20 بهمن 1394
شماره خبر: 158298

حدود 80 درصد زباله های استان البرز دفن می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

حدود 80 درصد زباله های استان البرز دفن می شود


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت که حدود 80 درصد زباله های این استان دفن می شود.
حسین محمدی در کارگروه مدیریت پسماند استان البرز که در محل استانداری البرز برگزار شد با اشاره به مصوبات جلسات گذشته این کارگروه، گفت: متاسفانه براساس اطلاعاتی که استخراج شد این مصوبات بعضا از سال 1390 تا 1394 معطل مانده و نتیجه ای حاصل نشده است. وی، نخستین مصوبه این کارگروه را که از سال 1391 تاکنون معطل مانده را بحث پایان دفن غیربهداشتی و غیراصولی پسماندها دانست و افزود: براساس ماده 193 قانون برنامه پنجم و براساس آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند باید تا سال 1390 در شهرهای بالای 200 هزار نفر زباله ای دفن نشود اما شاهد هستیم که سال ها پس از تکلیف این قانون حدود 70 یا 80 درصد زباله ها به صورت دفن مدیریت می شود. وی همچنین به بحث واگذاری زمین برای توسعه و جابجائی مکان دفن و مدیریت زباله های کلان شهر کرج اشاره کرد و اظهار داشت: براساس تصمیمات دو سال گذشته کارگروه، زباله های شهرستان نظرآباد وساوجبلاغ هم در محل حلقه دره مدیریت می شود و همچنین مقرر شده زباله های اشتهارد هم در این محل مدیریت شود. محمدی با اشاره به اینکه محل دفن نخاله های ساختمانی در حصارویسه هم تعطیل شده، گفت: در قبال تعطیلی مرکز نخاله ها و دریافت همه ی زباله های استان و تمرکز آن در حلقه دره، مقرر شده بود که بین 200-100 هکتار زمین به سازمان مدیریت پسماند واگذار شود که جلسات متعددی برای آن تا کنون به خصوص با مدیریت جهاد کشاورزی استان برگزار شده که تاکنون خروجی از آن ها نداشته ایم.
وی همچنین یکی دیگر از معضلات را مدیریت زباله های شهرستان طالقان دانست و افزود: در جلسه ماده هشت موفق شدیم مجوز زباله سوز طالقان را دریافت کنیم که پس از ماه ها هنوز دستگاه های مربوطه اقدامی برای اجرای آن نکرده اند که از سوی مجرای مجوز دهنده به ما اخطار داده شده در صورتیکه تا سه ماه دیگر عملیات اجرائی آن آغاز نشود مجوز باطل می شود. تعیین تکلیف کامیون های حمل فاضلاب، ساماندهی محل جدید تخلیه نخاله های ساختمانی، اجرای طرح جامع مدیریت پسماند برای محور جاده چالوس توسط شهرداری و فرمانداری کرج، اجرای طرح مدیریت شیرابه و استحصال گاز از آن ها به عنوان یک طرح جامع از سوی مدیریت پسماند استان در حلقه دره نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این کارگروه توسط مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز بود. محمدی در ادامه به مدیریت پسماندهای بهداشتی که از سال 90 مصوبه تا 26 اردیبهشت ماه 94 در خصوص آن مصوبه داریم اشاره کرد و افزود: بعضی از مراکز درمانی مجهز به بی خطرساز هستند ولی وضعیت دفع پسماند در بعضی از بخش های خصوصی و کلینیک ها و مطب ها وحشتناک است. وی بیان داشت: در حال حاضر مدیریت پسماند این زباله ها را به عنوان زباله های عادی جمع آوری می کنند و در حالیکه سازمان علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان متولی بهداشت و سلامت مردم است ولی کیسه زباله های عفونی و بیمارستانی در سطح شهر سرگردان هستند و ویروس ها و باکتری ها را در سطح شهر منتشر می کنند.
دبیرکارگروه مدیریت پسماند استان البرز گفت: برای مدیریت این پسماندهای خطرناک در بخش خصوصی متقاضیان زیادی وجود دارد ولی به جای واگذاری به بخش خصوصی هم اکنون مدیریت پسماند این کار را انجام می دهد ولی بایستی این کار را به صورت اصولی انجام دهد که باید در این موضوع در کمیته ای مطرح تا هزینه های اضافی بابت امحای مناسب این زباله ها، برای مطب ها نرخ گذاری شود و هزینه را از این محل ها بگیرند. وی گفت: در صورتیکه سازمان همیاری ها و مدیریت پسماند امکان سرمایه گذاری ندارند به کارگروه پسماند اجازه انتشار فراخوان دهند که افرادی که مایل به اجرای این طرح هستند وارد عرصه شده و کار را به آن ها واگذار کنیم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز موضوع بعدی را وضعیت پسماندهای صنعتی در شهرک های صنعتی عنوان کرد و افزود: هم اکنون مدیریت پسماندهای صنعتی اوضاع خوبی ندارند و طبق قانون، تولید کننده مکلف به مدیریت زباله هایش است. وی اظهار داشت: طبق قانون شهرک های صنعتی مکلف هستند ساماندهی زباله های صنعتی را در شهرک ها پیاده کنند و براساس مصوبات شورای امنیت ملی مکلف هستیم با منابع آلاینده محیط زیست برخورد و آن ها را تعطیل کنیم در حالیکه زباله ها و پسماندهای شهرک های صنعتی عاملی تهدید کننده برای آلایندگی آب و خاک منطقه محسوب می شوند. گفتنی است تهیه و اجرای برنامه جامع مدیریت زباله های عادی، درمانی و نخاله های ساختمانی در محل جدید حلقه دره توسط شهرداری کرج، تجهیز سازمان مدیریت پسماند به سامانه جمع آوری و بی خطر کردن زباله های درمانی، ارائه برنامه مدیریت اصولی شیرابه های حلقه دره و نخاله های ساختمانی کلانشهر کرج توسط سازمان مدیریت پسماند از جمله مصوبات این کارگروه بود. همچنین امحای سموم تاریخ مصرف گذشته در استان توسط جهاد کشاورزی تا پایان سال جاری، ایجاد زیرساخت های لازم برای مدیریت پسماندهای ویژه استان توسط سازمان همیاری در قشلاق طلائی و مکان یابی محل مناسب و ساماندهی لجن کش ها توسط آبفای استان و آغاز ایجاد مرکز بازیافت نخاله های ساختمانی توسط شهرداری کرج تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده از دیگر مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان بود. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جهت نظارت مستمر به مسیر حمل و نقل خودروهای حامل نخاله های ساختمانی، عدم نیاز به مرکز دفن زباله در سایر شهرستان ها با وجود تعیین مرکز حلقه دره و ارسال کروکی مورد تائید منابع طبیعی برای دبیرخانه کارگروه در خصوص محل دفن زباله تا 15 روز آینده نیز از دیگر مصوبات بود.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود