15 مهر 1391
شماره خبر: 12731

گردشگری صنعت اشتغالزای ارزان

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

گردشگری صنعت اشتغالزای ارزان

سپیدار آنلاین: رتبه نخست نرخ بیکاری البرز در کشور در حالی است که می توان با توسعه صنعت گردشگری در این استان که از ظرفیت های طبیعی فراوانی برخوردار است و ایجاد اشتغالزایی ارزان و با حداقل سرمایه، علاوه بر جذب توریست رتبه اول بیکاری این استان را نیز کاهش داد.
هفته گردشگری بهانه ای شد تا بر ضعف صنعت با پتانسیل گردشگری استان البرز و رتبه نخست این استان از لحاظ نرخ بیکاری مروری شود. صنعت گردشگری در کشورهای مختلف حرف اول را می زند و ارز آوری این کشورها از جذب توریست و گردشگر است. استان البرز به ویژه روستاهای آن دارای جاذبه های گردشگری بسیار زیادی است که نیازمند توجه است و با کمترین هزینه می توان اشتغالزایی بسیار خوب ایجاد کرد. به گفته مسئولان ایجاد یک شغل در بخش صنعت نیازمند سرمایه گذاری چند صد میلیون تومانی است ولی در بخش گردشگری با کمتر از ده میلیون تومان می توان ایجاد شغل کرد. روستاهای استان البرز دارای ظرفیت گردشگری بسیار بالا هستند که توسعه بخش صنعت در این روستاها نیازمند اعتبار و توجه مسئولان است. متاسفانه استان البرز از لحاظ نرخ بیکاری رتبه نخست کشور را دارا است ولی به راحتی می توان با توجه به ظرفیت و پتانسیل گردشگری استان البرز این معضل بزرگ را حل کرد. برخی از روستاهای طالقان فوق العاده زیبا هستند که با فراهم کردن زیر ساخت های حضور گردشگر در این مناطق می تواند زمینه اشتغال زایی و معرفی سنت و فرهنگ این مناطق را فراهم کرد.
طرح هلپ نیز در ایران شدنی است
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشتر توجه به حوزه گردشگری معطوف است، اظهار داشت: طرح هلپ نیز در ایران شدنی است. علیرضا زمانی افزود: در حوزه صنایع دستی کمتر از ده میلیون تومان می توان شغل ایجاد کرد. وی بر احیای ظرفیت گردشگری روستاها تاکید کرد و گفت: طرح گردشگری با عنوان help در جوامع روستایی کشورهای مختلف اجرایی شده است که در ایران نیز این طرح شدنی است. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز تصریح کرد: استفاده از امکانات حداقلی روستاها برای جذب گردشگران و ایجاد اشتغال یکی از کارهایی است که امکان پذیر است. زمانی اظهار داشت: یکی از دغدغه های ما نبود فرهنگ گردشگرپذیری در ایران است که باید این امر توجه کرد. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: با کوچکترین هزینه خانه های روستایی می توانند آماده پذیرایی از گردشگران خارجی و داخلی باشند که مردم هرمزگان به صورت خودجوش این کار را انجام داده اند.
توجه به صنعت گردشگری حلال مشکل بیکاری استان البرز
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز اظهار داشت: توجه به صنعت گردشگری به ویژه روستاهای استان البرز حلال مشکل بیکاری استان البرز است.
محمدرضا پوینده افزود: اگر به صنعت گردشگری و میراث فرهنگی توجه شود نتیجه آن اشتغال زایی کم هزینه است. وی ادامه داد: در حال حاضر بین 100 تا 110 مهمانپذیر و 70 دفتر گردشگری در استان البرز فعال است. وی تصریح کرد: واحد پذیرایی های استان البرز در طول سال به میلیون ها نفر گردشگری و توریست خدمات ارائه می دهند. وی ادامه داد: در حال حاضر ایجاد اشتغال در بخش صنعت به ویژه فولاد نیازمند 400 میلیون تومان است ولی ما با کمتر از ده میلیون تومان اشتغال زایی می کنیم. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز با بیان اینکه تا کنون طرح مختلف گردشگری در استان البرز پیگیری و اجرایی شده است، اضافه کرد: چهار باغ، طرح گردشگری فرودگاه آزادی و طرح منطقه گردشگری عظیمیه از جمله طرح های گردشگری استان است.
37 روستای البرز هدف گردشگری
پوینده گفت: 37 روستای البرز در شورا به عنوان هدف گردشگری مورد تصویب قرار گرفته است. وی افزود: از این تعداد روستا 9 روستا در کرج، 5 روستا در طالقان، سه روستا دراشتهارد و 6 روستا در نظرآباد است. وی تصریح کرد: سهمیه سوخت به موسسات گردشگری از سوی فرمانداران و صدور مجوز تاسیس از سوی سازمان گردشگری از جمله کارهایی بوده است که به خوبی پیگیری شده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: توسعه صنعت گردشگری سهل الوصول ترین راه توسعه پایدار است.
پوینده ادامه داد: نرخ ناهنجاری اجتماعی استان البرز 18 درصد است که 6 برابر کشور است و نرخ بیکاری 22 درصد است که بالاترین نرخ های بیکاری را در سطح کشور داریم چه باید کرد؟ وی ادامه داد: یک رابطه مستقیم بین بیکاری و ناهنجاری اجتماعی از جمله طلاق و قتل و بزهکاری اجتماعی وجود دارد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز تصریح کرد: برای اینکه فرصت اشتغال را ایجاد کنیم باید به سمت فعال کردن همه حوزه های گردشگری برویم. وی گفت: با ورود هر گردشگری یک تا ده فرصت شغلی و ده ها صنف شغلی درگیر می شود و بی دلیل نیست که 100 کشور دنیا ارز آوری اول کشورشان از گردشگری است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز افزود: با ده میلیون تومان می توانیم فرصت شغلی ایجاد کنیم و باید صنعت گردشگری مورد حمایت قرار گیرد. پوینده تصریح کرد: از 1990 ترکیه به بحث گردشگری توجه کرد که در این مدت از یک میلیون ورود گردشگر به 30 میلیون نفر رسیده است و امروز جزو ده کشور برتر گردشگری و توریستی است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: مدت 6 سال است که در ایران به گردشگری توجه ویژه می شود. گردشگری به راحتی ایجاد اشتغال می کند و این صنعت ارتباط مستقیم با امنیت ملی و تحکیم بنیان خانواده دارد.



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود