19 تیر 1403
شماره خبر: 307436

نهادهای اجرایی باید معضل افزایش جمعیت سگ های ولگرد را حل کنند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



معاون دادستان مرکز استان البرز گفت: در ماه‌های اخیر شاهد رشد تعداد سگ‌های ولگرد در سطح استان هستیم و این موضوع ضرورت همکاری نهادهای مختلف برای حل این معضل را دو چندان کرده است.
ساسان علی رمجی گفت: رشد جمعیت سگ‌های ولگرد منجر به مشکلات متعدد بهداشتی و سلامت در استان شده است.وی ادامه داد: در این زمینه شهرداری وظیفه دارد از رشد جمعیت این حیوانات جلوگیری کند دستگاه‌های مختلف دخیل در این امر مهم اعم از شهرداری، دامپزشکی، محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی باید به صورت هدفمند به کاهش جمعیت این سگ‌ها در سراسر استان کمک کنند.رمجی گفت: برای افزایش سلامت شهروندان باید نظارت جدی بر حیوانات خانگی و رواج پت شاپ‌ها نیز در استان داشته باشیم تا بتوانیم بر جمعیت حیوانات خانگی و کاهش بیماری‌های آنها نیز کنترل داشته باشیم.
کنترل هاری در استان البرز نیاز به تلاش بیشتر دارد
مدیرکل دامپزشکی استان در این جلسه نیز گفت: در پنج سال گذشته در زمینه حیوان گزیدگی، بروز و شیوع هاری و تلفات انسانی با آمار نگران کننده‌ای در استان مواجه هستیم. در این زمینه باید به سمت شعار جهانی جهان واحد سلامت واحد برسیم و این نشان می‌دهد که سلامت انسان تحت تأثیر محیط زندگی است.علیرضا رفیعی پور افزود: کنترل هاری در استان نیاز به تلاش بیشتر دارد و باید برای کنترل این وضعیت تلاش جمعی و بین دستگاهی داشته باشیم در زمینه گسترش بیماری هاری همه پستانداران اطراف ما می‌توانند به عنوان ناقل این بیماری درگیر شوند و این نشان می‌دهد که بیماری هاری تا چه اندازه قابل گسترش است.به گفته مدیرکل دامپزشکی استان بر اساس آمارهای وزارت بهداشت در ۵ سال گذشته حیوان گزیدگی در کشور از ۵۰ هزار به ۳۶۰ هزار رسیده است و شرایط هاری در کشور در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است.رفیعی پور گفت: شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، شیوع سگ گزیدگی، شیوع تصادفات و مشکلات شهروندی از مشکلاتی است که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش شمار سگ‌های ولگرد به وقوع پیوسته است. اگر چه مشکلات متعددی هم برای محیط زیست به وجود آمده است.
افزایش حیوان گزیدگی در سال گذشته
وی گفت: بر اساس آمارهای وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۰ حدود ۹ هزار حیوان گزیدگی داشته ایم و در سال گذشته این آمار به بیش از ۱۵ هزار حیوان گزیدگی رسید و در نتیجه آن در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ یک نفر از هم استانی‌ها به دلیل ابتلاء به هاری فوت کرده است. این موضوع علاوه بر مشکلات اجتماعی هزینه‌های سنگینی روی دوش دانشگاه علوم پزشکی قرار داده است.مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: یکی از علت‌های اصلی عدم موفقیت در زنده گیری، عقیم سازی و کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب انجام این کار بدون نظارت دامپزشکی و انجام توسط افراد و شرکت‌های فاقد قابلیت است. ما برای بهبود شرایط این کار و کاهش هزینه‌های شهرداری‌ها در این زمینه آماده همکاری با شهرداری‌های استان هستیم.وی افزود: باید در نظر داشت تنها عقیم سازی نمی‌تواند منجر به کاهش مشکلات سگ‌های ولگرد در استان شود، زیرا همین سگ‌های عقیم شده هم می‌توانند مشکلات فراوانی مانند گزیدگی، ترس و واهمه و مشکلات بهداشتی و بیماری‌های مختلف برای انسان داشته باشد بنابراین باید علاوه بر عقیم سازی از این حیوانات در فضای مناسب نگهداری شود و شاهد رهاسازی آنها نباشیم.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود