15 مهر 1392
شماره خبر: 107465

درد بي درمان زيرميزي در البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

درد بي درمان زيرميزي در البرز


قصه گرفتن و دادن زیرمیزی در بیمارستانها اگر چه معضلی دیرینه در حوزه بهداشت و درمان است، اما این مهم بسیار آشکارا در البرز اتفاق می افتد و به گفته برخی بیماران گویا چاره درمان دردشان گاه تنها پرداخت همین زیرمیزی هاست، زیر میزی هایی که اغلب پرداختش از توان بیمار نیز خارج است.
استان تازه تاسيس البرز با جمعيتي حدود سه ميليون نفر با مشكلات و معضلات بسيار زيادي در حوزه هاي مختلف از جمله بهداشت و درمان، سرانه فضاي ورزشي، سيستم حمل و نقل درون شهري و جاده اي و ... روبرو است كه تمام اين موارد باعث شده تا سايه پایتخت همچنان بر سر اين استان سنگيني كند. به دليل كمبود امكانات بهداشت و درمان در استان شاهد مسافرت شهروندان البرزي به پايتخت براي درمان هستيم، بعضاً برخي از بيماراني كه درمان خود را در استان انجام مي دهند با مشكلات مختلفي از جمله زير ميزي مواجه هستند كه اين معضل طي ماه هاي اخير افزايش يافته است، از سوي ديگر هزينه هاي درمان نيز سرسام‌ آور است. در كنار معضل زيرميزي در بيمارستان هاي البرز، شاهد نيمه كاره ماندن طرح هاي عمراني برخي از بيمارستان ها هستيم، از طرف ديگر دو بيمارستان كه مصوبه سفر هيات دولت به استان البرز بوده است، همچنان بر زمين مانده است. افزايش هزينه درمان، كمبود فضاي درمان، كمبود پرسنل، نبود تجهيزات و امكانات درمان در بيمارستان‌ها،‌ شلوغ بودن بيمارستان‌ها و ... از جمله معضلات و مشكلاتي است كه بيماران البرزي با آن دست و پنجه نرم مي كنند. طبق گفته «محمدحسن ناصري» رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان البرز، وجود بيش از هزار تخت در بيمارستان هاي البرز كم است و هيچ تناسبي بين جمعيت استان و امكانات بهداشت و درمان البرز وجود ندارد و به همین جهت برخي از بيماران به دلايل مختلفي ناچار به پرداخت زيرميزي به پزشك هستند و با توجه به کمبود امکانات درمان، برخي از بيماران راضي به چنين كاري هستند، در حالی که شايسته نيست چنين حركت هایی در بيمارستان های استان باب شود. پاكجو مسئول روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي البرز نيز افزود: برخي از بيماران راضي به پرداخت زيرميزي به پزشكان هستند در حالی که اگر بيماران شكايت خود را به كميته مربوطه مطرح كنند در اسرع وقت پيگري خواهد شد. وي ادامه داد: برخي از بيماران زيرميزي به پزشك پرداخت مي كنند و این موضوع را مطرح نمي كنند و راضي هستند که ما ديگر نمي توانيم بيمار را مجبور به شكايت از پزشك متخلف كنيم.
گرفتن زيرميزي در بيمارستان هاي البرز زياد شده است
يكي از بيماران البرزي گفت: طي هفته هاي اخير همسرم را براي زايمان به بيمارستان كسري بردم كه در كمال ناباوري دكتر از بنده درخواست وجه نقد كرد كه اضافه بر سازمان هزينه درمان بود.
رحمان جهانشاهلو افزود: متاسفانه در وضعيتي كه قرار داشتم، مجبور شدم پول را پرداخت كنم اما موضوع را با قائم مقام رئيس دانشگاه علوم پزشكي مطرح كردم كه وي در جواب به بنده گفت، شكايت خود را به كميته مربوطه مطرح كنم.
معضل زيرميزي در بيمارستان هاي البرز بايد جدي گرفته شود
نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي نیز گفت: يكي از معضلاتی كه بيماران البرزي در بيمارستان ها با آن مواجه هستند،‌ رشوه و زيرميزي است كه از سوي بيماران پرداخت مي شود. عزيز اكبريان گفت: معضلي مانند زيرزميني به هيچ وجه نبايد در بيمارستان هاي استان وجود داشته باشد،‌ متوليان و مسئولان بايد با چنين معضلي به شدت برخورد كنند تا تكرار نشود. وي با اشاره به اينكه مشكلات بهداشت و درمان استان البرز بسيار زياد است، اضافه كرد:‌ با توجه به جمعيت سه ميليون نفري استان البرز تعداد تخت و بيمارستان در البرز بسيار كم است. نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: با چنين وضعيتي تامين اجتماعي استان البرز به صورت هيات امنايي شده است و همين امر مشكلات زيادي را براي كارگران ايجاد كرده است،‌ براي پيگيري اين موضوع نامه اي براي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نوشتم كه تاکنون هيچ توجهي به آن صورت نگرفته است. اكبريان تصريح كرد: با توجه به اينكه استان البرز محور مواصلاتي چندين استان كشور است، حجم تردد و تصادفات در اين استان بسيار بالا است كه امكانات و فضاي بهداشتي و درماني جوابگو نيست. وي افزود: در چنين شرايطي فضاي تخلف در برخي از بيمارستان ها ايجاد شده است كه از سوي بازرسان استانداري البرز و دانشگاه علوم پزشكي در دست بررسي است كه رخ دادن چنين تخلف هايی به دليل كمبود فضا و امكانات بهداشت و درمان در استان است. نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه دو بيمارستان مصوبه هيات دولت به استان البرز بوده است، گفت: اميداوريم در دولت جديد به اين مصوبات بر زمين مانده توجه ويژه صورت گيرد‌ چراکه با وجود اينكه دو بيمارستان در سفرهاي هيات دولت به استان مصوب شده است اما هنوز آجری بر روي آجر گذاشته نشده است و مشاهده چنين بي توجهي هايي نتيجه اي جز خستگي ندارد. اكبريان افزود: در حال حاضر هشتگرد داراي يك بيمارستان نيمه كاره است كه حدود 10 سال بلاتكليف رها شده است و هنوز براي تكميل اين طرح كاري جدي صورت نگرفته است.
بيمارستان هاي قديمي نيازمند مرمت هستند
نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بيمارستان هاي رجايي و باهنر از بيمارستان هاي قديمي استان هستند، اضافه كرد: يكي از مشكلاتي كه بيمارستان هاي قديمي دارد اين است كه مديران اين بيمارستان ها همواره بايد به دنبال مرمت و بازسازي بناي اين بيمارستان باشند و همين امر وقت مديران را به جاي توجه به كيفيت ارائه خدمات بهداشت و درمان

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود