29 فروردین 1392
شماره خبر: 23684

بزرگداشت روز سعدی در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

بزرگداشت روز سعدی در البرز


سپیدارآنلاین: آثار سعدی سرچشمه های جوشان و زلال هنر شرقی است و نهادهای فرهنگی که به کودکان و نوجوانان خدمات فرهنگی ارایه می دهند باید به این حوزه توجه بیشتری نشان دهند. کودکان و نوجوانان ما نیازمند آشنایی با ادبیات کهن هستند به ویژه امروز که ورود اطلاعات به صورت انبوه به ذهن وتماشای مخاطب (کودک ونوجوان) اجازه انتخاب و اندیشیدن نمی دهد و به نوعی به او تحمیل می شود نیاز به تربیت ذهن و زبان کودکان و نوجوانان به عنوان یک نیاز مهم و حیاتی در میان اولیا تربیتی ا حساس می شود؛ بدیهی است که اولیا تربیتی برای تغذیه فکر مخاطب نیازمند متونی هستند که هم از نظر فرم و هم از نظر محتوا مناسب مخاطب باشد آثار سعدی شیرازی سرشار از آموزه های تربیتی است ، ارجاعات متنی در آثار سعدی به قرآن مجید و آموزه های دینی درشعرهای او؛ توجه سعدی به جامعه وبه کارگیری تجربیاتی ملموس از زندگی اجتماعی مردم از منظر تربیتی برای ما بسیار قابل استفاده است نمود حیات فردی واجتماعی در آثار این شاعر و به ویژه گلستان به مخاطب زاویه دید تازه ای می دهد به همین دلیل است که توجه به سعدی جز ضروریات است. به همین مناسبت با مشاورمدیرعامل و مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز گفتگویی انجام داده‌ایم که پیش روی شماست.
جناب آقای رمضانخانی درباره اجرای طرح سعدی شناسی توضیح دهید و بفرمایید چرا استان البرز به اجرای چنین طرحی اقدام کرده است؟
بدیهی است که مطالعه و تمرکز برآثار ی همچون آثار سعدی به رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان می انجامد، و درعین حال فصاحت و بلاغت در زبان این شاعر بزرگ آثار وی را به منبعی ارزشمند برای نویسندگان شاعران و روزنامه نگاران تبدیل کرده است و خواندن آثار سعدی درشیوه بیان شفاهی و آثار نوشتاری اعضا کانون تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت. همچنین تبحر سعدی در مطایبه و طنز آثار او را برای خواننده شیرین و دلنشین می کند. بنابراین در اجرای طرح سعدی شناسی هدف اصلی ما تربیت ذهن و زبان کودکان و نوجوانان است و بدیهی است که‌ اندیشه های این شاعر بزرگ در رفتار و ارتباطات انسانی و مناسبات اجتماعی‌ اعضا نیز تاثیرگذار خواهد بود اثر مثبت دیگری که اجرای این طرح خواهد داشت این است که سلیقه های کودکان و نوجوانان را در مواجهه با آثار هنری تربیت می‌کند. اگر نوجوانان شعر و ادبیات را خوب بشناسند به سراغ هنرهای کاذب نمی‌روند.
شناخت درباره شعر خوب سلیقه‌ی موسیقایی کودکان را نیز تغییر می‌دهد. برای اجرای این طرح چه اقداماتی انجام شد ؛ به نظر می رسد همه‌ی آثار سعدی مناسب کودکان یا نوجوانان نیست در این زمینه انتخابی صورت گرفته است ؟یا به عهده مخاطب گذاشتید ؟
خیر انتخاب بر عهده مربیان و کارشناسان فرهنگی هنری وادبی است، از سال گذشته که، طرح سعدی شناسی در استان البرز مطرح شد. یک تیم متشکل از کارشناسان و مربیان درباره آن به مطالعه و بحث و گفت و گو پرداختند. لازم بود آثار برای کودکان و نوجوانان شناسایی و متناسب با فعالیت های کانون و اجرای کتابخانه‌ای طراحی و مناسب سازی شود. با توجه به تنوع فعالیت‌های کتابخانه‌ای ما باید آثار را متناسب با فضای کار با کودک ونوجوان انتخاب و گاه مناسب سازی کنیم.
پیش نیازهای دیگر اجرای این طرح چیست؟
آمادگی و آموزش مربیان ما در سه بخش فرهنگی، هنری وا دبی یکی از مهم ترین پیش نیازها دراجرای این طرح است . دروهله اول مربی باید با علاقه و دقت نظر به مطالعه آثار سعدی بپردازد و سپس به این بیا ندیشد که کدام اثر را متناسب با تخصص و هدف تربیتی خود می خواهد به کار گیرد اثری که

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود