9 آذر 1390
شماره خبر: 2597

آتش نشانی كرج: هیات های مذهبی نكات ایمنی را رعایت كنند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

آتش نشانی كرج: هیات های مذهبی نكات ایمنی را رعایت كنند

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری كرج از هیات های مذهبی خواست درانجام آیین های ماه محرم برای پیشگیری از حوادث ، نكات ایمنی را رعایت كنند.
این سازمان به منظور پیشگیری از بروز حوادث ناگوار و دلخراش اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل ایمن سازی مساجد، حسینیه ها و تكایا كرده است.بر این اساس سازمان آتش نشانی نكات زیر را به هیات های مذهبی یادآور شده است.
برپایی و استقرار تكایا: در زمان استقرار باید با توجه به جهت وزش بادهای محلی اقدام به برپایی تكایا كرد، در ساختار اصلی (ستونها، تیرها و....) تكایا از لوله و اتصالات فلزی (داربست) استفاده شود و از همه جهات مهار شود.
حتی الامكان از برزنتهای مقاوم در برابر حریق برای برپایی تكایا استفاده شود،‌ در غیر این صورت ضروری است كه برزنتها در هردوره از نظر مقاومت مورد تست و بازبینی كامل قرار گیرد. با توجه به این نكته مهم كه جهت وزش بادهای محلی در شهر كرج غرب به شرق است، ضروری است مكانهای طبخ غذا جهت پذیرایی از عزاداران با در نظر گرفتن جهت وزش باد و رعایت فاصله و حریم مناسب و اجرای مفاد بند 4 این فصل اقدام شود.
از دود كردن اسپند در داخل تكایا به وسیله هیزم گداخته خوداری شود و با توجه به ظرفیت محل عزاداری به تعداد مناسب دسترسی ها ایجاد راه های خروجی ضروری است.
در محلهای مناسب با توجه به ظرفیت محل به تعداد حداقل سه دستگاه خاموش كننده پودر گاز 12kg و یك دستگاه گاز كربنیك 6 kg قرار داده شود.
نصب تابلوهای استعمال دخانیات ممنوع در مكانهای مناسب ضروری است.
- استفاده غیر اصولی و غیر مجاز از برق شهری مغایر با اصول و ضوابط ایمنی است.
- فیوزهای تابلوهای برق باید متناسب با آمپر مصرفی و از نوع اتوماتیك حساس، ترجیحا مینیاتوری انتخاب و نصب شود.
- پیرامون تابلوهای برق به شعاع حداقل دومتر عاری از هرگونه كالا و مواد قابل اشتعال باشد.
- استفاده از روشنایی های التهابی با ولتاژ بالا مغایر با اصول و ضوابط ایمنی است .
- در زمان قطع روشنایی ها جهت برگزاری مراسم عزاداری ضروری است روشنایی های معابر و دسترسی های منتهی به خروج روشن نگهداشته شوند.
- هر یك از دستگاه ها و ادوات برقی باید دارای پریز برق و همچنین فیوز مسقل به خود بوده باشند و از اخذ انشعابات فرعی و متعدد از یك پریز و یا استفاده از چند راهی مغایر با اصول و ضوابط ایمنی است.
- قبل از استقرار واستفاده ازهر نوع بخاری ضرورت دار جهت وزش باد مشخص و سپس اقدام به نصب و راه اندازی آن كرد.
- استفاده از بخاریهای فرسوده و غیر استاندارد و شعله برای گرم كردن محیط مغایر با اصول وضوابط ایمنی است.
- قبل از استفاده از بخاری ضروری است از سالم بودن تمامی اجزاء و متعلقات آن مطمئن شده و سپس اقدام به استفاده و راه اندازی آن كرد.
- رعایت فاصله و حریم مناسب حداقل به شعاع دومتر از كالا و مواد قابل اشتعال از قبیل چادر، فرش، پشتی و پرچم و.... در زمان برپایی بخاری ضروری است.
- از انتقال لوله و یا اتصالات دودكش مربوط به بخاریها از درون سقف ویا دیوار چادر جدا خودداری به عمل آید.
- استفاده از بخاریهای كار گاهی و یا هیزمی در داخل تكایا مغایر با اصول و ضوابط ایمنی است.
- در صورت استفاده از بخاریهای نفت سوز ضروری است در هنگام پر كردن مخازن آن، بخاری خاموش و پس از سرد شدن كوره و بدنه آن اقدام به پر نمودن مخزن آن كرد.
- در صورت استفاده از گاز شهری، ضروری است تمامی لوله و اتصالات مربوط به سیستم لوله كشی گاز توسط متخصصان صلاحیتدار مورد تست و بازبینی قرارگیرد.
- اخذ انشعابات متعدد و غیر اصولی از سیستم لوله كشی گاز مغایر با اصول و ضوابط ایمنی است و باید از این امر ممانعت به عمل آید.
- حداكثر طول شیلنگ گاز مورد استفاده جهت استفاده از تمامی وسایل گاز سوز 130سانتی متر باشد.
-از نگهداری مایعات قابل اشتعال و سیلندرهای گاز مایع درون تكایاجدا خوداری به عمل آید.
- در صورت استفاده از سیلندرهای گاز مایع، ضروریست سیلندرها از نظرسلامت بدنه و كلیه متعلقات آن (شیر ، شیلنگ، بستها و...) مورد تست و بررسی قرار گیرد.
- حتی الامكان محل طبخ غذا نباید در معرض عوارض جوی قرار داشته باشد.



منبع: ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود