14 آبان 1394
شماره خبر: 152212

خبرگزاری های فعال وتولید کننده خبر در البرز حمایت می شوند

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

خبرگزاری های فعال وتولید کننده خبر در البرز حمایت می شوند


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با اشاره به اجرای طرح های حمایتی از مطبوعات و خبرگزاری های فعال در البرز، گفت: از خبرگزاری های فعال و تولید کننده خبر در استان حمایت می شود.
سید موسی حسینی کاشانی افزود: به منظور حمایت و تقویت خبرگزاری های فعال و تولید کننده خبر، تسهیلاتی با سود کم به خبرگزاری ها تا یکی دو ماه آینده اعطا می شود.وی به برنامه ریزی های انجام شده در حوزه رسانه از ابتدای حضور خود در استان اشاره کرد و گفت: اکثر این برنامه ریزی ها همچون تشکیل بانک اطلاعاتی اصحاب رسانه و ساماندهی خانه مطبوعات به سرانجام رسید به طوریکه خانه مطبوعات در حال پیدا کردن جایگاه خود در استان است و بایستی دارای یک خانه مطبوعاتی قوی باشیم تا بتوانیم از آن حمایت کنیم. وی همچنین تشکیل هیات منصفه مطبوعات را یکی دیگر از خواسته های به حق اهالی رسانه دانست که راه اندازی شده و افزود: شورای حل اختلاف رسانه نیز تا چندی دیگر راه اندازی می شود. حسینی کاشانی همچنین به برگزاری جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها در استان در دو سال اخیر اشاره کرد و بیان داشت: این جشنواره به منظور ارتقای سطح آگاهی و فعالیت های اهالی رسانه برگزار شد که تاثیرات آن را در بعضی از رسانه ها شاهد هستیم. وی یکی دیگر از برنامه های آینده در حوزه رسانه را برگزاری نمایشگاه مطبوعات و تبلیغات عنوان کرد و گفت: این نمایشگاه در ماه های آینده برای کمک به ظرفیت مطبوعات برگزار خواهد شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید به رصد مرتب نشریات و خبرگزاری ها، به بحث تولید خبر در استان اشاره کرد و افزود: حجم بزرگی از تولید خبر توسط دو بخش انجام می شود که یکی تعدادی از خبرگزاری های فعال بوده و پس از آن روابط عمومی دستگاه ها هستند و سپس بعضی از نشریات مکتوب هستند. وی حمایت از نشریات را در توزیع آگهی ها دانست و بیان داشت: طبق قانون بایستی 30 درصد آگهی ها به سرپرستی ها نشریات و 70 درصد به نشریات محلی اختصاص یابد در حالیکه به دلیل موقعیت ویژه استان البرز بایستی این عدد به سهم 50-50 تبدیل شود. حسینی کاشانی گفت: قبل از این سهم نشریات محلی هفت درصد و سرپرستی ها 93 درصد بود که اکنون این عدد در استان به 40 درصد محلی و 60 درصد سرپرستی ها رسیده است. وی افزود: همچنین به منظور تشویق سایت ها و پایگاه های خبری به دریافت مجوز، تا چندی دیگر آگهی های محلی به این پایگاه ها نیز اختصاص می یابد. وی با اشاره به اینکه نزدیک به دو سال از حضورش در استان البرز می گذرد، اضافه کرد: در روز اول حضورم در استان هیچ کدام از پایگاه ها دارای مجوز نبودند ولی اکنون پس از این مدت با ایجاد انگیزه در مسئولین این پایگاه ها مبنی بر حمایت های قانونی از سایت های دارای مجوز تعداد 17 پایگاه دارای مجوز شده اند. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به فعالیت حدود 80-70 پایگاه خبری بدون مجوز در استان، افزود: تشکیل هیات منصفه مطبوعات و حمایت قانونی از رسانه های دارای مجوز، راهی برای تشویق این پایگاه ها برای دریافت مجوز است. وی در ادامه به آغاز صدور کارت خبرنگاری اشاره کرد و اظهار داشت: توجیه خبرنگاران برای دریافت این کارت سخت است و تا کنون فقط حدود 20 نفر از خبرنگاران مدارک برای دریافت این کارت ارائه کرده اند. حسینی کاشانی این کارت ها را برای خبرنگاران به صورت درجه بندی یک تا سه دانست و گفت: بر اساس تصمیم گیری های انجام شده تا چندی دیگر حضور اصحاب رسانه در بعضی برنامه های خبری فقط با این کارت ها مقدور است.
رسانه باید از مسئولین مطالبه گر باشد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط بین اهالی رسانه و دستگاه های اجرایی استان اشاره کرد و افزود: این ارتباط بایستی باز تعریف شود و خیلی از مشکلات در استان از آنجاست که رسانه ها از مسئولین مطالبه گر نیستند و مسئولین نیز احساس می کنند نبایستی پاسخگو باشند. وی در این بخش مجددا با تاکید بر فعالیت بعضی از خبرگزاری ها درتولید خبر، بیان داشت: تولید خبر بایستی بیشتر توسط خبرگزاری ها انجام شود نه توسط روابط عمومی ها زیرا خبرگزاری ها فراگیری کشوری و جهانی دارند ولی بازخورد اخبار روابط عمومی ها در حد استان است پس روابط عمومی ها بایستی در کمک به خبرگزاری ها به عنوان بازوان آن ها باشند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: روابط عمومی ها در دستگاه های خود، خود را نماینده ای از سوی خبرگزاری ها بدانند و اخبار را به خبرگزاری ها بدهند و اگر خبرگزاری ها اخبارشان را از پایگاه های اطلاع رسانی روابط عمومی ها برداشت کنند نمی توانند تاثیرگذاری مناسب را برای مطالبات استانی و مردمی داشته باشند. وی افزود: تیغ برنده رسانه در پیشبرد اهداف به حق و مطالبات می تواند بسیار موثر باشد ولی رسانه های استان سیاست های دولت را دنبال نمی کنند.
فرهنگ نقطه آخر خواسته های مسئولین است
حسینی کاشانی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت فرهنگ در نزد مسئولین اشاره کرد و گفت: همه مسئولین همواره شعار فرهنگی می دهند ولی در زمان اجرای فرهنگ و اهمیت به مسائل فرهنگی از لحاظ بودجه و جایگاه، فرهنگ در نقطه آخر قرار دارد زیرا مسئولین ارشد استانی ابتدا مشکلات عمرانی اجتماعی استان را در نظر می گیرند و در آخر فرهنگ اهمیت پیدا می کند. وی به افزوده شدن حدود پنج هزار متر مربع به زیربنای فرهنگی استان طی دو سال حضور خود در استان اشاره کرد و افزود: علیرغم این افزایش فضا هنوز جای خالی فرهنگ در استان به خوبی مشود است و در جائیکه می توان با دو هزار تومان یک معتاد خود را بسازد، فرهنگ هزینه بیشتری دارد. حسینی کاشانی با اشاره به وجود ساعت های خالی زیادی به عنوان اوقات فراغت مردم و بخصوص جوانان و نوجوانان، اظهار داشت: اگر حتی همه ی دستگاه های فرهنگی استان در کنار هم قرار بگیرند کاری برای این ساعت ها نمی توانند بکنند زیرا بودجه فرهنگی بسیار پایین است و نمی توانند جذابیتی برای این قشر داشته باشند. وی گفت: هر برنامه ی هنری همچون کنسرت موسیقی و تئاتر که در استان برای جوانان چیده می شود با حاشیه های زیادی حتی تا حذف همراه می شود در حالیکه به اذعان نیروی انتظامی در ساعاتی که کنسرت برگزار می شود آمار سرقت کاهش می یابد. حسینی کاشانی افزود: فقط نبایستی به دنبال حذف برنامه ها باشیم در حالیکه باید بدانیم در صورت حذف به جای آن چه برنامه ای برای جذب جوانان و نوجوانان داشته باشیم که رسانه ها در این بخش می توانند کمک موثری باشند که نیستند.
نشریات قرآنی خارج از نوبت مجوز می گیرند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به ارتقای فعالیت های قرآنی در استان اشاره کرد و گفت: فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در حضور در آزمون قرآن و عترت که تا چندی دیگر برگزار می شود، از لحاظ تعداد شرکت کننده اول کشوری شده در حالیکه قبل از این رتبه 16 کشوری را داشت. وی این ارتقاء را نشان از فعالیت ها و تبلیغات مناسب در بخش قرآنی دانست و افزود: درخواست کنندگان نشریات قرآنی که تا 70 درصد مطالبشان قرآنی باشد خارج از نوبت مجوز می گیرند و نشریاتی که هفته باشند تا سه برابر یارانه دریافت می کنند. حسینی کاشانی همچنین به حمایت این اداره کل از تولیدات قرآنی همچون فیلم و انیمیشن قرآنی اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت های قرآنی توسط دستگاه های مختلف اجرا می شود در حالیکه باید همپوشانی داشته باشند زیرا هنر همچون کتاب می تواند فرهنگ سازی کند. در این بازدید سه ساعته مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز از مرکز ایرنا در این استان، رئیس مرکز خبرگزاری ایرنای البرز نیز به مشکلاتی در حوزه دستگاه های اجرائی در تعامل با خبرنگاران اشاره کرد و خواستار رفع این مشکل شد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود