11 مهر 1394
شماره خبر: 150220

مرمت کاخ مروارید کرج بیش از 100 میلیارد ریال اعتبار نیازدارد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

مرمت کاخ مروارید کرج بیش از 100 میلیارد ریال اعتبار نیازدارد


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت:برای مرمت کاخ تاریخی مروارید کرج بیش از 100 میلیاردریال اعتبار نیاز است .
عبدالناصر میرچی ا افزود: این بنای با ارزش تاریخی درسال های گذشته دچار فرسایش و تخریب شده است . وی اظهار کرد: کاخ تاریخی مروارید کرج از بناهای منحصربه فرد جهانی است که فضای بی بدیلی دارد. میرچی با اشاره به اینکه نوع معماری این بنا ویژه و منحصر به فرد است، گفت: پنج هزارو 700 متر مربع از این بنا نیاز به مرمت دارد که هزینه ای برای آن برآورد شده است .وی افزود: امسال در مجموع هفت میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این بنا تامین شده که ناکافی است و با این وضعیت شاهد ترمیم این کاخ نخواهیم بود. این مسوول با بیان اینکه تمام مجموعه کاخ مروارید در اختیار میراث فرهنگی قرار ندارد، گفت: می بایست تمام بخش های این بنا در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد. وی ادامه داد: برای تعیین تکلیف سند مالکیت این بنا باید وارد فعالیت اجرایی شویم که به محض اینکه سند مالکیت در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت تکلیف آن را مشخص می کنیم ، تا درکاخ بر روی مردم باز شود. میرچی تاکید کرد که این کاخ فقط متعلق به کرج نیست بلکه یک اثر جهانی است. وی اظهار کرد:امسال چهار میلیارد ریال برای احیای فضای سبز محوطه کاخ مروارید پیش بینی کرده ایم. وی خاطر نشان کرد: اگر شهرداری مصمم است که برای نگهداری کاخ مروارید به کمک میراث بیاید ما استقبال می کنیم . این مسوول افزود: تامین هزینه های مرمت و نگهداری کاخ مروارید از توان مالی میراث فرهنگی خارج است بنابراین شهرداری می تواند ورود کند. وی اظهار کرد: البته تعمیر و مرمت این کاخ تاریخی در تخصص شهرداری نیست و اگر تکلیف این اثر روشن شود برای مرمت و نگهداری به بخش خصوصی و زیر نظر میراث فرهنگی سپرده می شود تا طبق استاندارد به مرمت و نگهداری آن پرداخته شود. کاخ مروارید در زمینی به گستردگی ۱۱۱ هکتار با ۲۵۰۰ متر مربع زیربنا بین سال های ۴۷-۱۳۴۵ در مهرشهر کرج، ارم ساخته شد. سازه ی اصلی و طرح کاخ به ریخت یک سفره ماهی است که صدفی را دربرگرفته است، همه فضاهای معماری در زیر سقفی با فرم حلزونی و با نورگیرهای گوناگون و به شکل دانه های مروارید اجرا شده است. در ضلع شمالی کاخ و در محوطه ی بیرونی دریاچه نیز به شکل باله های سفره ماهی وجود دارد. این بنا دربردارنده فضاهای مختلف از جمله تالار طلایی بار، دفتر مخصوص ، تالار پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب نما، محل نگهداری پرندگان کمیاب، اتاق های خواب و ... است .
یکی از مهمترین بخش های این کاخ اتاق صدف است که دارای تزئینات مختلفی بوده، بخصوص نمای بیرونی آن که بصورت حلزونی شکل ساخته شده است. در طراحی فضای بیرونی دریاچه کوچکی از سه طرف کاخ را احاطه کرده و به زیبایی آن افزوده است. معماری این اثر که بخشی از تاریخ معماری مدرن است، با تاثیر از شیوه فرانک لوید رایت از پرآوازه ترین معماران آمریکایی است که از سوی یکی از شاگردان ایرانی اش به نام 'عامری' شکل گرفته است.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود