27 آبان 1391
شماره خبر: 15193

نكات ایمنی در مساجد و تکایا رعایت شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نكات ایمنی در مساجد و تکایا رعایت شود

سپیدار آنلاین: مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج بر رعایت کامل توصیه های ایمنی در مساجد و تکایای این کلانشهر طی ماه محرم خبر داد و گفت: در این ماه سازمان به صورت کامل آماده باش است.
حاجعلی فرجامی اظهار داشت: سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداری كرج در اجراي اهداف والا و خطير خود كه حفظ و صيانت از جان و مال شهروندان در برابر ريق و حوادث است، به منظور پيشگيري از بروز حوادث ناگوار و دلخراش اقدام به تهيه و تدوين دستورالعمل ايمن سازي مساجد و حسينيه، تكاياي عزاداري و ساير اماكن متبركه كه در ايام سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين(ع) پذيراي مشتاقان ودلسوختگان آن امام همام ميباشند، کرده است. وی با اشاره به توصيه ها و نكات ايمني در خصوص برپايي و استقرار تكاياي عزاداری، از شهروندان خواست که تمامی موارد مذکور را به درستی و دقیق رعایت کنند تا در این ماه دچار سانحه و حادثه نشویم.
1- برپايي واستقرا ر تكايا
1-1- در زمان استقرار ميبايست با توجه به جهت وزش بادهاي محلي اقدام به برپايي تكايا کرد.
2-1- ساختار اصلي ( ستونها ؛ تيرها و....)تكايا از لوله واتصالات فلزي ( داربست ) استفاده شود ؛ وكاملا" از همه جهات مهار شود.
3-1- حتي الامكان از برزنتهاي مقاوم در برابر حريق جهت برپايي تكايا استفاده گردد؛درغير اينصورت ضروريست كه برزنتها در هردوره از نظر مقاومت مورد تست و بازبيني كامل قرار گيرد.
4-1- با توجه به اين نكته مهم كه جهت وزش بادهاي محلي در شهر كرج غرب به شرق ميباشد ؛ ضروريست مكانهاي طبخ غذا جهت پذيرايي از عزاداران با در نظر گرفتن جهت وزش باد و رعايت فاصله وحريم مناسب واجراي مفاد بند 4 اين فصل اقدام شود.
5-1- از دود كردن اسپند در داخل تكايا بوسيله هيزم كداخته يا امثالهم جدا" خوداري شود.
6-1- با توجه به ظرفيت محل عزاداري به تعدادمناسب دسترسيها وراههاي خروج طراحي و اجرا شود.
7-1- ضروريست در محلهاي مناسب با توجه به ظرفيت محل به تعداد حداقل سه دستگاه خاموش كننده پودر گاز 12kg و يكدستگاه گاز كربنيك 6 kg قرار داده شود.
8-1- نصب تابلوهاي استعمال دخانيات ممنوع درمكانهاي مناسب بنحويكه بسادگي قابل رويت باشد.
2 - سيستم برق:سيستم برق محل در صورت وجود نقص فني ميتواند از جمله عوامل مهم در بروز وتشديد آتش سوزيها باشد لذا جهت دستيابي به شبكه برق اصولي وايمن رعايت نكات ذيل الزاميست.
1-2- اخذ انشعابات فرعي وغير اصولي ضريب ايمني راكاهش داده وميبايست ازاين امر جدا" ممانعت بعمل آيد.
2-2- ضروريست كليه سيم كشيهاي رو كاري كه در مجاورت ويا پيرامون مواد قابل اشتعال قرار داردجمع آوري وبجاي آن از كابلهاي مقاوم متناسب با آمپرمصرفي بهره گيري شود واين سيستم ميبايست از نقاطي انتقال داده شود كه هيچگونه مواد قابل اشتعالي در پيرامون آن قرار نداشته باشد.
3-2- استفاده غير اصولي وغير مجاز از برق شهري مغاير با اصول وضوابط ايمني است لذا ضروريست جدا" از اين امر احتراز شود.
4-2- درصورت استفاده از برق بصورت مشترك از نزديكترين تصرف پيرامون ؛ ضروريست يكدستگاه تابلو برق فرعي با رعايت اصول وضوابط ايمني در بين مسير يا داخل تكايا در محلي ايمن و با استفاده از فيوزهاي مناسب و استاندارد؛ طراحي واجرا شود.
5-2- فيوزهاي تابلوهاي برق ميباست متناسب با آمپر مصرفي و از نوع اتوماتيك حساس؛ ترجيحا مينياتوري انتخاب و نصب شود. استفاده از فيوز هاي غير اتوماتيك و تقويت شده غيراستاندارد اكيدا ممنوع است.
6-2- ضروريست پيرامون تابلوهاي برق به شعاع حداقل 2m عاري از هرگونه كالا ومواد قابل اشتعال باشد.
7-2- استفاده از روشنائيهاي التهابي با ولتاژ بالا مغاير با اصول وضوابط ايمني است لذا ضروريست بجاي آن از روشنائيهاي كم مصرف متناسب با شدت جريان مصرفي بهره گيري شود.
8-2- در زمان قطع روشنايي هاجهت برگزاري مراسم عزاداري، ضروريست روشنائيهاي معابر ودسترسيهاي منتهي به خروج روشن نگهداشته شوند.
9-2- هر يك از دستگاه ها و ادوات برقي باید داراي پريز برق و فيوز مسقل به خود بوده باشند، و از اخذ انشعابات فرعي و متعدد از يك پريز و يا استفاده از چند راهي مغاير با اصول و ضوابط ايمني است، لذا ضروريست جدا از اين امر اجتناب بعمل آيد.
10-2- استفاده از لنت چسب جهت پوشش اتصالات و حفاظت از مفصل بنديها مغاير با اصول و ضوابط ايمني است و جدا باید از اين امر احتراز شود.
11-2- ضروريست برق محل در پايان ساعات عزاداري واتمام مراسم از تابلو اصلي قطع شود.
12-2- ضروريست فردي متخصص وآگاه در خصوص سيستم برق در محل بكار گمارده شود.
3- استفاده از وسايل و تجهيزات گرمايشي وسرمايشي در فصول مختلف
1-3- استفاده از وسايل گرمايشي
1-1-3- قبل از استقرار و استفاده ازهر نوع بخاري ضروريست جهت وزش باد مشخص و سپس اقدام به نصب وراه اندازي آن کرد.
2-1-3- استفاده از بخاريهاي فرسوده وغير استاندارد و شعله عريان جهت گرم نمودن محيط مغاير با اصول وضوابط ايمني است. لذاضروريست بجاي آن از بخاريهاي استاندارد و لوله و اتصالات و كلاهك سالم استفاده شود.
3-1-3- قبل از استفاده از بخاري ضروريست از سالم بودن تمامي اجزاء ومتعلقات آن مطمئن شده و سپس اقدام به استفاده و راه اندازي آن کرد.
4-1-3- رعايت فاصله وحريم مناسب ( حداقل به شعاع 2m ) از كالا ومواد قابل اشتعال از قبيل چادر ؛ فرش ؛ پشتي و پرچم و.... در زمان برپايي بخاري ضروريست.
5-1-3- از انتقال لوله ويا اتصالات دودكش مربوط به بخاريها از درون سقف ويا ديوار چادر جدا" خودداري بعمل آيد.
6-1-3- استفاده از بخاريهاي كارگاهي ويا هيزمي و امثالهم در داخل تكايا مغاير با اصول وضوابط ايمني است و ضروريست از اين امر اجتناب بعمل آيد.
7-1-3- در صورت استفاده از بخاريهاي نفت سوز ضروريست در هنگام پر كردن مخازن آن ؛ بخاري خاموش وپس از سرد شدن كوره وبدنه آن اقدام به پر نمودن مخزن آن کرد.
8-1-3- در صورت استفاده از گاز شهري ؛ ضروريست كليه لوله واتصالات مربوط به سيستم لوله كشي گاز توسط متخصصين صلاحيتدار مورد تست و بازبيني قرار گيرد.
9-1-3- اخذ انشعابات متعدد وغير اصولي از سيستم لوله كشي گاز مغاير با اصول وضوابط ايمني است وميبايست از اين امر ممانعت بعمل آيد.
10-1-3- حداكثرطول شيلنگ گاز مورد استفاده جهت استفاده از كليه وسايل گاز سوز 1.50 cm مي باشد. و ميبايست از شيلنگهاي فشار قوي مخصوص واستاندارد استفاده گردد.
11-1-3- از نگهداري مايعات قابل اشتعال و سيلندرهاي گاز مايع درون تكاياجدا" خوداري بعمل آيد.
12-1-3- در صورت استفاده از سيلندرهاي گاز مايع؛ ضروريست سيلندرها از نظرسلامت بدنه وكليه متعلقات آن (شير ، شيلنگ، بستها و...) موردتست وبررسي قرار گيرد .
3- استفاده از وسايل سرمايشي
1-2-3- استفاده از پنگه هاي سقفي در تكايايي كه داراي سقفي كوتاه ميباشند اكيدا" ممنوع است.
2-2-3- در صورت استفاده از پنگه هاي سقفي، ضروريست در زمان حضور و ورود هياتهاي عزاداري آنر از كليد مركزي خاموش کنند.
3-2-3- پيشنهاد ميگرددحتي الامكان از پنگه هاي ايستاده يا زميني استفاده نگردد.
4-2-3- در صورت استفاده از كولرهاي آبي با ظرفيتهاي مختلف ؛ ضروريست محلي مناسب دور از دسترس كودكان ( حتي الامكان در ارتفاع ) جهت نصب وراه اندازي آن در نظر گرفته شود.
5-2-3- سيستم برق كولرهاي آبي باید به گونه ايي طراحي و اجرا شود كه امكان دستكاري و برهم زدن آن توسط افراد غير مسئول امكان پذير نباشد. سيستم سيم كشي كولرها باید از نقاطي عبور داده شوند كه پيرامون آن هيچگونه مواد قابل اشتعالي وجود نداشته باشد و در معرض آسيبها و صدمات فيزيكي قرار نداشته باشد.
6-2-3- ضروريست فردي متخصص وآگاه جهت امور مرتبط با تاسيسات در محل بكار گمارده شود.
7-2-3- ضروريست كولرها و ساير تجهيزات و ادوات سرمايشي بصورت منظم توسط افراد متخصص صلاحيتدار مورد تست و بررسي قرار گيرد.
4- برپايي آشپزخانه يا محل طبخ غذا و نذورات
1-4- با توجه به بند 4-1 ضروريست محل طبخ غذا و نذورات با رعايت حريم و فاصله مناسب از خيمه اصلي طراحي و اجرا شود.
2-4- محل طبخ غذا نباید در مسير عبور ومرور وتردد افراد و وسايل نقيله ويا محل پارك خودروها قرار داشته باشد.
3-4- دسترسيها و راههاي مناسب به تعداد كافي با در نظر گرفتن ظرفيت محل طراحي و اجرا شود.
4-4- حتي الامكان محل طبخ غذا نباید در معرض عوارض جوي قرار داشته باشد. و در صورت استفاده از مكانهاي مسقف و يا محفوظ كردن محيط بوسيله برزنت و....... ضروريست به جهت جلوگيري از سرايت شعله ها و شرارهاي آتش به سقف ارتفاع مناسب جهت برقراري و استقرار آن در نظر گرفته شود.
5-4- در صورت استفاده از هيزم جهت طبخ غذا ضروريست هيمه هاي هيزم در خارج از محل نگهداري شده وهيزمها متناسب با مصرف به داخل مطبخ انتقال داده شوند.
6-4- در صورت استفاده از سيلندرهاي گاز مايع جهت طبخ غذا ضروريست كه از رگلاتورهاي فشار قوي ويا متناسب با شعله پخش كن اجاق استفاده شود.
7-4- قبل از استفاده از سيلندرهاي گاز مايع ضروريست سيلندرها از نظر سلامت بدنه و ساير متعلقات آن مورد تست و بازبيني قرار گيرند.
8-4- ضروريست شيلنگهاي مورد استفاده جهت طبخ غذا از نوع فشار قوي استاندارد باشند.
9-4- الزاميست شيلنگها در هر دوره قبل از استفاده مورد تست و بازديد قرار گرفته تا از سلامت آن اطمينان حاصل شود.
10-4- از ريختن آب جوش بر روي سيلندرهاي گاز جدا" ممانعت بعمل آيد.
11-4- از وارد كردن صدمات فيزيكي ناشي از حمل و نقل به سيلندرها خودداري شود.
12-4- از نگهداري سيلندرهاي گاز مايع بيش از حد مصرف درون محل طبخ غذا خوداري شود.
13-4- در صورت استفاده از سيلندرهاي گاز مايع در ظرفيتهاي 50 Kg ضروريست سيلندرها بصورت ايستاده مورد استفاده قرار گرفته و سينلدرها بوسيله تسمه يا کمر بند ايمني مهار؛ و سيلندرهاي پر از خالي مجزا و سيلندرها به كلاهك ايمني مجهز شوند.
14-4- ايجاد شعله روباز در پيرامون سيلندرها اكيدا" ممنوع است.
15-4- پيش بيني حداقل يك رشته شيلنگ آب در محل جهت اطفای آتش سوزيهاي احتمالي ضروريست.
16-4- ضروريست تعدادي خاموش كننده هاي آتش نشاني متناسب با محيط ،در مكاني كه بسادگي قابل رويت و دسترس باشد، قرار داده شود.
فصل دوم : توصيه هاي ايمني در خصوص مساجد و حسينيه ها
1- سيستم برق: سيستم برق محل در صورت وجود هرگونه نقص فني از جمله عوامل مهم در بروز و تشديد آتش سوزيها ميباشد لذا جهت دستيابي به شبكه برق اصولي وايمن رعايت نكات ذيل ضروريست:
1- ضروريست كليه سيم كشيهاي روكاري كه در مجاورت مواد قابل اشتعال قرار دارند جمع آوري وبجاي آن از كابلهاي مقاوم متناسب با آمپر مصرفي بهره گيري شود.
2- فيوزهاي تابلوي برق ميبايست متناسب با آمپر مصرفي و از نوع اتوماتيك ترجيحا" مينياتوري حساس انتخاب و نصب شود.
3- پيرامون تابلوهاي برق ميبايست به شعاع حداقل 2m عاري از هرگونه كالا يا مواد قابل اشتعال باشد.
4- ضروريست مقابل تابلو برق بوسيله كفپوش لاستيكي به ضخامت حداقل 6mm وبه ابعاد مناسب بصورت ثابت مفروش گردد.
5- جهت سهولت در دسترسي به كليدهاي هر كدام از وسايل وادوات برقي ضروريست تابلو كليدهاي مينياتوري مناسب و استاندارد در داخل هر قسمت طراحي واجرا گردد.
6- ضروريست تابلوهاي برق وكليه دستگاهها به سيستم اتصال به زمين ارتينگ متصل گردند.
7- خاطر نشان ميسازد استفاده ازلنت چسب مغاير با اصول وضوابط ايمني است لذا ضروريست بجاي آن از ترمينالهاي چيني يا بستهاي مخصوص بهره گيري شود.
8- كليه روشنائيهاي التهابي جمع آوري وبجاي آنها از روشنائيهاي فلورسنت مجهز به قاب (حفاظ) ايمني استفاده گردد.
9- ايجاد هرگونه بي نظمي در شبكه برق ضريب ايمني را كاهش داده لذا ضروريست از اين امر جدا" خوداري گردد.
10- هر وسيله الكتريكي ميبايست داراي يك پريز مستقل به خود باشد واستفاده از چند راهي اكيدا" ممنوع ميباشد.
11- ضروريست قبل وبعد از هر گونه مراسم كليه دستگاههاي صوتي مورد تست وبازبيني قرار گيرد.
12- الزاميست پس از پايان مراسم كليه دستگاهها وادوات برقي از تابلو مركزي قطع گردد.
13- در صورت استفاده از لوستر ضروريست زنجير وقلاب متصل به آن و كليه متعلقات لوستر مورد تست وبازرسي قرار گيرد. ولوستر ها در ارتفاع مناسب طراحي واجراء گردند.
14- در زمان قطع برق در مراسم عزاداري ؛ ضروريست روشنائيهاي منتهي به دسترسيهاي ومعابر خروج روشن نگهداشته شوند.
15- ضروريست كليه قسمتها ؛دسترسيها و معابر خروج وراههاي خروج اضطراري به سيستم ژنراتور برق اضطراري متصل گردند.
2- استفاده از وسايل گرمايشي وسرمايشي:
1-2- وسايل گرمايشي :
1-1-2- استفاده از بخاريهاي نفت سوز كارگاهي با توان حرارتي بالامغاير با اصول وضوابط ايمني است لذا ضروريست جدا" از بكار گيري واستفاده از اين نوع بخاريها ممانعت بعمل آيد.
2-1-2- در زمان استفاده از هر نوع بخاري ضروريست كليه متعلقات واجزاء آن مورد تست و بررسي قرار گيرد.
3-1-2- هر وسيله حرارتي ميبايست داراي لوله دودكش كاملا" درز بندي شده مختص به خود باشد و لوله دودكش آن تا بالاترين نقطه در پشت بام انتقال داده شود و وحداقل 60cm از سطح بام ارتفاع داشته باشد وبه كلاهك ايمني از نوعH مجهز گردد.
4-1-2- لوله دودكش ضروريست از نقاطي انتقال داده شوند كه پيرامون آنها هيچگونه كالا ومواد قابل اشتعالي وجود نداشته باشد.
5-1-2- پيرامون كليه مولدهاي حرارتي ( بخاري و...... ) ميبايست تا شعاع حداقل 2m عاري از هر گونه مواد قابل اشتعال باشد.
6-1-2- در صورت استفاده از بخاريهاي نفتي ضروريست قبل از پر نمودن مخازن آنها ؛ بخاري كاملا" خاموش وپس از سرد شدن كوره وبدنه آن اقدام به پر كردن مخازن آنها گردد.
7-1-2- از نگهداري مشتقات نفتي در داخل صحن حياط و يا داخل مساجد وحسينيه ها جدا" خوداري بعمل آيد.
8-1-2- ضروريست كليه بخاريهاي نفتي مورد استفاده داراي سيني فلزي يا سكوي باساختار فلزي مقاوم و خود ايستا باشند.
9-1-2- در صورت استفاده از بخاريهاي گازسوز ضروريست از شينلگهاي پلاستيكي فشارقوي بطول حداكثر 1.50 cm با بستهاي مناسب بهره گيري گردد.
10-1-2- بخاريهاي گاز سوز ميبايست در مكانهايي نصب گردند كه امكان دستكاري آنها توسط افراد غير مسئول وجود نداشته باشد.
11-1-2- در صورت استفاده از بخاريهاي گاز سوز با توان حرارتي بالا ضروريست كه اينگونه بخاريها برروي پايه هاي فلزي مقاوم خود ايستا قرار داده شوند وكابل تغذيه برق شهري آنها نيز ميبايست از نوع مقاوم وداراي دوشاخه مخصوص بوده باشد.ضمنا" فن آن نيز ميبايست داراي حفاظ باشد.
12-1-2- از نگهداري سيلندرهاي گاز مايع در داخل مساجد يا حسينيه ها جدا" ممانعت بعمل آيد.
2-2- استفاده از وسايل سرمايشي :1-2-2- در صورت استفاده از پنگه هاي سقفي ضروريست ارتفاع مناسب جهت نصب آنها در نظر گرفته شود.
2-2-2- بهيچوجه در داخل مساجد ؛در زير بالكنها از پنگه هاي سقفي استفاده نگردد.
3-2-2- پنگه هاي سقفي ميبايست كاملا" به سقف قلاب ومهار شده باشد.
4-2-2- در صورت استفاده از كولرهاي گازي ضروريست اينگونه كولرها در خارج از مجموعه طراحي واجرا و پايه هاي آن كاملا" مهار گردد. وضمنا"برق آن مستقيما" از تابلو اصلي گرفته شود.
5-2-2- درصورت استفاده از كولرهاي آبي با ظرفيتهاي مختلف ضروريست كولر بر روي پايه هاي فلزي ( كاملا" مهار شده ) قرار داده شود.
6-2-2- در صورت اجراء تاسيسات مركزي ارائه نقشه هاي معماري؛ تاسيسات؛ برق؛ سيستم كشف و اعلام حريق و آب آتش نشاني به اين سازمان الزاميست.
3- نكات ايمني در خصو ص محل طبخ غذا و نذورات:
1-3- هـروسيلـه گازسوزميبايست داراي شيرمستقل به خودباشند.لـذا استفـاده ازسـه راهـي جهـت بهره برداري همزمان ازسماور و..... مغاير با اصول وضوابط ايمني است وضروريست از اين امر اجتناب بعمل آيد.
2-3- هيچيك از وسايل گازسوز نمييايست در معرض گوران باد قرار داشته باشند.
3-3- در صورت استفاده از صحن حياط يا حياط خلوت و..... به جهت برقرراي آشپزخانه ويا محل طبخ غذا ضروريست مكاني ايمن كه تردد افرادغيرمسئول از آن منطقه وجود نداشته مشخص و بوسيله ديواري حائل كاملا" محفوظ شود .4-3- راههاي ورود وخروج مناسب به تعداد لازم جهت تخليه محل در مواقع اضطراري پيش بيني و اجرا گردد.
5-3- درصورتيكه محل طبخ غذا درمكاني سرپوشيده قراردارد؛ضروريست به تعداد مناسب هواكشهاي الكتريكي از نوع ضد جرقه در محل طراحي واجرا گردد.
6-3- در صورتيكه محل طبخ غذا در محلي روباز قرارداشته و مقرر است از بررزنت جهت پوشش سقف استفاده نمائيد؛ ضروريست ارتفاع مناسب جهت نصب آن در نظر گرفته شود.
7-3- در صورت استفاده ازسيلندر گاز مايع جهت طبخ غذا ضروريست سيلندرها از نظر سلامت بدنه وكليه متعلقات آن مورد تست وبررسي قرار گرفته واز رگلاتورهاي فشار قوي جهت طبخ غذا استفاده گردد.
8-3- از انبار نمودن ونگهداري سيلندر گاز مايع بيش از حد مورد نياز در محل طبخ غذا جدا" خوداري گردد.
9-3- كليه اجاق گازها ميبايست قبل از مصرف مورد بازديد قرار گرفته شوند.تا در صورت وجود نقص فني نسبت به برطرف نمودن آن توسط افراد متخصص اقدام گردد.10-3- كليه اتصالات ومتعلقات مربوط به اجاق گاز ازقبيل شيلنگ؛ شير ؛بستها و..... مورد بررسي قرارگيرد.
11-3- از ريختن آب جوش برروي سيلندر هاي گاز جدا" خوداري بعمل آيد.
12-3- از وارد كردن صدمات فيزيكي ناشي از حمل به سيلندرها ممانعت بعمل آيد.
13-3- درصورت استفاده از سيلندهاي گاز مايع در ظرفيتهاي 50kg ضروريست سيلندرها بصورت ايستاده مورد استفاده قرار گرفته وبوسيله تسمه يا گمربند ايمني مهارشده وسيلندرهاي خالي داراي كلاهك ايمني بوده وهمچنين از ايجاد شعله روباز در پيرامون سيلندرها جدا" خوداري بعمل آيد.
14-3- در زمان استفاده از گاز شهري جهت طبخ غذا ضروريست از شيلنگهاي فشار قوي به همراه بستهاي مخصوص بهره گيري گردد.
15-3- در صورتيكه از هيزم جهت طبخ غذا استفاده ميگردد الزاميست به مقدار مورد نياز وكم كم هيزمبه محل طبخ آورده شود.
16-3-حداقل يكدستگاه جعبه F در محل آشپزخانه وطبخ غذا طراحي واجرا گردد.
4- ساير الزامات:
1-4- ضروريست كليه مساجد به سيستم ژنراتور برق اضطراري متناسب با ظرفيت مجموعه تجهيزگردند. اين سيستم ميبايست در كمترين زمان ممكن بطور اتومايتك وارد مدار شده وبرق مورد نياز را تامين نمايد.
2-4- بمنظور سهولت در تخليه متصرفين درزمان بروز حريق وحوادث نصب تابلوهاي راهنماي خروج از نوع مناسب و استاندارد ؛ و همچنين نشانه هاي تصويري ايمني از نوع شب تاب Photoluminescnt براي مسيرهاي خروج عادي واضطراري؛راه پله ها وهمچنين براي مشخص كردن تجهيزات ولوازم اطفاءحريق در تمامي نقاط الزاميست.
3-4- باتوجه به ظرفيت محل تعبيه راههاي خروج اضطراري با نظر كارشناسان اهل فن وتائيد اين سازمان الزاميست.
4-4- به لحاظ اطلاع رساني بموقع از وقوع هرگونه حريق احتمالي وتسريع در عمليات اطفايي و امدادي، طراحي و اجراي اصولي سيستمهاي كشف و اعلام حريق از نوع دستي و اتوماتيك استاندارد به همراه تجهيزات سمعي و بصيري ، در آگاهي بموقع از خطر موثر بوده و پيش ازرسيدن محيط به لحظه بحراني فرصت لازم را براي عمليات مبارزه با آتش سوزي را فراهم مي نمايند ، لذا كليه قسمتها و اماكن مي بايست به اين سيستم تجهيز و ارسال دو شيت كامل از نقشه ها و مشخصات اين سازمان جهت تائيدنهايي ضروريست.
5-4- در خصوص نقش و اهميت سيستم آب آتش نشاني در ساختار ايمني ايجاب ميكند ضمن تجهيز كليه قسمتها به اين سيستم تحت نظر كارشناسان اين سازمان موارد ذيل نيز به اجرا گذاره شود :
1-5-4- شبكه آب آتش نشاني مي بايست مستقل از آب مصرفي و با استفاده از مخزن آب و سيستم پمپاژ اتوماتيك و ژنراتور برق مجزا باشد
2-5-4- موتورپمپهاي مخصوص سيستم آب آتش نشاني مي بايست به برق شهري متصل بوده و علاوه برآن نيز به ژنراتور برق نيز متصل باشند تا درصورت قطع شبكه برق شهري در كمترين زمان ممكن سيستم وارد مدار شده وآب مورد نياز در سر نازلها را تامين نمايد . ضمناً فشار مناسب و مورد نياز در خروجي نازلها حداقل 4 اتمسفر مي باشد.
3-5-4- طراحي سيستم آب آتش نشاني مي بايست بنحوي باشد كه با استفاده از هريك از فايرباكسها در هر قسمت ، پمپها بطور اتوماتيك بكار افتاده و آب مورد نياز راتامين نمايد.
4-5-4- جعبه هاي F مي بايست به گوپلينگ 5/1 اينچ و لوله نواري ابريشمي بطور 20m جهت طراحي و اجرا در صحن مساجد و حسينيه ها، و براي قسمتهاي تاسيسات، آشپزخانه، حياط نيز از شيلنگهاي پلاستيكي فشار قوي (بطول مناسب) و سرلوله سه حالته و شير فلكه مخصوص مجهز باشند .
5-5-4- حداكثر فاصله دو جعبه F نسبت به يكديگر 20 m مي باشد (بنحويكه پوشش صددرصد محيط را فراهم نمايد)
6-5-4- ارسال كليه نقشه هاي طراحي اين سيستم به انضمام سيستم لوله خشك آتش نشاني ، به اين سازمان الزاميست.
6-4- لـوله خشك آب آتش نشـاني در قسمت همكـف ( خارج از مجموعه ) در مكانهايي مناسب (با نظر كارشناسان اين سازمان ) محل استقرار خودروهاي آتش نشاني مي بايست به يكعدد كوپلينگ و درپـوش 5/2 اينچ و شيـر فلكـه مخصوص جهت آبگيـري مجهز باشد . ولـوله و كليـه اتصالات آن مي بايست با رنگ قرمز رنگ آميزي تا بوضوح مشخص و قابل رويت باشد .ضمناً قطر لوله نمي بايست كمتر از 3 اينچ باشد و مي بايست به درون تمامي جعبه هاي F انتقال يافته وبه كوپلينگ 5/1 اينچ و شير فلكه مخصوص مجهز شوند .
7-4- استفاده از خاموش كننده هاي آتش نشاني مي تواند در لحظات اوليه نقش بسزايي درجلوگيري از گسترش حريق داشته باشد لذا تجهيز كليه قستمها به اين خاموش كننده ها با نظر كارشناسان اين سازمان ضروريست .
8-4- خاموش كننده هاي آتش نشاني مي بايست با انجام سرويسهاي مقرري بصورت مداوم كارايي مطلوب را دارا باشند ودر ارتفاع 110cm از كف بگونه ايي كه بسادگي قابل رويت و دسترس قرارگيرند ، بر روي ديوار نصب گردند.
9-4- نصب تابلوهاي استعمال دخانيات ممنوع و شماره تلفن 125 آتش نشاني درمكانهاي مناسب ، بنحويكه بسادگي قابل رويت باشند .
10-4- تكميل كننده اقدامات حفاظت از حريق و حوادث به عنوان اصل مهم ، آموزشهاي آتش نشاني است كه كاربرد صحيح و اصولي از وسايل و طرق صحيح مبارزه با آتش سوزي را ميسر مي نمايند لذا ضروريست كليه خادمين و كاركنان هر مجموعه تحت آموزشهاي مناسب تحت نظر كارشناسان اين سازمان قرار گيرند .تذكر :در كليه موارد سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني كرج آمادگي خود را جهت اخذ توضيحات و همچنين مشاوره هاي كارشناسي اعلام ميدارد.
شهروندان در صورت نياز ميتوانند با شماره تلفن 5-2804443 اداره پيشگيري و علل و بررسي حريق و حوادث سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرج تماس حاصل نمایند.




منبع: کامنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود