23 فروردین 1391
شماره خبر: 6213

معضل کمبود سرویس بهداشتی در کرج/ سلامت شهروندان در معرض تهدید

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

معضل کمبود سرویس بهداشتی در کرج/ سلامت شهروندان در معرض تهدید

کلانشهر کرج با رشد جمعیت روز افزون و پراکندگی مناطق شهری در حالی با معضل کمبود سرویس بهداشتی عمومی روبروست که در حال حاضر به جای وجود حداقل هزار و 200 سرویس بهداشتی تنها 548 چشمه سرویس بهداشتی در کرج وجود دارد و علاوه بر این رعایت نکردن بهداشت در نگهداری این سرویس ها سلامت شهروندان را تهدید می کند.
گاهی در هیاهوی مسائل شهری گذری بر عوامل تهدید کننده سلامت شهروندان به فراموشی سپرده می شود و این در حالیست که داشتن شهری آباد و موفق تنها با فراهم آوردن بسترهای سلامتی برای شهروندان محقق می شود. از این رو اگرچه در سالهای اخیر کلانشهر کرج در بخشهای مختلف با رشد قابل توجهی همراه بوده است، اما نباید از نظر دور داشت که در برخی زیرساختهای مهم شهری این منطقه با کمبودهای جدی روبروست. تقریبا یک سوم جمعیت جهان یعنی حدود 6.2میلیارد نفر به توالت بهداشتی دسترسی ندارند و این مساله هر سال به مرگ میلیون-ها نفر به علت بیماری های واگیر از راه آب می انجامد. بیش از نیمی از این افراد بدون توالت در هند یا چین زندگی می کنند و تنها در هند 700 میلیون نفر به توالت بهداشتی دسترسی ندارند که دولت هند قصد دارد تا سال جاری با ساختن توالت برای میلیون ها نفر مردم فقیر و بی خانمان در این کشور، چنین معضلی را رفع کند. دسترسی آسان و با کیفیت شهروندان به سرویس های بهداشتی شاید به عنوان ابتدایی ترین امکانات زندگی شهری ضرورتی است که نباید از توجه به آن غافل شد، خواسته ای که در حال حاضر نه فقط شهروندان ساکن کلانشهر کرج بلکه پایتخت نشین ها هم برای رفع این نیاز خود در سطح شهر همچنان با مشکل مواجه هستند. بر اساس مطالعات دانشگاهی ، هر انسان بطور متوسط سه سال از زمان عمر خود را در توالت به سر می‌برد توجه به جایگاه بهداشت در سرویس‌های بهداشتی از نکات بسیار حائز اهمیت است.
پزشکان معتقدند کمبود سرویس بهداشتی در شهرها عامل تنبلی و بزرگی مثانه است.یک متخصص ارولوژی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تنبلی و بزرگی مثانه همچنین مشکلات ادراری و عفونی از عوارض بلند مدت دفع دیرهنگام ادرار است که کمبود سرویس‌های بهداشتی در شهرها و غیر بهداشتی بودن این اماکن در مدارس از جمله عوامل مهم آن است.
عدم دسترسی مناسب به سرویسهای بهداشتی عامل بیماریهای کلیوی
دکتر محمد عزیزی یکی از دلایل بروز بیماری‌های مجاری ادرار و کلیه را عدم دسترسی مناسب به سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر و عدم تخلیه به‌هنگام مثانه دانست و گفت: وظیفه دستگاه‌های متولی اداره شهر است که با مشارکت بخش خصوصی در ایجاد سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر، دسترسی مردم را به سرویس‌های بهداشتی تسهیل ببخشد. وی آموزش تخلیه به‌موقع مجاری ادراری را مهمتر از موضوع دسترسی به سرویس‌های بهداشتی دانست و تأکید کرد: با آموزش به اطفال و خردسالان باید این فرهنگ نهادینه شود که با دفع به‌موقع ادرار و تخلیه صحیح مثانه، از مجاری ادراری و کلیوی مراقبت کنند. عزیزی همچنین موضوع نجاست و پاکی را در این مقوله مسئله‌ای مهم دانست و افزود: مردم به موضوع دفع ادرار به‌عنوان یک مسئله فیزیولوژیک نگاه نمی‌کنند؛ در حقیقت رعایت نکردن تخلیه به‌هنگام مثانه می‌تواند عوارض دیگری هم برای اشخاص ایجاد کند.
وجود 548 چشمه سرویس بهداشتی در کرج
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج نیز در این خصوص با اشاره به وجود 548 چشمه سرویس بهداشتی در مناطق 12 گانه شهرداری یادآور شد: در این بخش برخی از مناطق شهرداری با وسعت و جمعیت زیاد تنها دارای هشت چشمه سرویس بهداشتی هستند. عباس زارع کرد: هر منطقه شهرداری نیازمند 100 دستگاه سرویس بهداشتی است.
این مسئول گفت:‌ در این زمینه برای رسیدن به ایده آلها در هر منطقه باید حداقل 100 دستگاه سرویس بهداشتی احداث شود تا زمینه های رضایت شهروندان را فراهم کنیم. "توالت های عمومی" یا معادل فارسی آن « آبریزگاه های عمومی» می توانند نمادی از تمدن باشند یا نشانه ای از بی فرهنگی. حتی آنها می توانند گردشگران را فراری دهند و به عنوان یکی از بزرگ ترین مشکلات شهروندان و از سوی دیگر تهدیدی برای صنعت گردشگری کشور بشمار روند. خبرگزاری مهر در هفته سلامت به بررسی مشکلات و کمبودهای بهداشتی شهر می پردازد و از این رو امید می رود نگارش این گزارش تلنگری به مسئولان امر برای توجه بیشتر به این بخش مهم از سلامت شهر باشد. به هر روی مشکل کمبود سرویس بهداشتی در شهر باید جدی گرفته شود زیرا روزانه در اماکن پر ترددشهر مردم اغلب برای مشکل خود به فروشگاهها، رستورانها و منازل افراد مراجعه می کنند. از سوی دیگر این مشکل تنها مختص محدوده مرکزی شهر کرج نیست و در مبادی ورودی و خروجی شهر نیز تعداد سرویسهای بهداشتی کافی نیست و تعداد موجود نیز با عدم نظافت به موقع همراه است. این مشکل در مبادی ورودی و خروجی اتوبان کرج تهران، کرج قزوین و جاده چالوس به عنوان پرتردد ترین جاده کشور بسیار پر رنگ تر است. از این رو افزایش تعداد سرویسهای بهداشتی در تمامی مناطق شهری، فرهنگسازی در رعایت پاکیزگی سرویسهای موجود ازسوی شهروندان، ایجاد سرویسهای بهداشتی مکانیزه و ... راهکارهایی است که باید از سوی مسئولان امر عملیاتی شود و در غیر این صورت خطری جدی سلامت شهروندان این شهر را تهدید می کند.



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود