8 خرداد 1395
شماره خبر: 163808

کتاب های شیخ بهایی و جنگل مال همه ماست در نشست کتاب خوان معرفی شدند

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

کتاب های شیخ بهایی و جنگل مال همه ماست در نشست کتاب خوان معرفی شدند


نشست کتاب خوان در کتابخانه ولیعصر عج به مناسبت میلاد حضرت ولیعصر (عج) و نیمه شعبان برگزار شد که در این برنامه اعضاء فعال کودک و نوجوان به ارائه 9 کتاب پرداختند.
این نشست به مناسبت میلاد حضرت ولیعصر (عج) و نیمه شعبان در کتابخانه ولیعصر (عج) شد، اعضاء فعال کودک و نوجوان به ارائه 9 کتاب پرداختند. سید محمد حسینی رئیس کتابخانه های ساوجبلاغ با بیان این مطلب افزود: تلاش کتابداران و همکاران بنده در شهرستان ساوجبلاغ بر این است که هر هفته نشست کتابخوانی در سطح کتابخانه های عمومی شهرستان برگزار کنیم که با همت کتابداران تا کنون به این مهم دست یافته ایم. حسینی ادامه داد: سیزدهمین نشست کتابخوان کودک و نوجوان به همت کتابداران این کتابخانه خانم اعظم کرمی و آقای محمدرضا آقااحمدی این بار در کتابخانه عمومی ولیعصر عج هشتگرد برگزار شد. حسینی گفت: نشست های کتاب خوان ساوجبلاغ هر هفته در حال اجرا است و گزارش این نشست ها به ترتیب و با ملاحظات مناسبتی در ایام مختلف سال به استحضار همکاران عزیز و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی خواهد رسید تا در پایان سال که با شعار "خواندن" مطرح شده است بتوانیم بخشی از کمبودهای مطالعاتی شهرستان را مرتفع نماییم. در این نشست 9 نفر از اعضاء به ارائه 9 کتاب پرداختند که به شرح ذیل می باشد:ارائه دهنده: نازنین شکری / کتاب : زندگانی پیامبرحضرت محمد / نویسنده: سهراب همرا
حضرت محمّد(ص)، فرزند عبداللّه بن عبدالمطّلب بن هاشم بن عبدمناف، در مکّه به دنیا آمد، پدرش عبد الله پیش از ولادتش درگذشته بود، او شش سال بیشتر نداشت که مادرش آمنه را نیز از دست داد. تا هشت سالگى زیر سرپرستى جدّش عبدالمطّلب بود و پس از مرگ جدّش در خانه عمویش ابوطالب سُکنا گزید. رفتار و کردار او در خانه ابوطالب، نظر همگان را به سوى خود جلب کرد و دیرى نگذشت که مهرش در دلها جاى گرفت. محمّد(صلى الله علیه وآله) در میان مردم مکّه به امانتدارى و صداقت مشهور گشت تا آنجا که همه، او را محمّد امین مى خواندند. در همین سنّ و سال بود که با نصب حجرالاسود و جلوگیرى از فتنه و آشوب قبایلى، کاردانى و تدبیر خویش را ثابت کرد و با شرکت در انجمن جوانمردان مکّه انسان دوستى خود را به اثبات رساند، پاکى و درستکارى و پرهیز از شرک و بتپرستى و بى اعتنایى به مظاهر دنیوى و اندیشیدن در نظام آفرینش، او را کاملاً از دیگران متمایز ساخته بود.آن حضرت در چهل سالگى به پیامبرى برانگیخته شد و دعوتش تا سه سال مخفیانه بود.
ارائه دهنده: الهه عبادی / کتاب : امام جعفر صادق(ع) / نویسنده: حسین فتاحی
کتاب های زیادی درباره این امام همام به رشه تحریر درآمده است . حسین فتاحی در این کتاب با معرفی شخصیت نورانی امام جعفر صادق (ع) چنین اغاز می کند. جعفر به معنى نهر جارى پرفایده است. کنیه آن حضرت ابو عبداللّه و لقب شریف شان صادقاست. پدر بزرگوارشان حضرت محمد بن على (ع) و نام مادر گرامیشان معروف به ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابى بکراست . کتاب امام جعفر صادق (ع) از جمله کتاب هایی است که برای نسل نوجوانان و کودکان قابل بهره برداری است.
ارائه دهنده: سیده امینه حسینی / نام کتاب : شیخ بهایی / نویسنده: بتول زرگنده
شیخ بهاء الدین، محمدبن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی، دانشمند بنام دوره صفویه است. بهاء الدین محمد ده ساله بود که پدرش عزالدین حسین عاملی از بزرگان علما یشام بسوی ایران رهسپار گردید و چون به قزوین رسیدند و آن شهر را مرکز دانشمندان شیعه یافتند، در آن سکنی گزیدند و بهاءالدین به شاگردی پدر و دیگر دانشمندان آن عصر مشغول گردید. مرگ این عارف بزرگ و دانشمند را به سال 1030 و یا 1031 هجری در پایان هشتاد و هفتمین سال حیاتش ذکر کرده اند. وی در شهر اصفهان روی در نقاب خاک کشید و مریدان پیکر او را با شکوهی که شایسته شان او بود، به مشهد بردند و در جوار حرم هشتمین امام شیعیان به خاک سپردند. از کتب و آثار بزرگ علمی و ادبی شیخ بهایی علاوه بر غزلیات و رباعیات دارای دو مثنوی بوده که یکی به نام مثنوی«نان و حلوا» و دیگری«شیر و شکر» میباشد و آثار علمی او عبارتند از «جامع عباسی، کشکول، بحرالحساب و مفتاح الفلاح والاربعین و شرع القلاف، اسرارالبلاغه والوجیزه». سایر تالیفات شیخ بهاییکه بالغ بر هشتاد و هشت کتاب و رساله میشود همواره کتب مورد نیاز طالبان علم و ادب بوده است.
ارائه دهنده: میترا اکبری / کتاب : به من بگواز همه چیز / نویسنده: گروه مولفین
کتاب های توت فرنگی در قطع گالینگور با 212 صفحه در سال 1393در شهر قزوین منتشر کرده است. این کتاب به صدها سوال علمی پاسخ توصیفی میدهد. مثلاً "فرانک ها چه کسانی بودند؟ یا چرا دیوار بزرگ چین ساخته شد؟ و یا دن کیشوت چه کسی بود؟ و.... این کتاب اختصاص به رده سنی نوجوانان دارد.
ارائه دهنده: ثانیا حسنی / کتاب : ماه پیشونی / نویسنده: محمدرضا یوسفی
این داستان مصور و رنگی که بخشی از آن در قالب شعر تدوین شده درباره دخترک زیبایی به نام "ماه پیشونی "است که بسیار مهربان است و از همین رو، مردم او را خیلی دوست دارند .اما غولی بدجنس که در غاری سیاه در بیابان زندگی می‌کند هر سال، شب یلدا به شهر می‌آید تا ماه پیشونی را با خود ببرد ;در حالی که مردم هر چه دارند به غول می‌دهند تا از بردن ماه پیشونی صرف نظر کند .سرانجام در هفتمین سال در شب یلدا غول به شهر می‌آید، اما مردم دیگر چیزی ندارند تا به او بدهند .از سوی دیگر درمی‌یابند چنانچه مادرها قصه بگویند و بچه‌ها به جای گریستن شادی کنند عمر غول به پایان می‌رسد .بدین ترتیب مادرها قصه می‌گویند و بچه‌ها نیز شادی می‌کنند .در نتیجه غول بدجنس به دود تبدیل می‌شود و از میان می‌رود .این داستان در صفحات مصور و رنگی به طبع رسیده است.
ارائه دهنده: سالار قربانی / کتاب : جنگل مال همه ماست / نویسنده: هایده کروبی
آنی دختر بچه ای که در یکی از روستاهای هند در داخل جنگل به همراه خانواده خود زندگی می کرد یک روز در حالی که از درخت تشکر می کرد با سبد فندق هایی که چیده بود به طرف خانه می رفت که صدای غرش اره برقی و تبر چند مرد که به جان درختان افتاده بودند را شنید خیلی ترسیده بود به طرف روستا دوید و با فریاد همه را خبر کرد. پدرش به سمت مردی که تبر در دستش داشت رفت و به همرا روستائیان مانع کار آنان شدند . کسانیکه برای قطع درختان آمده بودند پیشنهاد پول زیادی دادند ولی روستائیان قبول نکردند و گفتند ما از میوه های جنگل برای تغذیه و از چوب درختان خشک شده برای گرم کردن کلبه های خود استفاده می کنیم . جنگل همه چیز ماست وقتی آنها با مخالفت شدید روستائیان روبرو شدند مجبور شدند بروند و روستائیان خیلی خوشحال شدند و....
ارائه دهنده: زهرا حیدری / کتاب : دختر جنگل بان و دوازده برادر / نویسنده: مریم مقبلی
خلاصه کتاب : دختر جنگل بان که بنفشه نام داشت خیلی عمو نوروز و خاله روزگار را دوست می داشت و همیشه می خواست خاله و عمو در کنار هم زندگی کنند. روزی که خاله حال و روز خوبی نداشت بنفشه تصمیم گرفت از چشمه جاودانی برای خاله آب بیاورد که آن چشمه در بهشت بود ....پیام داستان اینست که ما باید برای رسیدن به اهداف خود تلاش بکنیم تا به آرزوهای خود برسیم.
ارائه دهنده: امیر مهدی قربانی / کتاب : روزی که مانیا ملکه مورچه ها شد / نویسنده:عذرا جوزدانی
کتاب مصوّر حاضر، از مجموعه «مرغدانی پرماجرا»، حاوی داستانی تخیلی درباره حیوانات است که برای مخاطبان گروه سنی (ب) و (ج) به نگارش در آمده است. نگارنده در ضمن داستان، به قصه «هنسل» و «گرتل» اشاره کرده که با نام «پروین» و «پرتو» به فارسی ترجمه شده است. در داستان آمده است: «نوک دراز»‌آرزوی داشتن یک داداش کوچولو را دارد، اما کشاورز همه تخم‌مرغ‌ها را برداشته است. «پرآبی» با نشستن بر روی یکی از تخم‌مرغ‌ها می‌خواهد آرزوی «نوک‌دراز» را برآورده ‌کند اما دو جوجه‌تیغی، تخم‌ را می‌دزدند. بالاخره جوجه سر از تخم در می‌آورد، اما نوک‌دراز به جای برادر صاحب خواهر کوچولو می‌شود. در پایان داستان اتفاقاتی پیش می‌آید که نوک‌دراز از داشتن خواهرش بسیار خوشحال می‌شود.
ارائه دهنده: ثنا موذنی / کتاب : نصراله منشی / نویسنده: لیلا برزگر
این کتاب از مجموعه کتابچه‌های 'فرزانگان' به شرحی از زندگی و احوال 'نصرالله منشی' اختصاص دارد که گاه به شیوه داستان روایت می‌شود. ضمن آن که نمونه‌ای از حکایات کلیله در کتاب بازگو شده است. گفتنی است 'نصرالله منشی' از نویسندگان برجسته قرن ششم هجری است که کلیله و دمنه را با نثری مزین از عربی به فارسی ترجمه کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود