10 تیر 1393
شماره خبر: 125083

عرصه فرهنگی البرز درگیر کمبود اعتبار

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

عرصه فرهنگی البرز درگیر کمبود اعتبار


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به وضعیت نامناسب اعتبار در حوزه فرهنگ و هنر استان، گفت: بعضی از برنامه های اجراشده در حوزه فرهنگ و هنر استان را با دست خالی برگزار کرده ایم.
ˈسید موسی حسینی کاشانیˈ در جمع خبرنگاران با ارایه گزارشی از عملکرد شش ماهه فعالیت خود پس ازانتصابش در البرز، افزود: مسوولان برای اختصاص بودجه وقتی به نقطه فرهنگ می رسند آن را در اولویت آخر قرار می دهند. وی برای رخت بربستن روزهای ناخوش مالی دربخش فرهنگی استان ابراز امیدواری کرد وگفت: متاسفانه به علت تحریم ها این وضعیت در بیشتر استانها دیده می شود که در نظر داریم با مطرح کردن بحث اقتصاد مقاومتی و با مدیریت جهادی با کمبود اعتبارات بجنگیم. مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی البرز، برگزاری نشست با اهالی حوزه های مختلف فرهنگ و هنر همچون هنرمندان تئاتر، موسیقی، تجسمی، شاعران، مسوولان موسسات قرآنی، اهالی رسانه و مطبوعات، دیدار با پیشکسوتان فرهنگ و هنر استان در منازلشان و برگزاری جلسات شعر را از جمله برنامه های خود در شش ماه گذشته برشمرد. حسینی کاشانی، برگزاری نمایشگاه کتاب استانی، جشنواره های فیلم، تئاتر فجر، هنرهای تجسمی و اردیبهشت تئاتر البرز، گشایش نخستین نگارخانه استاندارد استان، افتتاح دفتر ترویج و فعالیت های قرآنی، معرفی 12 جوان برتر استان در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری، راه اندازی واحد نظارت و رسیدگی به شکایات و برگزاری شش جلسه شورای فرهنگ عمومی استان را از دیگر این برنامه ها برشمرد و اظهار داشت: بحث ساماندهی تبلیغات شهری، دکه های مطبوعاتی و ویدئوکلوپ ها از مهمترین عناوین مطرح شده در این شورا بوده است. وی همچنین معرفی 10 کتاب برتر منتشر شده در استان و حمایت ازنویسندگان را از دیگر برنامه ها ذکرکرد و گفت: برای حمایت از ناشران برتر استان، 10 عنوان کتاب برتر معرفی شدند.
برگزاری جنگ های رمضان و نمایشگاه قرآن در استان
حسینی کاشانی در ادامه به برنامه های پیش روی خود نیز اشاره کرد و افزود: برگزاری جنگ های رمضان در استان در شب های ماه مبارک رمضان یکی از این برنامه هاست که شش جنگ در شهرستان کرج برگزار می شود. وی گفت: همچنین از هجدهم ماه مبارک رمضان نمایشگاه قرآن در اداره کل فرهنگ و ارشاد برگزار خواهد شد. وی بیان کرد: نمایشگاه کتاب نیز یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی در استان تا ماههای آینده است، که همزمان با هفته کتاب در آبان ماه با شیوه ای نوین برای جذب مخاطبان برگزارمی شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه گفت: دو میلیارد ریال بودجه برای خرید بن کتاب اختصاص یافته که بن های خرید کتاب 500 هزار ریالی برای دارنده هر عدد کارت ملی در استان البرز اختصاص می یابد که قابلیت افزایش دو برابری دارد. وی برگزاری همایش شاخصه های مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ، جشنواره نهضت کتابخوانی رضوی، جشنواره تئاتر استان و معرفی شورای شعر استان را از دیگر برنامه های پیش روی ارشاد استان برشمرد و افزود: با معرفی شورای شعر، استان البرز در حوزه شعر کشور جایگاه خاصی پیدا می کند و راهی برای تعامل با دیگر شعرای کشور است. حسینی کاشانی در ادامه بیان کرد: تجلیل از اصحاب قرآنی فرهنگ، هنر و رسانه استان، فراخوان عکس طبیعت و تهیه کتاب عکس طبیعت استان، تدوین اطلس فرهنگی استان و رونمایی از اولین فاز آن تا شش ماه آینده از جمله این برنامه هاست و در اطلس فرهنگی استان 95 شاخص فرهنگی استان معرفی می شود.
رونمایی از آرشیو مطبوعات استان
وی با اشاره به اینکه آرشیو مطبوعات در استان به سامان نیست، گفت: به زودی آرشیو مطبوعات استان با همکاری اهالی رسانه استان رونمایی می شود تا مرجع مناسبی در این زمینه باشد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز همچنین تکمیل بانک اطلاعات هنرمندان و شاعران استان را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود: بانک اطلاعات اهالی مطبوعات و رسانه استان نیز تا دو هفته آینده راه اندازی می شود.
حمایت از نشریات محلی
وی ساماندهی انتشار آگهی ها در نشریات را از دیگر برنامه های استانی برشمرد و اظهار داشت: براساس تصمیم گیری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درهر استان، 70 درصد آگهی های دولتی به نشریات محلی و 30 درصد به نشریات سراسری اختصاص می یابد ولی تا تحقق کامل این موضوع، تقسیم بندی انتشار این آگهی ها بصورت 50درصد خواهد بود. حسینی کاشانی یکی دیگر از راههای حمایت از نشریات محلی را سه برابر کردن یارانه این نشریات در صورت فعالیت در زمینه اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: سیاست ها باید به سمت حمایت از نشریات محلی با بسته های حمایتی مناسب برود و نشریات سراسری نیز باید به فکر حمایت از این نشریات باشند. اهالی مطبوعات و رسانه استان که در این نشست حضور داشتند، نظرات، پیشنهادات و اعتراضات خود را در خصوص نحوه توزیع آگهی ها، ساماندهی خبرنگاران، خانه مطبوعات و ... بیان کردند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود