18 شهریور 1394
شماره خبر: 148790

وضعیت کیفی آب رودخانه کرج استاندارد است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

وضعیت کیفی آب رودخانه کرج استاندارد است


رئیس اداره محیط زیست کرج گفت: وضعیت کیفی رودخانه کرج بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده استاندارد است و نظارت محیط زیست بر آلودگی‌های رودخانه کرج به درجه‌ای رسیده که در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار دارد.
جاده چالوس به عنوان یکی از زیباترین جاده‌های جهان مطرح شده که علت اصلی آن وجود رودخانه کرج و به دنبال آن طبیعت زیبایی است که این رودخانه به محیط اطراف داده است، اما متاسفانه برخی بی‌احتیاطی‌های عمدی و غیرعمدی که از سوی گردشگران و صاحبان واحدهای خدماتی در این منطقه صورت می‌گیرد، سبب از بین رفتن اکوسیستم منطقه و نیز آلودگی آن شده است. در حالی که اگر به این روند ادامه دهیم چیزی از این جاده و زیبایی منحصر به فرد آن باقی نمی‌ماند و این امر می‌طلبد که توجه ویژه برای مدیریت و نظارت بر عملکرد واحدهای خدماتی و نیز گردشگران این منطقه داشته باشیم، چراکه این جاده علاوه بر این که مکانی برای تفریح شهروندان استان‌های مختلف کشور محسوب می‌شود، پذیرای توریستان زیادی از کشورهای مختلف دنیا نیز هست. باتوجه به این موارد مصاحبه‌ای با رئیس اداره حفاظت محیط زیست کرج برای بررسی وضعیت این منطقه و مشکلات مربوط به آن ترتیب دادیم تا از نحوه برخورد و مدیریت بر تخلفات و آلودگی‌های این رودخانه باخبر شویم. مهمترین محورهای صحبت‌های حمیدرضا لشگری، رئیس اداره محیط زیست شهرستان کرج در این گفت‌وگو از این قرار است:
وضعیت کیفی رودخانه کرج بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده استاندارد است. معضل اساسی در رستوران‌ها و مراکز خدماتی جاده چالوس مربوط به عدم مجوز استقرار آن‌ها است و این امر نظارت بر این واحدها را با مشکل مواجه می‌کند. با وجود 2 کارشناس و 3 مامور نمی‌توان حدود 170 ویلا خانوادگی، باغ، واحد خدماتی، هتل، رستوران را پوشش داد و به دنبال تانکر لجن‌کش فرستاد تا تخلیه شود، قصاص پیش از جنایت نمی‌کنیم اما تخلف در همه زمینه‌ها وجود دارد.در نظر داریم استانداردسازی در محل رستوران انجام شود و پساب در محل تصفیه شود نه اینکه ذخیره شده و جابه‌جا شود.از ابتدای سال جاری تاکنون 2 حکم پلمب از 2 رستوران و باغ خانوادگی که اهمال کرده و با عدم مدیریت زباله‌ها و پسماندها، پساب آن‌ها به رودخانه نشت کرده بود که با معرفی به مقام قضایی، حکم تعطیلی آن‌ها برای مدتی اخذ شد. با توجه به بحران آب و کم‌آبی مدیریت اصناف پرمصرف در بخش آب از جمله کارواش‌ها و قالیشویی‌ها در اولویت قرار دارد و پس از شناسایی، در یک بازه زمانی با ابلاغ‌نامه و اخطاریه‌های لازم، آن‌ها را ملزم به ایجاد سیستم‌های تصفیه فاضلاب و در مرحله بعد بازچرخش آب می‌کنیم. اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر کرج در دستور کار قرار دارد. سازمان مدیریت پسماند کرج باید به دنبال کاهش دفن غیربهداشتی پسماند باشد و در این زمینه برنامه‌ای مدون ارائه دهد.آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو خبرنگار تسنیم با حمیدرضا لشگری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کرج است.
وضعیت کیفی رودخانه کرج در حال حاضر چگونه است؟
لشگری: وضعیت کیفی رودخانه کرج بر اساس نمونه‌برداری‌های انجام شده استاندارد است و نظارت محیط زیست بر آلودگی‌های رودخانه کرج به درجه‌ای رسیده که در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار دارد و مشکل اساسی در شهر کرج منابع آب زیرزمینی است که در حال آلوده شدن است و در این راستا نحوه برخورد مشخصی برای این موضوع در نظر گرفته شده و در سیکل زمانی چرخشی مشخصی واحدهای پذیرایی حاشیه جاده چالوس بازدید می‌شوند.
نحوه نظارت و بررسی عملکرد واحدهای خدماتی جاده چالوس چگونه است؟
لشگری: بحث پساب، پسماند، مجوزها و شرایط زیست‌محیطی کلی واحدها از جمله مواردی است که در دستور کار قرار دارد و در این بخش معضل اساسی در رستوران ها و مراکز خدماتی جاده چالوس مربوط به عدم مجوز استقرار آن‌ها است، چراکه برخی از این واحدها در جایی قرار گرفته‌اند که غیرمجاز است که نظارت و کنترل را با مشکل مواجه می‌کند، چراکه وقتی از اساس با وجود چنین مکانی مشکل داریم نمی‌توانیم مقرراتی برای آن تهیه کنیم تا بر اساس آن فعالیت کنند و این امر از گذشته تاکنون سبب شده به صورت ریشه‌ای به فکر حل این مشکل نباشیم.
پساب واحدهای خدماتی و پذیرایی موجود در جاده چالوس چگونه مدیریت می‌شود؟
لشگری: رستوران‌های این منطقه دارای سپتیکی هستند که پساب را در محل ذخیره می‌کند و سپس توسط لجن‌کش و تانکرهای حمل پساب، انتقال داده می‌شود و مشکل اصلی در این حوزه است و نظارت مشکل می‌شود چراکه بر اساس عرف گذشته این سپتیک‌ها پلمب می‌شود و در زمان تخلیه با نظارت پرسنل محیط زیست، درب آن باز شده و تانکر و لجن‌کش آن را انتقال می‌دهد که ممکن است مشکلاتی در این حوزه ایجاد شود.
چند نیرو از سوی محیط زیست برای این موضوع در نظر گرفته شده و آیا جوابگوی این حجم کار هستند؟
لشگری: اینکه این لجن‌کش فاضلاب را به کجا می‌برد بحثی جداگانه است و با وجود 2 کارشناس و 3 مامور نمی‌توان حدود 170 ویلا خانوادگی، باغ، واحد خدماتی، هتل و رستوران را پوشش داد و به دنبال تانکر لجن‌کش فرستاد تا تخلیه شود البته قصاص پیش از جنایت نمی‌کنیم اما تخلف در همه زمینه‌ها وجود دارد و در این زمینه نیز مطمئنا وجود دارد چراکه درب چیزی را بستن دلیل بر این نیست که نتواند پساب را از آنجا تخلیه کند و هزاران راه برای تخلیه آن وجود دارد و ممکن است خود واحد یا رستوران تخلف کرده و نیمه‌شب آن را تخلیه کند.
چند رستوران در جاده چالوس فاقد سپتیک ذخیره فاضلاب هستند؟
لشگری: در نظر داریم استانداردسازی در محل رستوران انجام شود و پساب در محل تصفیه شود نه اینکه ذخیره شده و جابه‌جا شود و اکنون به جز 3 رستوران و باغ‌های خانوادگی، همه واحدها دارای سپتیک ذخیره فاضلاب هستند و نظارت انجام می‌شود تا به داخل رودخانه هدایت نشود و در زمان تخلیه حضور می‌یابیم تا توسط تانگر لجن‌کش به مکان‌های تخلیه مجاز برای این‌گونه پساب‌ها انتقال داده شود.
چه برنامه‌هایی برای حفظ محیط زیست و فرهنگ‌سازی آن در جاده چالوس دارید؟
لشگری: پسماند نیز از دیگر موضوعات مربوط به مسائل زیست‌محیطی جاده چالوس محسوب می‌شود چراکه تمامی رستوران‌ها و باغات موجود در این مسیر با توجه به پتانسیل و نوع فعالیتشان، پسماند زیادی دارند که شامل مانده‌های غذاهای رستوران‌ها، ظروف، نظافت ساختمان‌ها، حضور گردشگران به عنوان تولید‌کننده پسماند و زباله هستند که تحت نظارت اداره محیط زیست قرار می‌گیرند و در صورتی که این واحدها با حوزه بخشداری یا شهرداری قرارداد داشته به موقع پسماند آن‌ها از محل منتقل شود. باید کار اصولی برای آینده انجام شود که استارت آن برگزاری کارگاه آموزشی برای صاحبان رستوران‌ها و واحدهای خدماتی جاده چالوس است که بر این اساس همه این افراد در محلی جمع می‌شوند و علاوه بر مباحث علمی، آموزشی، فرهنگ سازی و به صدا درآوردن آژیر خطر در مورد از بین رفتن محیط زیست کم‌نظیر آنان را در بحث حفظ کیفیت آب رودخانه و محیط زیست آن که گونه‌های جانوری مختلف و زیادی از جمله ماهی قزل‌آلای خال قرمز که از گونه‌های کم‌نظیر و زیبای ماهیان دنیا محسوب می‌شود، در آن وجود دارد، مشارکت دهیم.
برگزاری این کلاس‌ها و آموزش‌ها چقدر می‌تواند در حفظ اکوسیسیتم این محیط مفید باشد؟
لشگری: اگر از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی در راستای ارتقا سطح این افراد تلاش کنیم، افرادی که به سبب ناآگاهی اطلاعاتی در حوزه محیط زیست و اثرات آن در مورد اکوسیستم این منطقه اقداماتی انجام می‌دهند، در صورت کسب اطلاعات و آموزش‌های لازم می‌توانند نماینده ما در آن منطقه باشند و همکاری لازم را در حفظ اکوسیستم جاده چالوس داشته باشند، چراکه برای مردمی که از آن جاده عبور می‌کنند، گذری است و باغداران و رستوران داران این منطقه افرادی هستند که حیات و مماتشان به این سیستم وابسته است و در صورتی که اهمیت این موضوع برای این افراد مشخص شود، خودشان برای حفظ و نگهداری این محیط تلاش می‌کنند. در دنیا با کمک جوامع محلی توانستند المانی که در آن منطقه وجود دارد را حفظ کنند نمونه این موضوع در هندوستان قابل مشاهده است که علی‌رغم اینکه کشور پرجمعیت با ادیان متفاوت است، دارای روستاهایی است که مردم آنجا محیط زیست و جانوران آن منطقه را حفظ کرده‌اند و این امر محل درآمد بسیار خوبی از سوی گردشگران و بازدیدکنندگان ایجاد کرده است و گاهی مشاهده شده گونه حیوانی که در حال انقراض بوده، اکنون وضعیت معمولی و مناسبی داشته باشد. مردم منطقه باید درک کنند که آن‌ها از وضعیت آن‌جا سود برده یا متضرر می‌شوند و باید نگرانی بیشتری نسبت به سایر افراد داشته باشند.
برای بکارگیری روش بهتر در این زمینه چه اقداماتی در دستور کار قرار دارد؟
لشگری: مشاوره با این افراد در قدم بعدی قرار دارد تا با بکارگیری روش و دیدگاه بهتری به هدف مورد نظر دست یابیم و نوع مدیریت پسماند و فاضلاب به عهده این افراد گذاشته می‌شود و البته این در شرایطی است که چارچوب توسط اداره محیط زیست تعیین می‌شود و مواردی که قانون اجازه داده در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا مسیری را انتخاب کنند که به نفع خود، بازدیدکنندگان و جانوران و گیاهان این منطقه باشد.
چه ابزاری برای مدیریت در این حوزه به کار گرفته می‌شود؟
لشگری: در این زمینه از ابزار قانونی استفاده می‌شود و به متخلفین در درجه نخست اخطار و در درجه دوم معرفی به دستگاه قضایی صورت می‌گیرد و در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون 2 حکم پلمب از 2 رستوران و باغ خانوادگی که اهمال کرده و با عدم مدیریت زباله‌ها و پسماندها، پساب آن‌ها به رودخانه نشت کرده بود صادر که با معرفی به مقام قضایی، حکم تعطیلی آن‌ها برای مدتی اخذ شد و پس از انجام ضوابط فک پلمب صورت گرفت.
در سال جاری چند پلمب در مورد واحدهای تجاری جاده چالوس صورت گرفت و نسبت به سال گذشته در چه وضعیتی قرار داریم؟
لشگری: در 6 ماهه دوم سال جاری 2 پلمب صورت گرفت اما به طور کلی واحدهای خدماتی و باغات خانوادگی جاده چالوس را به شدت تحت کنترل داریم چراکه کیفیت و کمیت موضوع آب برای ما امری حیاتی و جدی محسوب می‌شود و در این راستا از مردم درخواست می‌شود با توجه به کمبود و محدودیت پرسنل، بودجه، وسیله نقلیه، سوخت و نیز حوزه کاری وسیع، موارد تخلف را به ما اطلاع دهند.
سایر وظایف محیط زیست در این مناطق چیست؟
لشگری: برخورد با تخریب‌ها، معادن و شکارچیان غیرمجاز از جمله مواردی است که در حوزه نظارتی شهرستان کرج قرار دارد و علاوه بر این مدیریت شهری در حوزه محیط زیست با وجود بیش از یک هزار واحد صنعتی، امری است که باید مورد توجه قرار گیرد. ایستگاه‌های سنجش هوا، آب، ریزگردها از جمله فعالیت‌های این حوزه محسوب می‌شود و با توجه به اینکه محیط زیست حوزه عام است و هرچه کار کنیم بازهم کم است و از همه گردشگران درخواست می‌شود با مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی، نشت پساب به رودخانه، پسماند، آتش‌زدن زباله‌ها را به عنوان همشهری باوجدان و دوست‌دار محیط زیست به ما اطلاع دهند که البته تاکنون این‌گونه بوده و بسیاری از برخوردهای انجام شده به سبب اطلاع رسانی مردمی بوده است.
جدا از بحث جاده چالوس مهمترین اقدامات محیط زیست شامل چه مواردی می‌شود؟
لشگری: با توجه به حوزه کاری بحث بحران آب و کم‌آبی این موضوع در اولویت‌های کاری سال جاری قرار دارد و در این راستا مدیریت اصناف پرمصرف در بخش آب از جمله کارواش‌ها و قالیشویی‌ها شناسایی شدند و در یک بازه زمانی با ابلاغ نامه و اخطاریه‌های لازم، آن‌ها را ملزم به ایجاد سیستم‌های تصفیه فاضلاب و در مرحله بعد بازچرخش آب می‌کنیم و در این راستا اصناف پرمصرف آب در محیط شهری از جمله کارواش‌ها و قالیشویی‌ها هستند که 130 کارواش و بیش از 40 قالیشویی در شهرستان وجود دارد که با توجه به مصرف آب بالا، در صورتی که از سیستم‌های روز استفاده کنند، می‌توانند حدود 80 درصد بازچرخش اب داشته باشند و آب مصرفی را تصفیه و مجددا استفاده کنند. در این صورت علاوه بر تصفیه آب، مصرف آب کاهش می‌یابد که این امر از مهمترین برنامه‌های ما محسوب می‌شود تا با همکاری مسئولان استانی، تمامی واحدهای قالیشویی و کارواش‌های سطح شهرستان کرج به سیستم بازچرخش آب و تصفیه مجهز شوند.
برای واحدها و شهرک‌های صنعتی آب بر چه برنامه‌هایی دارید؟
لشگری: برخی از این واحدهای آب بر که بر اساس قوانین محیط زیست باید فاضلاب را تصفیه کنند و سپس مورد استفاده قرار گیرد که ممکن است در خود واحد و خط تولید مانند شست‌وشو سالن و محوطه یا آبیاری فضای سبز شهری مورد استفاده قرار گیرد تا نیازی به برداشت آب از چاه‌ها و یا منابع آب شرب نباشد.
آلودگی‌های هوای ناشی از وسایل نقلیه چگونه مدیریت می‌شود؟
لشگری: کرج به عنوان یکی از کلانشهرهای آلوده کشور مطرح است و یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های ما مبارزه با منشاء این آلودگی‌ها است که به نوعی شناخته شده هستند و وسائل نقلیه عمومی و شخصی غیراستاندارد که نظارت چندانی بر آن نبوده از جمله این موارد محسوب می‌شوند که امید است به دنبال طرح نصب کاتالیزور بخش زیادی از این مشکلات برطرف شود. در این بخش به دنبال اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر کرج هستیم چراکه دارای مصوبات مناسبی است و در همه محورها راهکار ارائه می‌دهد که در صورت پیگیری و اجرای آن و تعامل با شهرداری کرج که بخش زیادی از موارد آن به شهرداری مربوط می‌شود، تا علاوه بر گسترش و ارتقا سیستم حمل و نقل عمومی، خودروهای سالمی در شهر داشته باشیم در این زمینه فرهنگ سازی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه‌ها، موتورسیکلت‌های استاندارد نیز از محورهای مهم و اساسی تلقی می‌شود.
برای کاهش آلودگی‌های مربوط به صنایع استان و شهرستان چه برنامه‌ای دارید؟
لشگری: صنایع استان و شهرستان نیز باید دسته بندی شده و آن دسته از صنایعی که پتانسیل آلودگی هوا دارند، باید نظارت بیشتری بر روی وضعیت کلی صنعت و سیستم‌های کنترلی آن صورت گیرد و از سیستم‌های باکیفیت و به روز دنیا استفاده شود.
برای پسماندهای شهرستان کرج برنامه‌ ویژه‌ای در نظر گرفته شده است؟
لشگری: با توجه به آخرین کارگروه پسماند شهرستان کرج ابلاغ شد که سازمان مدیریت پسماند کرج باید به دنبال کاهش دفن غیربهداشتی پسماند باشد و در این زمینه برنامه‌ای مدون ارائه دهد، همچنین کاهش دفن زباله باید در دستور کار قرار گیرد چراکه در کشورهای مختلف دنیا با سوزاندن پسماند برق تولید می‌کنند و باید با توجه به این روش‌های روز دنیا پسماندها مدیریت شده و کمتر در دل زمین دفن شوند. در این راستا سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج باید تفکیک را بیش از پیش در سرلوحه کار خود قرار دهد و فرهنگ‌سازی در این حوزه نیز باید افزایش یابد و روزی برسد که تمامی شهروندان کرجی زباله‌های خود را به صورت تفکیک شده ارائه دهند تا با مدیریت درست علاوه بر کاهش آلودگی ناشی از این زباله‌ها، بتوانیم انرژی مورد نیاز خود را از زباله‌ها تامین کنیم.





منمبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود