16 شهریور 1392
شماره خبر: 77602

پنجمین کمیته تخصصی مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده بهزیستی برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

پنجمین کمیته تخصصی مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده بهزیستی برگزار شد


پنجمین کمیته تخصصی مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده بهزیستی کشور به میزبانی اداره کل بهزیستی استان البرز در تاریخ چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه جاری برگزار شد.
در این جلسه که مدیر کل بهزیستی استان البرز و همچنین مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری و کارشناسان مربوط به حوزه کودکان کار و خیابان از استان های خوزستان، چهارمحال بختیاری، همدان و تهران شرکت داشتند موضوع های مربوط به معضل اجتماعی کودکان کار و خیابان مورد بررسی قرار گرفت. مرتضی مکاریان با اشاره به اینکه موضوع کودکان کار و خیابان توسط اداره کل بهزیستی به تنهایی قابل حل نیست افزود: برای مقابله با این پدیده باید دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی با هم تعامل گسترده ای داشته باشند. وی در ادامه یادآور شد: طبق مصوبه هیئت وزیران در خصوص ساماندهی کودکان خیابانی تمامی نهادها و دستگاه های اجرایی دولتی و غیر دولتی ذکر شده در مصوبه موظف شدند که با هم همکاری های لازم را داشته باشند. مکاریان اظهار داشت: کمیته ساماندهی کودکان خیابانی از اردیبهشت ماه سال جاری تشکیل شد و این طرح در استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، تهران و همدان در حال اجرا است. وی در ادامه با اشاره به ظرافت های به کار رفته در این طرح گفت: همکاران ما در این بخش ظریف کاری هایی به خرج دادند که جای تقدیر دارد اولین ظریف کاری این بود که کلمه کودکان خیابانی را از متن و حاشیه این طرح حذف کردند که بار منفی قضیه را کم تر کرد. مدیر کل اداره بهزیستی البرز خاطر نشان کرد: در این طرح با ورود مراکز غیر دولتی افراد علاقه مند وارد عمل شده و به فعالیت پرداختند که ما سعی کردیم که مراکز را خانواده محور کنیم. وی گفت: یکی دیگر از موضوع های مورد بررسی در این طرح، بحث توانمند سازی چند بعدی، آموزش مهارت های زندگی، بهداشت و درمان، حمایت ها و بازپروری های روانی این مددجویان و خدمات روانشناختی و حقوقی و کمک به اشتغالشان است. مکاریان افزود: وزارت تعاون برای این طرح دو نوع سهمیه را در نظر گرفته است نخست سهمیه اعتباری و در ادامه سهمیه تعداد نفرات است و در حال حاضر در مراکز حمایتی آموزشی کودکان، بیش از ۳۰ نفر تحت پوشش هستند که این امر باعث می شود که مسئولان در وزارت تعاون اعتبارات بیشتری برای استان نو پای البرز در نظر بگیرند. وی در ادامه اظهار داشت: از آمار کودکان کار و خیابان اطلاعات درستی در دست نیست، و وقتی طرح ضربتی جمع آوری این کودکان در سطح شهر تهران شروع می شود این کودکان به کرج سرازیر می شوند و این کار باعث می شود که آمار درستی منتشر نشود.
وجود زندان ها در کرج بر معضلات دامن زده است
مکاریان خاطرنشان کرد: وجود ۴ زندان بزرگ در کرج به مشکلات و معضلات اضافه نموده است و این خود دلیلی روشن بر وجود کودکان کار و خیابان است با وجود این زندان ها ما در حاشیه شهرها سکونتگاه های غیر رسمی را داریم که کودکان در فقر اقتصادی و فرهنگی به سر می برند. در همین خصوص در ادامه نشست مدیر کل فرهنگی و اجتماعی استانداری البرز افزود: بحث کودکان کار موضوع بسیار مهمی است و می توان گفت کودکان سالم محور توسعه و ترقی یک جامعه محسوب میشوند. حمیدرضا عسگری در همین راستا تاکید کرد: اگر فرایند تربیتی دارای روش های کارشناسانه باشد می توان امیدوار بود که جامعه به سمت شکوفایی پیش خواهد رفت و اگر چنین نشود در میان مدت شاهد عوارض و تبعات منفی خواهیم بود. عسگری در ادامه اظهار داشت: در جامعه ما چنین اتفاقی افتاده و باید با بررسی های علمی از عواقب بیشتر آن جلوگیری کرد. وی تاکید کرد: ظالمانه ترین رفتار این است که کودک را با همه لطافت و شکنندگی روحی که دارد در یک فرایند اقتصادی قرار بدهیم، متاسفانه در استان البرز ما شاهد رنگین کمانی از اقوام مختلف و خرده فرهنگها هستیم که میزان آسیب پذیری را در حوزه های مختلف به طبع بیشتر خواهد کرد.
پرداخت بیشترین هزینه اجتماعی زندان ها

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود