4 اردیبهشت 1403
شماره خبر: 303535

از نامه ها و خطبه های نهج البلاغه ده حکم در خصوص شهر مطلوب اسلامی می‌توان استنتاج کرد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



دومین جلسه هیات رییسه دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در سال جاری به ریاست دکتر حسین کلانتری برگزار گردید و به سیاستگذاری جشنواره نهج البلاغه در دانشگاه ها اختصاص یافت .در این جلسه که با حضور حجت الاسلام و المسلمین امیر ابراهیم زاده مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ، اعضاء هیات رییسه ، مدیران گروه و برخی مسولان اجرایی دانشگاه در سالن شهید باهنر واحد کرج برگزار گردید ، دکتر کلانتری بعنوان سخنران اول به مکان مطلوب از دیدگاه علی (ع) پرداخت .
دکتر حسین کلانتری ضمن تبریک سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تقدیر از غیورمردان ایرانی در پی اقدامات و تحقق وعده صادق گفت: ازتمامی کسانی که در جهت حفظ روحیه و وجاهت انقلابی دانشگاه تلاش می کنند سپاسگزارم و امیداوارم که بتوانیم با همکاری یکدیگر دانشگاه انقلابی و جهادی خوبی را رقم زده و افراد خوب و شایسته ای را برای نظام و انقلاب تربیت نماییم .وظیفه ما در دانشگاه همین است که بتوانیم در حوزه مسائل فرهنگی و انقلابی و سایر مسایلی که برای نظام ارزش دارد فعالیت داشته باشیم.کلانتری با توجه به برگزاری جشنواره نهج البلاغه در آتیه نزدیک افزود: دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با همکاری دیگر سازمانها در دانشگاه سیاست گذاری میکنند و راهبردهای اجرایی ارائه می نمایند و همه ما واقفیم که نهج البلاغه در حوزه های مدیریتی،اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی راهبردهای بسیار خوبی را ارائه میکند اگر به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر خوب مورد توجه کنیم پی میبریم که چه بحث های خوب مدیریتی ،اجتماعی ، فرهنگی و اقتصاد در این نامه نهفته هست . در خطبه 167 نهج البلاغه داریم که مسلمان ،کسی است که مسلمان دیگر از دست و زبان او آزاری نبیند مگر آنجا که حق باشد و آزار مسلمان روا نیست جز آنکه واجب باشد از خدا بترسید و تقوا پیشه کنید که شما در پیشگاه خداوند مسئول بندگان خدا ، شهرها ، خانه ها و حیوانات هستید . در این خطبه ، سلسله مراتبی را در مسولیت انسانها ملاحظه میکنید که این سلسله مراتب امروز در حوزه های مدیریتی و شهری و ... وجود دارد .این استاد تمام دانشگاه اذعان داشت: در خطبه های نهج البلاغه حضرت علی(ع) ۱۰ حکم در خصوص مکان مطلوب قابل استنتاج است که امروزه در معماری و شهرسازی بسیار قابل استفاده هست .وی در ادامه گفت: مکان مطلوب مکانی است که از نظر شکلی، کالبدی، فضای سبز ، ارتفاع آبادانی ، منظر و زیبایی، رنگ، جاده های آباد و سایر امکانات و خدمات رفاهی سر آمد است.وی گفت : این ده حکم سرامد قوانین معماری و شهرسازی ماست که باید مورد توجه قرار گیرد؛ اولین حکم‌ اینست که شهر اسلامی ،شهری سبز با باغاتی زیباست و بعبارتی سبزینگی ، هوای پاک و کیفیت مطلوب محیطی در شهر دلالت بر این حکم دارد . دومین حکم بر مبنای گفته های حضرت علی این است که رنگ شهر اسلامی تیره، خاکستری و کدر نیست و رنگ مبتذل و زننده مورد پذیرش نیست . سومین حکم وجود آب کافی و سالم می باشد ،هرجا آب است آبادانی است . چهارمین حکمی که از نهج البلاغه در خصوص یک مکان مطلوب می توانیم استخراج کنیم این است که شهر اسلامی شهر اشرافی و طبقاتی نیست .طبقات شهری که امروزه می بینیم در گذشته مطرح نبوده است.
کلانتری افزود: پنجمین حکمی که می شود در بیان شهر مطلوب صادر نمود این است که شهر اسلامی شهریست محله محور با تاکید بر همسایه . خانه های کنار هم ، زندگی جمعی و محلات همه بیانگر زندگی اجتماعی است . ششمین حکم در باب شهر اسلامی ، تاکید بر آسایش ساکنین است . هفتمین حکم این که شهر اسلامی شهریست که سیما و منظری زیبا دارد .
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در پایان اضافه کرد: وجود جاده های مناسب ، امن و کافی هشتمین حکم است که دلالت بر زیرساخت و راه برای آبادانی و توسعه شهر لازم است . نهمین حکمی که می توان صادر نمود این است که شهر اسلامی شهریست که خدمات رفاهی و آسایشی داشته باشد و دهمین موضوع نیز در شهر اسلامی این است که حق مرغوبیت زمین معنا ندارد وهمه جای شهر باید از امکانات و خدمات لازم برخوردار باشد.حجت الاسلام والمسلمین امیر ابراهیم زاده مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان البرز نیز ضمن تبریک اعیاد گذشته و تبریک حماسه بزرگ دلیر مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم جعلی صهیونیستی گفت: رسالت ذاتی نهاد رهبری در سال های گذشته از زمان تشکیل شدنش به فرمان مقام معظم رهبری تبیین موارد دینی بوده است از جمله قرآن، صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، بیانات امامین انقلاب و ... که در این راستا نیز جشنواره های مختلفی داشته و بنا به مقتضیات زمان برنامه های متنوعی را ترتیب داده است و اخیرا تصمیم گرفته که دوباره برنامه ها را از سر گرفته که در سال گذشته جشنواره صحیفیه سجادیه برگزار شد و امسال هم جشنواره نهج البلاغه را ترتیب داده است.
وی گفت : جایگاه نهج البلاغه بر کسی پوشیده نیست و اگر بخواهیم شخصیت علی (ع) را در چند جمله بگوییم اولین کلام که خود حضرت می فرمایند که اگر پرده ها کنار بروند درصدی از یقین متوجه علی نمی شود چون علی همین الان یقین دارد و پرده ای جلوی چشمان علی وجود ندارد و خدای متعال اوصافش در وجود علی متجلی می شود، علی کسی است که بدون دست نوشته و بدون مطالعه خطبه های با فصاحت و بلاغت بیان نموده است که از هرکسی بر نمی آید و نهج البلاغه از چنین کسی ساطع شده است که با دشمن خودش هم با انصاف رفتار می کند؛ ما برای امیر بیان که موجودیت خودمان را مدیون ایشان هستیم چکار کرده ایم و حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم کلام ایشان را یکبار بخوانیم که دایره المعارفی دینی و بزرگ است و بیش از 300 عنوان کتاب در این رابطه نوشته شده است و 39 عنوان ترجمه به زبان های مختلف انجام شده است.وی گفت : کسانی که دنبال فصاحت و بلاغت هستند کلمات نهج البلاغه را بیشتر بخوانند، نهج البلاغه دیدگاه علی ابن ابی طالب در مورد هستی شناسی ، خدا شناسی ، انسان شناسی ، جهاد ، مبدا ، معاد و هر چیزی که بخواهیم در نهج البلاغه وجود دارد و برگزاری جشنواره نهج البلاغه فرصت خوبی است و توفیقی اجباری است که رجوعی داشته باشیم البته نه برای جشنواره بلکه برای روز قیامت و آخرت واقعا حجت بر ما تمام شده است از صحیفه سجادیه گرفته تا نهج البلاغه و قرآن گرفته و از اینها باید مدد بگیریم.لازم به ذکر است در این جلسه از زحمات دکتر جواد یعقوبی درابی تقدیر و دکتر سید احسان شیرنگی به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز معارفه شد همچنین از زحمات آقای دکتر یعقوب فتحی تقدیر و دکتر سید غنی افتخاری به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد معارفه شد و همچنین از زحمات دکتر محمدرضا عسکری در طول دوران تصدی ریاست دانشکده روانشناسی واحد کرج نیز تقدیر به عمل آمد.در پایان این جلسه نیز از دبیران کانون ها ، تشکل ها و نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نیز با هداء لوح و هدیه تجلیل شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود