12 اردیبهشت 1403
شماره خبر: 304077

برای نسل جدید کمتر سخنرانی کنید!

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

برای نسل جدید کمتر سخنرانی کنید!


یک کارشناس آموزش با اشاره به اهمیت ایجاد انگیزه تحصیلی در مدارس، اظهار کرد: استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی در ایجاد انگیزه تأثیرگذار است چرا که دیگر روش‌های تکراری و دائماً سخنرانی کردن برای نسل جدید روش جذابی نیست. به خصوص که امروزه به واسطه فضای مجازی، دسترسی به خیلی از محتواها فراهم شده است.
فاطمه مهدیار رودسری گفت: برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان فعالیت‌های متفاوتی می‌توان انجام داد اما مهم است که بدانیم ایجاد انگیزه برای چه موضوعی، برای چه قشری، برای کدام دانش آموز با چه سطح تحصیلی و اضطراب یا اختلال در نظر گرفته می‌شود. چون ایجاد انگیزه با در نظر گرفتن این فاکتورها متفاوت خواهد بود.‌وی بیان کرد: یکسری اقدامات را می‌توان انجام داد تا با ایجاد انگیزه حضور دانش آموز در مدرسه افزایش پیدا کند. یکی اینکه به نقاط قوت آنها بیشتر از نقاط ضعفشان توجه کرده و به خود دانش آموز هم ابراز شود، یعنی اگر به او گفته می‌شود که در ریاضی عملکرد ضعیفی دارد، در کنارش به او بگوییم که در مقابل توانسته در درس یا فعالیت دیگری عالی عمل کند. وی اظهار کرد: مورد بعدی ایجاد محیط با نشاط و متناسب با نیازهای دانش‌ آموز است، یعنی نه فقط یک محیط با نشاط صرف و بدون هدف بلکه محیط باید طوری باشد که علاوه بر نیازهای آموزشی، نیازهای حسی، نیازهای حرکتی و نیازهای اجتماعی را برطرف کند. فضاهایی مثل آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌های مجهز، فضاهای استراحت و ورزشی اگر وجود داشته باشد به همراه ظاهر مدرسه، کلاس‌ها، ظاهر و پوشش کادر همه اینها می‌تواند روی اینکه دانش‌آموزان به مدرسه علاقه داشته باشند، موثر باشد.وی افزود: ایجاد احساس ارزشمندی و تعلق به دانش آموزان در علاقه‌مندی به تحصیل فاکتور مهمی است، این احساس طوری در مدرسه باید نشان داده شود که دانش‌آموزان بدانند، عنصر اصلی مدرسه هستند، ارزشمند بوده و این مدرسه برای آنهاست و می‌توانند گاهی برای مدرسه تصمیم بگیرند.وی ادامه داد: استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی هم در ایجاد انگیزه تأثیرگذار است چرا که دیگر روش‌های تکراری و دائماً سخنرانی کردن برای نسل جدید روش جذابی نیست. به خصوص که امروزه به واسطه فضای مجازی دسترسی به خیلی از محتواها فراهم شده است. بهتر است که آموزش‌های سنتی با آموزش‌های مدرن، شیوه‌های بازی، آزمایش و کارهای عملی مختلف ترکیب شده تا تدریس برای بچه‌ها جذاب‌تر باشد.این کارشناس آموزش ادامه داد: پیوند دادن مدرسه و مطالب درسی با زندگی روزمره یکی از مواردی است که می‌تواند انگیزه بسیار بالایی برای بچه‌ها ایجاد کند، یعنی مواردی که در مطالب درسی ارائه شده را به دانش‌آموز بفهمانیم که کجا قرار است برای آنها مورد استفاده قرار گیرد و چه سودمندی دارد. حتی در برخی از موارد تحت عنوان زنگ آزاد و زنگ مهارت آموزش‌هایی را به بچه‌ها بدهیم و مطالبی را ارائه کنیم که در زندگی می‌توانند از آنها مستقیماً استفاده کنند.این آموزگار در ادامه بیان کرد: با هر دانش‌آموزی باید به تناسب نیازش ارتباط گرفته، آموزش بدهیم و از او عملکرد بخواهیم. مثلاً یک دانش‌آموزی ممکن است از طریق شنیدن یا دیدن یاد بگیرد اما دانش آموز دیگری باید حتماً وسیله‌ای داشته باشد و از طریق لمس کردن و ساختن یاد می‌گیرد. لذا باید این تفاوت‌ها لحاظ شده و با توجه به آن سبکی که یاد می‌گیرند، آموزش‌های کاربردی ارائه شود.وی گفت: این آموزش‌های کاربردی مثل نحوه برنامه‌ریزی و مدیریت زمان، هدف گذاری، مطالعه موثر، مدیریت مالی، کامپیوتر و فناوری‌های نوین می‌تواند در نظر گرفته شود. اینها مواردی هستند که نیازهای روز جامعه است و اگر بچه‌ها آنها را در مدرسه یاد بگیرند، انگیزه بیشتری برای تحصیل و حضور در مدرسه پیدا می‌کنند.
وی درباره ضرورت تشویق تحسین درست و به موقع گفت: اگر فعالیت خوبی از دانش آموز سر می‌زند، تشویق و تحسین را به موقع و بدون تاخیر انجام دهیم. یکی از مشکلاتی که در این زمینه در مدارس داریم این است که جوایز و تشویق‌ها با سن، علاقه، جنسیت و با فعالیتی که انجام داده‌اند، هیچ تناسبی ندارد. طبیعتا این باعث می‌شود که آنها هم انگیزه‌ شان را از دست بدهند و هم برای اینکه دوباره تلاش کنند رغبتی نداشته باشند.رودسری افزود: بهتر است در جهت الگوسازی در مدارس نمونه‌هایی از افراد موفق معرفی و زمینه دیدار حضوری آنها فراهم شود تا با آشنایی با مسیری که تا موفقیت گذرانده‌اند، به دانش‌آموزان در الگوسازی کمک شود. به خصوص افرادی که با ادامه دادن تحصیل و استقامت کردن در مدرسه که نقطه عطفی در زندگیشان اتفاق افتاده و به انسان موفقی تبدیل شده‌اند، در این الگوسازی کمک کننده خواهند بود، یعنی در برابر ترک تحصیلی‌ها هرچقدر دانش آموز افراد موفق بیشتری را ببیند، میل بیشتری به کسب علم و موفقیت پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: یک نکته مهم در ایجاد انگیزه در دانش آموزان ارتقای علمی معلم‌هاست. نسل جدید به شدت کنجکاو و افرادی پرسشگر هستند که بعضاً از عمد تلاش می‌کنند معلم را به چالش بکشند. اگر معلم سطح دانش خود رو ارتقا نداده و در شرایط قدیمی بماند، در صحبت کردن با نسلی که دانش آموزش هستند به بن بست خواهد خورد. بنابراین وقتی معلم نتواند دانش آموزش را مدیریت کرده و ارتباط موثری برقرار کند، بچه‌ها به این فکر می‌کنند که خودشان خیلی چیزها را می‌دانند و این معلم‌ها قادر نیستند چیزی جدیدی را به آنها یاد دهند. پس ممکن است مدرسه را ترک کنند و یا اگر سر کلاس حاضر شوند به معلم گوش ندهند.وی تاکید کرد: بنابراین در آموزش، ایجاد انگیزه به کودکان و جوانان کمک می کند تا توجه خود را بر روی یک هدف یا نتیجه کلیدی متمرکز کنند، تجربیات متنوعی را داشته باشند و با ارائه جوایز و تشویق و نیز مسئولیت درگیر رقابت مثبت شوند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود