها و نماز در کارخانه ها و زندان ها نیز بررسی می شود. دبیر ستاد اقامه نماز استان البرز به تقدیرشوندگان در این اجلاس اشاره کرد و افزود: در این اجلاس قرار است تا نمونه ها همچون دانشگاه، مدرسه و مهدکودک، پاساژ، کاسب، ورزشکار، امام جمعه، شهید، مدیر، اداره، خبرنگار، خوشنویس، شاعر و هیات مذهبی نمونه تجلیل به عمل آید. وی بیان داشت: همچنین در این اجلاس از برترین های جشنواره مقاله نویسی نماز در مدارس نیز تجلیل به عمل می آید. حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: در این اجلاس نیز شاهد راه اندازی مجمع خیرین نمازخانه ساز استان نیز هستیم زیرا جای این مجمع در بین مجامع خیرین استان خالی است که شامل مدارس و مساجد بین راهی است.
نماز در پیچ و خم مشغله های روزانه کمرنگ نشود
معاون توسعه و برنامه ریزی استانداری البرز نیز در این آئین به روند برگزاری این اجلاس اشاره کرد و گفت: برگزاری اجلاس نماز در استان ها بر اساس تفاهم نامه ای فی مابین وزارت کشور و ستاد اقامه نماز کشور منعقد شد که به استان ها ابلاغ شد. کامکار افزود: اجرائی نمودن آئین نامه ترویج نماز که مصوبه هیات وزیران نیز هست به منظور استقرار و اثربخشی نظام جامع برنامه ریزی و ارزیابی توسعه و ترویج فرهنگ نماز از اهداف انعقاد این تفاهم نامه است که ستاد آن در استان البرز به ریاست استاندار تشکیل شد. وی اظهار داشت: همه ساله جمعی از صاحب نظران و کارشناسان فکری استان دور هم جمع شده و به بحث و تبادل نظر برای رفع و شناسائی خلاء ها و کاستی ها در این حوزه پرداخته و نقاط قوت را نیز شناسائی می کنند. وی با اشاره به اینکه نباید این روزها نماز در پیچ و خم مشغله های روزمره کمرنگ شود، گفت: اجلاس نماز یک تذکر و یادآوری است که برای مدیران و مسئولان برگزار می شود که دستاوردهای این اجلاس باید تشکیل مجامع اثرگذار همچون مجمع خیرین نمازخانه ساز باشد.
در این اجلاس نماینده ویژه رئیس جمهور در امر نماز، استاندار البرز و امام جمعه کرج نیز سخنرانی خواهند کرد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود