18 آبان 1394
شماره خبر: 152453

یکصد و نود و سومین نشست کتابخوان استان البرز برگزار شد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

یکصد و نود و سومین نشست کتابخوان استان البرز برگزار شد


یکصدو نود و سومین نشست «کتاب‌خوان» از سلسله نشست‌های به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده با مشارکت کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و مسئولین استان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیر کبیر کرج برگزار شد.
سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی، ششمین نشست «کتاب‌خوان» از سلسله نشست‌های به اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده ، با حضور جمع کثیری از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و با مشارکت کتابداران، نویسندگان، اهالی رسانه و حضور مسئولین استان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیر کبیر کرج برگزار شد. در ابتدای جلسه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز با عرض خیرمقدم به جمع حاضرین؛ کتاب شریف نهج البلاغه را برای حاضرین معرفی کرد و گفت: نهج البلاغه شریف از جمله کتابهایی است که متأسفانه در معبر تاریخ عمر پربرکت خود از این آفت فرهنگی مصون نمانده و قامت بلند و استوار آن در معرض تند باد غرض ورزی ها و کوته اندیشی های تنی چند قرار گرفته است و با وجود آنکه تا کنون صدها کتاب و مقاله و شرح توسط دانشمندان بزرگ اهل سنت و علمای شیعه درباره آن نگاشته شده است و هیچ یک از آنها در صحت انتساب این کتاب به امام علی علیه السلام کمترین شک و تردیدی را به خود راه نداده اند. با آن که هفتاد نفر از مورخان، محدثان، مفسران و ادیبانی که قبل از سید رضی می زیسته اند، به جمع آوری خطبه ها، نام ها و کلمات قصار حضرت علی علیه السلام همت گماشته اند. سپس در این نشست ده تَن به معرفی و ارائه کتاب‌های خوانده شده خود پرداختند که خلاصه‌ای از کتاب‌های ارائه شده به شرح زیر است:
« آفتاب و سایه ها، نگاهی به جریانهای نوظهور معنویت گرا» نوشته محمّد تقی فعالی/ ارائه توسط: ام لیلا عموزاد خلیلی (کتابدار)
با توجه به رواج گستردة انواع و اقسام کیش ها و نحله های مدّعی عرفان و معنویت در جامعة ما و روی آوردن هزاران جوان جویای معنویت به این فرقه ها، نویسندة کتاب حاضر درصدد بوده به صورتی جامع و تحلیلی، به معرفی و بررسی عقاید و افکار آنها و پدید آورندگانشان نظری افکنده، اصول اخلاقی آنها را در معرض قضاوت منصفانة خوانندگان گرامی کتاب بگذارد. در این اثر منحصر به فرد، فصول کلی زیر آمده است: عرفان هندی (12 آیین)، عرفان های آمریکایی (5 آیین)، عرفان مسیحی، عرفان یهود، آیین زن، فراعلم و روانشناسی (25 طریق)
« نیروی حقیقی آب ( به آب پیام بده و به خواسته ات برس)» نوشته ماسارو ایموتو/ ارائه توسط: رزیتا داداشی (کتابدار)
از مجموع روایات اسلامی که در آنها به تأثیر دعا بر آب و تأثیر آب در استجابت دعا اشاره شده است (خواندن دعا بر روی آب برای شفای بیمار و ...)، می توان پی برد که ارتباط تنگاتنگی بین این دو مقوله، وجود دارد؛ و این چیزی که با کشفیات علمی روز هم مورد تأیید قرار گرفته است؛ همانند تأثیرات مثبت دعا بر بلورهای آب که توسط دانشمند ژاپنی صورت پذیرفته است. پروفسور ایموتو، محقق ژاپنی یافته‌های خود را درباره دنیای پرابهام آب در کتابی مصور ارائه می‌دهد. به‌طوری که مجذوب قدرت اعجاب‌انگیز آب می‌شوید. او با بررسی نمونه‌های فراوان بلورهای آب در مکان‌های مختلف ومقایسه آنها با یکدیگر متوجه شد که مفاهیم متافیزیکی محیط بر روی ترکیب مولکولی آب تأثیر می‌گذارد. ایموتو با انجام آزمایشات متعددی با خواندن دعا،‌ پخش کردن انوع آهنگ‌ها و موسیقی‌ها بر آب؛ تشکر از آب؛ و حتی برچسب زدن انواع کلمات نوشته شده بر روی لیوان آب؛ و تصویربرداری از ساختمان مولکولی آن، ‌مشاهده نمود که ساختمان مولکولی آب در معرض کلمات مثبت بلورهای زیبایی تولید می‌کند و در مقابل صدای ناهنجار، موسیقی تند یا نوشته با محتوای زشت، منفی و نابهنجار مثل " می کشمت" کریستال‌ها حالت درهم ریخته و بسیار آشفته دارد. بر این اساس آب حتی می‌تواند شفابخش باشد.
« بابانظر» نوشته محمدحسن نظرنژاد/ ارائه توسط: سردار علی استاد حسینی (فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز)
بابانظر عنوان کتابی است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده‌است. این کتاب حاصل مصاحبه‌های شفاهی با سردار شهید محمدحسن نظرنژاد است که طی آن خاطرات راوی پیرامون انقلاب و جنگ تحمیلی بیان می‌شود. محمدحسن نظرنژاد ملقب به بابانظر در بیشتر زمان جنگ ایران و عراق را در جبهه‌های جنگ گذراند و جراحت‌ها و آسیب‌های جدی دید. مصاحبه‌های این کتاب توسط سیدحسین بیضایی انجام گرفته‌است و تدوین آن را مصطفی رحیمی به عهده داشته‌است. این کتاب در شهریور رونمایی و با تیراژ بیست هزار نسخه وارد بازار کتاب شد. این کتاب در طی اولین سال انتشار (از شهریور ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۸۹) بیست و چهار بار تجدید چاپ شده است. کتاب بابانظر، حاصل گفت‌وگوی 36 ساعته سید حسین بیضایی با محمدحسن نظرنژاد در سال 1374 و اوایل 1375 است که به شکل ویدیویی ضبط شده و اکنون از سرنوشت آن فیلم‌ها خبری در دست نیست، اما کلمه‌ها و جمله‌های آن مصاحبه‌ها پس از ضبط، روی کاغذهای سفید آمده و ماندگار شده‌اند. برای تدوین خاطرات اولیه از قلم مصطفی رحیمی سود جسته شده و همه پانوشت‌های کتاب هم از متن خاطرات به پایین صفحه‌ها آمده که گفته‌های خود شهید بابانظر است.
« بندبند عشق» نوشته حمیدرضا جدیدی/ ارائه توسط: حمیدرضا جدیدی (نویسنده)
در روزگار پیش از انقلاب مقدار زیادی شعر عاشورایی آفریده شده که به نسبت زمان کاری حجم بسیار زیادی است و بسیاری از آن‌ها جزو کارهای برجسته است؛ برخی آثار موسوی‌ گرمارودی، سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور و تعداد زیادی از ترکیب‌بندها و مثنوی‌هایی که شاعران جوان‌تر کار کردند. این مقدار شعر عاشورایی که بعد از انقلاب تولید شده، در طول تاریخ بی‌سابقه بوده و از لحاظ حجم، کیفیت و تنوع قالب‌ها در سطح خوبی قرار دارد. نویسنده ملزومات نوشتن از عاشورا را به دو بخش عمده تقسیم کرده و گفت: بخشی از ملزومات اطلاعات تاریخی است که از طریق خواندن مقاتل به دست می‌آید. همچنین شاعر باید با مبانی اعتقادی آشنا باشد و نوع نگاه علمای بزرگ به حادثه عاشورا را بداند. توجهی که شاعران جوان به عاشورا دارند نوید خوبی است و طبیعی است در بین آثار فراوان کارهای معمولی و ضعیف هم به وجود بیاید، اما ارزش دارد که از بین تعداد زیادی شعر ضعیف و معمولی در طی سالیان، تعداد زیادی شعر خوب به جا می‌ماند.
« سقای آب و ادب» نوشته سیدمهدی شجاعی/ ارائه توسط: علی معدنی پور (کارشناس ستاد)
سقای آب و ادب، اثری است متفاوت از سید مهدی شجاعی و البته جدیدترین اثرش هم؛ رمان و روایتی از زندگی حضرت عباس(ع)، که بعد از سال‌ها، اندک اندک جامه خلق پوشیده و این روزها در ظرف کتاب تقدیم مخاطبان شده است. رمان به یقین متفاوت است با آثاری از همین قلم، هم از حیث فرم و هم از حیث نوع نگاه محتوایی. اثر شامل ده فصل است: عباسِ علی. عباسِ ام‌البنین. عباسِ عباس. عباسِ سکینه. عباسِ مواسات. عباسِ زینب. عباسِ ادب. عباسِ حسین. عباسِ فرشتگان. عباسِ فاطمه. در هر فصل رفت و برگشت روایی متعدد و متنوعی دیده می‌شود و در حرکتی سیال، راویان جای به هم می‌دهند و شکست‌ها به سرعت خوانش می‌افزاید و زوایایی جدید از مفهوم را روشن می‌کند. اما آن‌چه این کتاب را از حیث محتوا با دیگر آثار شجاعی متمایز می‌کند، بیشتر در فصل عباسِ فرشتگان به چشم می‌آید. در سایر فصول نویسنده دقیق و کامل بر اساس مستندات تاریخی، به روایت زندگی حضرت عباس(ع) می‌پردازد؛ اما در فصل نهم، شجاعی شیوه‌ای جدید را پیش می‌گیرد، روایتی متفاوت با مضامینی که بیشتر استحسان اوست، مفاهیمی جدید و نگاهی نو به شخصیت حضرت عباس بن علی(ع). این فصل چنین آغاز می‌شود: پیش از آن‌که راوی این داستان، قدم به فصل پایان بگذارد، ما فرشتگان؛ فرشتگان هفت آسمان، بر خود فرض میشماریم که پا به میدان بگذاریم و پرده از رخسار حضرت ابوالفضائل برداریم. و ناگفته پیداست که این نه بدان معناست که ما قادریم پرده از اسرار حضرت ابوالفضائل برداریم. چرا که رخسار، جلوه‌ای از جلوات حضور عیان است و اسرار، جنس و جوهری از علوم در پرده و معارف پنهان. و فاصله میان این دو، فاصله میان زمین است تا آسمان. دلیل یا فلسفه حضورمان در این میدان را در سطور آتی در خواهید یافت، و امّا چرا این فصل را برای حضور انتخاب کردیم و در این مقطع از روایت داستان، وارد میدان شدیم!؟ پیش از این نیامدیم، چون امید یا انتظار یا توقع داشتیم که سایه و شبحی از رخسار حضرتش را در لابه‌لای خطوط داستان ببینیم ولی وقتی دیدیم که روایت رو به اتمام است بیرؤیت رخسار حضرت، و داستان در آستانه فصل پایان، ترسیدیم که مبادا نقطه ختم بر پایان داستان بنشیند و حرفهای اصلی و اصلیترین حرفها همچنان ناگفته بماند…
« کتاب‌ جستاری در زبان و ادبیات تاتی» نوشته علی محمد آقا علیخانی/ ارائه توسط: علیرضا تقی خانی (عضوکتابخانه)
این کتاب، نگاهی است به زبان و ادبیات و سرگذشت مردم تات زبان، مردمی که علی رغم روزگار و فراز و فرودهای آن، بر گوشه­ای از جغرافیای سرزمین ایران و در زیر سقف این تاریخ، هم چنان زیست می­کنند. تاتی (یا زبان آذری باستان)، یک لهجه از زبان­های ایرانی باستان است. ایستاده بر پای خویشتن و با پیشینه­ی بسیار بلند در اعماق تاریخ این سرزمین. تات، نامی است که به بخش گسترده‌ای از جامعه­ی ایران بزرگ اطلاق شده است. تات­ها، نه یک قوم، نه یک طایفه و یا ایل، که جمعیت­های گوناگونی از مردم ایران زمین هستند و اطلس پراکندگی آن­ها نیز، از داغستان و شیروان و آذربایجان و قزوین و زنجان، تا سمنان و خراسان را در برمی­گیرد.در بخش پایانی کتاب مونوگرافی روستای خیارج و آداب و رسوم و اعتقادات این روستا به طبع رسیده است.
« نظری بر تصویرسازی کتاب کودک» نوشته فاطمه معدنی/ ارائه توسط:فاطمه معدنی (نویسنده)
کتاب "نظری بر تصویرسازی کتاب کودک" کتابی است که با توجه به استاندارهای تصویرسازی و صفحه آرایی در کتاب کودک (کتابهای داستانی)، والدین، کتابداران، مربیان، معلمان وهمچنین متولیان امر تهیه کتاب کودک را با معیارها و استاندارهای لازم از نظر تصویر آشنا ساخته و در واقع با نگاهی کارشناسانه معرف کتب استاندارد در این حوزه می باشد. این کتاب به گونه ای است که مخاطبان پس از مطالعه آن می توانند نسبت به انتخاب کتابهای استاندارد برای کودکان صاحب نظر شده و آموزگار خوبی برای آنها در مسیر درک تصاویر کتابهای داستانی شوند. کتاب "نظری بر تصویرسازی کتاب کودک" در پنج فصل به نگارش درآمده است: تعاریفی در مورد کودک (با توضیحاتی درمورد خصوصیات گروه های سنی کودکان) ، ادبیات کودکان (با تعاریفی مفهوم و کاربرد ادبیات کودکان) و فصل سوم تصویر و تصویرسازی (با مفاهیمی از واژه تصویر، تصویرسازی، کتاب تصویری و مصورو تاریخچه، اهداف و روشهای تصویرسازی) و در فصل دیگری بر شناخت عوامل ظاهری کتاب اشاره دارد . عناصر دیداری در تصویرسازی(چون خط، شکل، رنگ و بافت) نیز فصل پایانی این کتاب است . این کتاب در 140 صفحه، در قطع خشتی و با استفاده از کاغذ گلاسه و بصورت رنگی و با قیمت 19000تومان در سال 94 به چاپ رسیده است.
« سلوک عاشورایی» نوشته مجتبی تهرانی/ ارائه توسط: مرضیه مرادیان(کتابدار)
کتاب « سلوک عاشورایی»، مباحث مطرح شده توسّط حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(حفظه الله تعالی) است که در ایّام محرّم و صفر سالهای اخیر در جلسات عمومی ایراد گردیده است. این مباحث، بررسی عالمانه و دقیق و چندبُعدی گوشه هایی از حرکت عظیم و جهانی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که در نوع خود کم نظیر بوده و در برخی موارد، کاملاً بی سابقه است. حضرت آیت‌‌الله‌‌العظمی حاج‌‌آقا مجتبی تهرانی، که از مراجع عظام تقلید و از شاگردان مبرّز مکتب فقهی، اصولی، فلسفی، اخلاقی و عرفانی امام خمینی(رضوان‌‌الله‌‌تعالی‌‌علیه) می‌‌باشند و بیش از ۳۰ سال است که کرسی دروس اسلامی ایشان در حوزه‌‌ی علمیه‌‌ی تهران، طلاب و فضلای اُمّ‌‌القرای جهان اسلام را سیراب می‌‌سازد، از سال ۱۳۸۰ هـ.ش در بیانات ایّام دهه‌‌ی اوّل محرّم‌‌الحرام و دهه‌‌ی آخر ماه صفر خود، به تشریح ابعاد گوناگونی از قیام و انقلاب حضرت سیّدالشّهداء پرداخته‌‌اند که نگاهی چنین عمیق به مقوله‌‌ی عاشوراء، آن هم توسط چنین شخصیّتی، در نوع خود کم‌‌نظیر است.
« خورشید مغرب» نوشته مجتبی تهرانی/ ارائه توسط: فاطمه کیوانی سعدی (کتابدار)
نوشتار حاضر، تلخیصی است از کتابی با همین نام از نگارنده که با موضوع مهدویت و با استناد به آیات، احادیث و روایات به نگارش درآمده و موضوعاتی از این دست را شامل می شود: ولادت امام زمان (عج)، شمایل و سیرت آن حضرت، غیبت صغری و کبری، نواب خاص و عام، ظهور حضرت مهدی (عج) از دیدگاه ادیان مختلف، نیز از دیدگاه اسلام، حضرت مهدی (عج) از دیدگاه علوم عقلی و تجربی، تکلیف منتظران در عصر غیبت. نویسنده قبلا کتاب کم حجمی در پنجاه و یک صفحه و به همین نام نوشته بود این کتاب گسترش یافته همان کتاب است. جناب آقای حکیمی با ادبیات زیبایی که حد مشترک تمام آثار ایشان است درباره میلاد، شمایل، غیبت، بشارتهای آن حضرت در کتب پیشینیان، اهل سنت، شیعه، قرآن و اثبات وجودش از نظر علوم عقلی، علوم تجربی، فلسفه تربیتی، بررسی واژه انتظار سخن گفته است. این کتاب با عنوان "شمس المغرب" به عربیترجمه شده است. کتاب «خورشید مغرب» در تبیین غیبت حضرت ولی عصر(عج) و ابعاد گوناگون این حرکت و با هدف روشن ساختن ابعاد گوناگون غیبت امام زمان(عج) و وظایف منتظران واقعی در این زمان، به رشته تحریر درآمده است.
« از خود چه می دانیم» نوشته علی گرانمایه/ ارائه توسط: علی گرانمایه (نویسنده)
کتاب حاضر به عنوان راهنمای «خودارزشیابی»، دربارة درون‌کاوی و تحلیل رفتاهاست. در این مجموعه سعی شده با گلچینی از آیات، احادیث، جملات قصار، ضرب‌المثل‌ها و نیز برداشت‌های شخص نویسنده از زندگی، قسمتی از تضادهای فکری و رفتاری افراد در واکنش به مشکلات بررسی ‌شود. نویسنده با تفکیک این افراد به دو گروه «عاقلان» و «غافلان»، به مقایسه و تجزیه و تحلیل واکنش‌های آنها پرداخته است. لازم به ذکر است نگارنده در پایان کتاب بخشی را به معرفی گویندگان جملات قصار همراه عکس‌شان اختصاص داده و همچنین فهرستی از فضایل اخلاقی را برای خود ارزشیابی تنظیم کرده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود