21 تیر 1393
شماره خبر: 125697

کمبود فضای آموزشی ومعلم مقطع ابتدایی مهم ترین چالش این استان

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

کمبود فضای آموزشی ومعلم مقطع ابتدایی مهم ترین چالش این استان


مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز یکی از مهمترین چالش های این استان تازه تاسیس را کمبود فضای آموزشی دانست و گفت: تراکم بالای کلاس ها در این استان محصول کمبود فضای آموزشی است.
ˈخسرو ساکیˈ در نخستین نشست خبری پس از حدود یکسال و یکماه از انتصاب او دراین سمت در جمع خبرنگاران افزود: در بعضی مناطق و مقاطع تحصیلی تراکم دانش آموزی در کلاس ها بیش از هشت دانش آموز بیشتر از میانگین کشوری است که پیامد آن کلاس های متراکم و وجود مدارس دونوبته می باشد. وی اظهارکرد: در استان البرز با توزیع نامتوازن فضای آموزشی و جمعیت دانش آموزی مواجه هستیم بطوریکه در بعضی نواحی فضا به میزان کافی وجود دارد و تعداد دانش آموز به نسبت استاندارد کم است ولی در برخی نواحی همچون آموزش و پرورش ناحیه چهار کرج با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم. ساکی ادامه داد: 90 درصد مدارس ناحیه چهار کرج ضمن اینکه به صورت دو نوبته بوده اداره می شوند دارای کلاس های متراکم هستند که در اینجا درخواست خود را برای کمک از خیرین مدرسه ساز و مسوولان استان در خصوص تامین نیاز فضای آموزشی در ناحیه چهار کرج و شهرستان فردیس اعلام می کنم.
کمبود یکهزار نیروی آموزشی در استان
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز یکی دیگر از مشکلات در استان را ضعف تناسب بین نیروهای موجود با نیازهای آموزش و پرورش به لحاظ رشته، جنسیت و مقطع برشمرد و گفت: یکی از این مشکلات کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی است که طبق برآوردهای انجام شده در سال تحصیلی آینده با توجه به بازنشستگی معلمان و رشد دانش آموزی با کمبود حدود یکهزار معلم در این مقطع مواجه هستیم. وی افزود: از طرفی دیگر آموزش و پرورش البرز با مازاد نیروی آموزشی زن دردوره اول و دوم متوسطه روبرو هستیم که در سال تحصیلی گذشته بیش از 860 نیروی انسانی (زن ) را به عنوان کد 99 ساماندهی کردیم یعنی در فعالیتهای جنبی مشغول فعالیت شدند. ساکی کمبود نیروی متخصص مرد در دوره اول و دوم متوسطه را از دیگر مشکلات عنوان کرد و اظهار داشت: برای تامین نیروی انسانی در مقطع ابتدایی گاهی ناگزیر به برگزاری دوره های فشرده درمیان معلمان دوره های اول و دوم متوسطه هستیم ضمن اینکه از این نیروها در دو شیفت بصورت اضافه تدریس استفاده می کنیم.
افزایش سهم دانش آموزان فنی حرفه ای تا 50 درصد
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز یکی از برنامه ها و سیاست های وزارت آموزش و پرورش را با توجه به برنامه پنجم توسعه افزایش سهم دانش آموزان فنی حرفه ای را نسبت به دانش آموزان نظری دانست و گفت: این افزایش نیازمند تامین هنرآموز ، نیروی فنی حرفه ای و امکانات مناسب است که در استان با کمبود مواجه هستیم. وی افزود: در زمان حاضر در سطح استان در شاخه فنی حرفه ای 10 هزار و 240 دانش آموز و در شاخه کار و دانش 15 هزار و 588 دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که در مجموع 43 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در این رشته ها مشغول به تحصیل هستند که این رقم بایستی به 50 درصد برسد که لازمه آن ساخت هنرستانهای جدید و تامین امکانات است. به گفته ساکی در بیشتر استانها بین اعتبارات و امکانات با روند رشد دانش آموزی هماهنگی وجود دارد ولی در استان البرز سال تحصیلی گذشته حدود سه درصد رشد جمعیت دانش آموزی داشت و پیش بینی این رشد در سال تحصیلی آتی نیز هست ولی تامین اعتبارات همان روال متعارف کشوری را دارد که جبران کمبودها را نمی کند. وی با اشاره دوباره به کمبود فضای آموزشی به خصوص در مناطق مهاجر پذیر استان، اضافه کرد: این گونه تامین اعتبار و امکانات نه تنها نیاز دانش آموزان موجود را تامین نمی کند بلکه برای دانش آموزان جدید الورود به استان و مدارس نیز جوابگو نیست.
استفاده از فضای خالی مدارس غیر دولتی برای مدارس دولتی
ساکی یکی از راههای رفع مشکل کمبود فضای آموزشی را استفاده از فضای خالی مدارس غیر دولتی دانست و افزود: تقویت و توسعه مدارس غیردولتی به لحاظ کمی و کیفی برای استفاده از ظرفیت خالی این مدارس از برنامه های استانی است تا به صورت خرید خدمات برای کاهش تراکم مدارس دولتی حداکثر استفاده را ببریم. وی اظهار کرد: بر اساس بررسی ها، حدود هشت هزار صندلی خالی در مدارس غیردولتی شناسایی شده و درصورتیکه با وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه ای منعقد کنیم می توانیم تعدادی از دانش آموزان را با پرداخت شهریه متناسب توسط آموزش و پرورش به این مدارس اعزام کنیم.
کمبود یا نبود اردوگاههای دانش آموزی
مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز یکی دیگر از مشکلات استان را کمبود فضاهای پرورشی دانست و گفت: به صورت اسمی در استان دو اردوگاه دانش آموزی وجود دارد که یکی در شهرستان طالقان که نیاز به بهسازی و بازسازی دارد و دیگری در کردان است که در چند سال اخیر براساس شکایت مالکان حکم خلع ید و قلع و قمع توسط مقامات قضایی برای این اردوگاه صادر شده است. وی ادامه داد: برای رفع این مشکل از وزارت آموزش و پرورش کمک گرفته ایم تا در محدوده جغرافیایی استان البرز از اردوگاههایی که در این استان وجود دارد ولی در اختیار استان تهران است، استفاده کنیم. دراستان البرز بیش از 24 هزار نیروی فرهنگی و آموزشی و بیش از 416 هزار دانش آموز وجود دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود