25 شهریور 1394
شماره خبر: 149262

هشتاد و هفتمین نشست ((کتاب خوان)) استان البرز در فردیس برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

هشتاد و هفتمین نشست ((کتاب خوان)) استان البرز در فردیس برگزار شد


کتابداران و کتابخانه های فردیس میزبان هشتاد و هفتمین نشست کتاب خوان در استان البرز بودند، میهمانی کتاب که با حضور صدها تن از اعضای کتابخانه های عمومی؛ کتابداران، کتابدوستان و مسئولین محلی در فردیس به شایستگی برگزار شد.
کتابداران و کتابخانه های فردیس میزبان هشتاد و هفتمین نشست کتاب خوان در استان البرز بودند، میهمانی کتاب که با حضور صدها تن از اعضای کتابخانه های عمومی؛ کتابداران، کتابدوستان و مسئولین محلی در فردیس و در سالن اجتماعات شهرداری منطقه سه، به شایستگی برگزار شد. در این نشست یازده تَن به معرفی کتاب پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:
« چهار اثر از فلورانس اسکاول شین» نوشته فلورانس اسکاول شین/ ارائه توسط: مرجان خان محمدی (کتابدار)
جایی هست که جز تو هیچ کس آن را پر نمی کند و کاری هست که جز تو هیچکس قادر به انجامش نیست. خدا به زمان نیاز ندارد. و هرگز دیر نمی کند. هر آنچه از آدمی در سخن یا کردار، آشکار شود یا بروز کند، به خود او باز خواهد گشت؛ و هرچه بدهد، باز خواهد گرفت. کتاب چهار اثرازخانم فلورانس اسکاول شین نویسنده آمریکایی است. او در کتاب حاضر به راههای درمان با شناخت خدا پرداخته است. بازی زندگی، معجزه کلام، دربهای مخفی موفقیت، نفوذ کلام بخش های مختلف این کتاب بود. کتابی که در ایران از چاپ شصتم فراتر رفته و خوانندگان بسیاری را به خود جلب نموده است.نویسنده‌ی آمریکایی این کتاب، سالیان بسیار در مقام هنرمند (نقاش) و خطیب، نامی بلندآوازه داشت. افراد بی‌شماری در کلاس‌هایش شرکت می‌جستند و از این طریق، پیام معنویت را به گروهی وسیع می‌رساند. بزرگ‌ترین راز موفقیتش این بود که همواره خودش بود: ساده و صمیمی و بی‌تکلف و شوخ‌طبع. هرگز نخواست قراردادی و ادیب مآب یا دارای نفوذی تحمیلی باشد.
« لالایی برای دختر مرده» نوشته حمیدرضا شاه آبادی/ ارائه توسط: نوشین حاج محمد حسین طهرانی (عضو کتابخانه)
وقتی زهره ،یکی از دختر های کلاس دوم دبیرستان آن چه را که میدید برای دیگران شرح داد، هیچ کس حرفش را باور نکرد. حرف او این بود که می گفت دختری را می شناسد که موهای خاکستری دارد، دست هایش از ارنج به پایین سوخته و از همه مهم تر صد سال پیش مرده است و ...؛ این رمان هم مانند نوشته های دیگر اقای شاه ابادی جذاب و گیرا ست که برای نوجوانان نوشته شده و هدف آن تصویر دنیای نوجوانان نسل امروز ماست. اما هنر نویسنده در پرداخت ساده اما استادانه ی ماجرا، آن را برای هر خواننده ای متعلق به هر گروه سنی خواندنی و جذاب کرده است. و نسبت به رمان های دیگر سبکی متفاوت دارد. داستان در مجتمع مسکونی ارغوان اتفاق می افتد و دختری به نام زهره اغاز گر ماجرای اصلی داستان یعنی همان ماجرای دختر مرده هستش که ظاهرا فقط زهره او را می بیند و ادامه ماجرا ....؛
« حکایت مرد و دریا» نوشته محمد رضا اسماعیلی / ارائه توسط: سارینا بابایی (عضو کودک)
علم و دانایی وقتی سودمند است که باعث تغییر رفتار انسان به سمت کارهای نیک و اخلاق پسندیده شود،‌ اما گاه، دانش و اطلاعات همچون باری بر دوش شخص باقی می ماند و هیچ ثمری برای او و دیگران دربرندارد. چنین علم و دانشی، در بیشتر موارد، موجب خودبینی و خودپسندی شخص نیز می شود. در پیشامدهای روزگار این نوع علم و دانش به سادگی ازشخص جدا می شود و او را در گرداب دشواریها رها می سازد. داستان این کتاب نیز که برگرفته از یکی از حکایات مثنوی مولوی است، همین مضمون را ارائه می دهد. مححد رضا اسماعیلی با قلم روان و ساده ای به این موضوعات پرداخته است.
« حماسه حسینی» نوشته استاد مرتضی مطهری / ارائه توسط: مهدی مهرور (فرماندار و رییس انجمن کتابخانه دهای فردیس)
عزاداری بر امام حسین (ع) برای این است که عظمت حسین را درک کنیم آن وقت معرفت امام باعث تعالی ما می گردد و ما را اهل حق و حقیقت می کند. اگر اشک ریختن از روی معرفت باشد مکتب حسین انسان ساز خواهد بود نه گناهکار ساز! آن اشکی قیمت دارد که برای عظمت و شخصیت حسین(ع) باشد نه برای نفله شدن و هدر رفتن خون او؛ از آثار زیبا و ماندگار در موضوع واقع کربلا، علتها، اهداف و انگیزه های آن می باشد. در این کتاب به موضوعاتی مانند تحریف، تبلیغ ، امر به معروف و نهی از منکر و نقش اسرا در نشر اسلام و.. اشاره شده است. این کتاب درس های ارزشمندی از حماسه عاشورا به ما میدهد که باید در زندگی بکوشیم و از شخصیت های آن الگو بگیریم. مجموعه سخنرانیها و یادداشت های استاد مطهری درباره واقعه کربلا و تحریفات تاریخی است.
« آن بیست و سه نفر» نوشته احمد یوسف زاده / ارائه توسط: گلشن شیرمحمدی (کتابدار)
احمد یوسف‌زاده در این کتاب، از دوران اسارت 19 نوجوان کرمانی و 4 نوجوان دیگر در اردیبهشت شصت و یک می نویسد که در عملیات آزادسازی خرمشهر توسط ارتش بعث عراق به اسارت درمی‌آیند. نوجوانانی زیر 18 سال؛ اسارت این افراد که تعداد آنها ٢٣ نفر بود، این فرصت را به عراق داد تا از آنها بهره برداری تبلیغاتی کند. صدام به دنیا اعلام کرد که ایران کودکان ایرانی را با زور به جبهه ها می فرستد و او تصمیم دارد تا این بچه ها را به مادرانشان برگرداند. از طرفی ایران هم زیر بار این موضوع نمی رفت و کلا منکر چنین موضوعی بود. از این حرفها که بگذریم واقعه جالب این ماجرا دیدار صدام و دخترش با این ٢٣ اسیر ایرانی در کاخ بغداد است. در این ملاقات صدام به اسرای ایرانی گفت که شما کودکید، باید الان توی مدرسه باشید، نه میدان جنگ. ما خواهان صلحیم. اما ایران به آتش جنگ دامن می زند. همه کودکان دنیا، مثل بچه های ما هستند. ما می خواهیم شما را آزاد کنیم. بروید خانه هاتان. بروید درس بخوانید، دکتر بشوید، مهندس بشوید و برای من نامه بدهید. بعد هم صدام و دخترش با آنان یک عکس یادگاری می گیرند و جلسه تمام می شود. موضوع برگشت آنها به ایران با مشکل مواجه می شود و در نهایت پس از اعتصاب غذای پنج روزه- آنهم در استخبارات عراق- آنها را به اردوگاه اسرا منتقل می کنند. و سرانجام اسرا پس از پایان جنگ به ایران باز می گردند. نویسنده در بخشی از این کتاب می افزاید که وقتی حاج قاسم سلیمانی مسئول پایگاه اعزام به جبهه بود طوری روی پاهایم ایستادم تا مرا تایید کند تا به جبهه اعزام شوم. بعد ها حاج قاسم سلیمانی در نامه به احمد یوسف زاده می گوید: به کرمانی بودنم افتخار می کنم و بر هر نوشته شما بوسه می‌زنم.
« گم شده در خیال» نوشته بنفشه میر سعیدی / ارائه توسط: معصومه پیشدست (کتابدار)
موضوع کتاب حاضر، نداشتن همسر و سنگ بناى داستان در آن بر این مبنا چیده شده است. سرگذشت زنی است که از ابتدا ازدواج موفقی نداشته و بعد از فوت شوهرش، با داشتن سه دختر با اتفاقات مختلفی دست و پنجه نرم می کند و در نهایت درسفری اتفاقی و ناخواسته به یکی از روستاهای کردستان سرنوشت تازه ای برایش رقم می خورد و مسیر تازه ای گشوده می شود. نویسنده به خوبى شرایط و بستر داستان را در جهت تلاش‏هاى زنى بنا نهاده که میخواهد براى خود و فرزندانش تصمیم‏گیرنده باشد و علیرغم شرایط خانوادگى، آینده خود را ترسیم کند و مسئولیت آن را نیز بپذیرد. او نمى‏خواهد تنها به نقش مادرى بسنده کند و زندگى‏اش را در این یک بُعد (هر چند بسیار مهم) خلاصه نماید. پس کمى فراتر و بزرگ‏تر نگاه مى‏کند و آرزوهایش را مى‏گسترد. اینجاست که شخصیت مورد بحث ما مى‏باید انتخاب کند: تن دادن به آنچه دیگران مى‏پسندند و تحمیل مى‏کنند یا ایستادن براى آنچه درست مى‏پندارد.
«زیتون سرخ» نوشته سیدقاسم یا حسینی/ ارائه توسط: سپیده ماقنتی(کتابدار)
کتاب زیتون سرخ خاطرات خانم ناهید یوسفیان همسر شهید علی امینی است که سید قاسم یاحسینی آن را تدوین کرده است. کتاب شامل نوزده فصل است که بخش‌های مختلف زندگی این بانوی بزرگوار را در بر می‌گیرد. ناهید یوسفیان متولد سال 1331 در شهر اراک است. دوران ابتدائی و راهنمایی و دبیرستانش را در شهر اراک سپری می‌کند و برای ادامه تحصیلات راهی دانشگاه جندی شاپور اهواز می‌شود. اینجاست که با علی امینی آشنا می‌شود و سیر زندگی‌اش تغییر می‌کند. بعد از گرفتن مدرک کارشناسی از دانشگاه جندی شاپور بلافاصله تحصیلاتش را در رشته فیزیک هسته‌ای در دانشگاه تهران آغاز می‌کند. در سن 24 سالگی با شهید امینی ازدواج می‌کند. زندگی این دو داستان پرماجرایی را می‌سازد که بانو یوسفیان در این کتاب شرح داده است. روزهایی که در این زندگی پرتنش سپری شده پر از تجربه‌ها، تخلی‌ها، شیرینی‌هاست. در عین زندگی است که امید معنای واقعی خود را می‌یابد. تصمیم و اراده برای ادامه زندگی آن هم در دل جنگ و گونه‌ای تحقیر جنگ به شمار می‌رود و بانو یوسفیان با دارا بودن عالی‌ترین مدارج علمی و دانشگاهی بر همه پیامدهای جنگ علیه می‌کند و چراغ زندگی‌اش را با داشتن دو فرزند روشن نگه می‌دارد. خاطرات خانم یوسفیان حاصل بیست ساعت گفت‌وگو است. این مصاحبه در شهریور سال 1385 توسط سیدقاسم یاحسینی در شاهرود انجام شده است.
«ز گفتار دهقان» نوشته اقبال یغمایی/ ارائه توسط: ندا شاه محمدی(عضو)
ز گفتار دهقان یکی داستان/ بپیوندم از گفته‌ی باستان/ ز موبد برین گونه برداشت یاد/ که رستم یکی روز از بامداد / غمی بد دلش ساز نخچیر کرد / کمر بست و ترکش پر از تیر کرد / سوی مرز توران چو بنهاد روی/ جو شیر دژاگاه نخچیر جوی // فردوسی زمانی سرودن شاهنامه را آغاز می کند که بر اثر پیشامدهای ناگوار و تبهکاریهای قوم مهاجم و دشمنیهای آنان با میراثهای معنوی، تاریخ و فرهنگ درخشان ایران زمین جزء سایه های تاریک و مبهم به جا نمانده بود. فردوسی بی آنکه کسی او را بسرودن شاهنامه برانگیزد؛ یک تنه بخاطر آرمانهای والا و بلندش سی و پنج سال از بهترین سالهای عمرش را صرف این کار بزرگ کرد. منت بزرگی که فردوسی بر ما دارد این است که تاریخ ملی ما را با سرودن شاهنامه احیا و ابقا کرد.
«نخل های زخمی» نوشته مهدی شورگشتی/ ارائه توسط: مهدی شورگشتی (نویسنده)
مجموعه خاطره و شعر «نخل های زخمی» با تلاش شبانه روزی و چندین ماهه¬ی «مهدی شورگشتی» تهیه و چاپ شده است. این کتاب شامل دو بخش است، که بخش اول «خاطره» و بخش دوم «شعر» (اشعار آیینی و عاشورایی مهدی شورگشتی) می باشد.
«نازبالش» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی/ ارائه توسط: محبوبه شاکری مطلق (کتابدار)
داستان حاضر دربارة تخم کدوهای هوش‌آور است که تخمه‌فروشی آن‌ها را روی نازبالشی قرار داده، وسط خیابان ایستاده و با صدای بلند جار می‌زند که هر کس از این تخم کدوها بخرد و بخورد هوشش زیاد می‌شود، آقا ماشاءالله هوس می‌کند که یکی از آن‌ها را امتحان کند. با این که قیمت آن‌ها بالاست؛ اما او یکی را خریده می‌خورد، همین که تخم کدو را قورت می‌دهد، تازه چشم و گوشش باز می‌شود، او که تا حالا جرأت نمی‌کرد پول‌هایش را خرج کند، تصمیم می‌گیرد که خواسته‌های زن و فرزندانش را برآورده کند. او با دست پر به خانه می‌رود و زمانی که همسرش علت دست و دل‌بازی او را جویا می‌شود؛ او ماجرای تخم کدو را برای زنش بازگو می‌کند. زنش هوس می‌کند که حتماً یکی از آن تخم کدوها را بیابد و از نزدیک ببیند. آن‌ها به دنبال مرد تخمه‌فروش می‌روند. این کتاب کتابی عالی و به قلم نویسنده ی توانا ی ایرانی اقای هوشنگ مرادی کرمانی می باشد. نویسنده ای که فکر می کنم کم تر فرد ایرانی ای وجود داشته باشد که تا به حال نام ایشان را نشنیده باشد.این نویسنده این کتاب را با این جمله تقربا تقدیم کرده به کودکان این دوره و زمانه"این "نازبالش "هدیه ای است نرم و راحت برای سر باهوشان روزگار ما
«جامعه شناسی خودمانی» نوشته حسن نراقی/ ارائه توسط: کاظم قاسمی (کارشناس منابع)
این کتاب با مروری بر تاریخ سیاسی ایران ، علل عقب افتادگی ایران ،همچنین نقش و جایگاه نخبگان سیاسی،اجتماعی و فرهنگی را در تحولات معاصر ایران به زبان ساده بیان می کند. عیب های فردی و اجتماعی ما ایرانیان در این کتاب با نثری بسیار روان و به قول خود نویسنده خودمانی مورد بحث قرار میگیرد. حقیقت گریزی و پنهان کاری، ظاهر سازی، قهرمان پروری و استبداد زدگی، خود محوری و برتری جویی، بی برنامگی، ریاکاری و فرصت طلبی، احساساتی بودن و شعار زدگی ، ایرانیان و توهم دائمی توطئه، مسئولیت نا پذیری، قانون گریزی و میل به تجاوز، توقع و نارضایی دائم، همه چیز دانی، حسادت و حسد ورزی از جمله موضوعات مطرح شده در این کتاب است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود