27 فروردین 1401
شماره خبر: 266197

احتمال شیوع سرخک در فردیس به واسطه جمعیت بالای اتباع

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



مدیر شبکه بهداشت شهرستان فردیس گفت: با توجه به شیوع فاجعه بار سرخک در کشور همسایه، در کشور و به ویژه در فردیس با جمعیت بالای اتباع، زنگ خطر سرخک زده شده است.
پانته آ عینی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردیس با اشاره به جمعیت متراکم شهرستان فردیس، اظهار کرد: طغیان سرخک قضیه ای جدی و نگران کننده است. در همسایه شرقی ما آمار ۲۳۸ نفر فوتی به دلیل ابتلا به سرخک اعلام شده که با توجه به شرایط بهداشتی این کشور، آمار واقعی بیش از این تعداد و فاجعه است. این امر نگرانی شدیدی برای سیستم بهداشتی ایجاد کرده و چراغ قرمز خطر سرخک در کشور ما زده شده است. وی با بیان اینکه جمعیت اتباع در فردیس بالاست، افزود: طبق آمار جمعیت تحت پوشش شبکه بهداشت، فردیس جزو شهرستان هایی است که جمعیت اتباع آن در ۳ تا ۴ ماه گذشته دو برابر شده است. تا کنون ۱۸ هزارو ۱۹۵ دُز واکسن کدونا در مجموع نوبت‌های اول و دوم برای جمعیت اتباع شهرستان تزریق شده است؛ اما نگرانی ما در خصوص واکسن سرخک برای جمعیت اتباع به ویژه افراد تازه وارد است. مدیر شبکه بهداشت فردیس با اشاره به مشکلاتی که احتمال شیوع سرخک در شهرستان را افزایش می‌دهد، توضیح داد: با توجه به اینکه در شرایط کرونایی بیشتر پرسنل شبکه بهداشت در مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا و یا در مراکز منتخب هستند، یادآوری و تماس به خانواده‌ها برای تزریق واکسن های عقب افتاده کودکان کمرنگ شده است. بنابراین برای پیشگیری از شیوع سرخک لکه گیری واکسیناسیون برای افراد زیر ۵ سال و تزریق واکسن سرخک در دستور کار شبکه بهداشت قرار گرفته است.
وی افزود: اما مشکل عمده در خصوص جمعیت اتباع است که با توجه به نبودن یک نظام بهداشتی منسجم در کشور همسایه، این جمعیت در همه گروه‌های سنی باید فاقد واکسیناسیون در نظر گرفته شوند و برای آنها واکسن تزریق شود. اما باتوجه به ترس اتباع که اغلب غیرمجاز وارد کشور شده اند، از شناسایی و طرد شدن از کشور، مشارکت لازم در انجام واکسن سرخک را ندارند. بنابراین از فرمانداری فردیس و بخشداری مشکین دشت درخواست داریم؛ کلونی‌های جمعیتی اتباع را به شبکه بهداشت معرفی کنند تا نسبت به تزریق واکسن سرخک برای این افراد اقدام شود.
پوشش واکسن کرونا برای ۵ تا ۱۲ ساله‌ها کامل نیست
عینی با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون کرونا برای جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال در فردیس ۱۰۰ درصد است، اظهار کرد: پوشش واکسیناسیون در سن ۱۲ تا ۱۸ سال برای دُز اول و دوم واکسن ۳۸ هزارو ۲۷۸ دُز و تقریبا نزدیک به ۱۰۰ درصد جمعیت این گروه سنی است.وی به عدم همکاری مناسب در خصوص واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال اشاره کرد و افزود: میزان واکسیناسیون دُز اول در این گروه سنی ۱۰ هزارو ۷۴۶ دُز و در نوبت دوم ۴ هزار و ۷۳۱ دُز است که با توجه به اینکه جمعیت تحت پوشش واکسیناسیون از ۵ سال به بالا در نظر گرفته می‌شود، عدم پوشش دهی کامل واکسیناسیون در گروه سنی ۵ تا ۱۲ سال، در مجموع درصد پوشش واکسیناسیون شهرستان را کاهش می‌دهد. این مقام مسؤول با بیان اینکه هر گونه اقدام برای واکسیناسیون دانش آموزان باید زیر نظر اولیا و با نظارت آنها باشد، گفت: به منظور آگاه سازی و افزایش مشارکت خانواده ها در انجام واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال، از آموزش و پرورش درخواست کردیم تا در مدارس ابتدایی که کمترین پوشش واکسن را دارند، مجوز آموزش به اولیاء دانش آموزان را به کارشناسان شبکه بهداشت بدهد. وی با اشاره به اجباری شدن تزریق دُز سوم واکسن کرونا در کمیته ملی مبارزه با کرونای کشور، بیان کرد: افزایش پوشش واکسیناسیون مهمترین دغدغه شبکه بهداشت است. بنابراین در خصوص اعزام اکیپ‌های سیار واکسیناسیون برای شهرک های صنعتی، ادارات با پرسنل بیشتر مثل آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و ....و مراکزی مثل دانشگاه‌ها برنامه ریزی شده است.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود