دانشکده قطار شهری کرج به ایستگاه راه اندازی رسید
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
دانشکده قطار شهری کرج که با پذیرش دانشجو از نیمه دوم سال تحصیلی جاری -بهمن ماه 92- رسما قدم به فضای آموزشی کشور می گذارد؛ دریچه ای رو به گسترش و توسعه صنعت مترو به عنوان استخوان بندی حمل مسافر در شهرها می باشد و از هم اکنون فرش قرمز متقاضیان تحصیل زیر پایشان پهن است.
نخستین تجربه بکارگیری حمل و نقل زیر زمینی مربوط به معادن می شود که واگن های رو باز برای جا به جایی کارگران و انتقال مواد معدنی استخراجی روی ریل ها حرکت می کردند؛ در ادامه با رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی چراغ ذهن متخصصان برای بهره گیری از خطوط ریلی در سفرهای درون شهری روشن شد و در نهایت نخسین فرش ریلی، از زیرِ شهر لندن ( پایتخت انگلیس ) عبور کرد و مرکز تجاری شهر را به نقطه ای در غرب لندن متصل نمود.
جایگزینی نیروی الکتریسیته با لوکوموتیو بخاری
پیشرفت حقیقی در این زمینه وقتی آغاز شد که دانشمندان برای جایگزینی نیروی الکتریسیته با لوکوموتیو بخاری برای به حرکت در آوردن قطار زیر زمینی مترو دست به کار شدند و در سال 1890 میلادی، اولین قطار زیرزمینی که به کمک الکتریسیته حرکت می کرد، در برلین آلمان به کار افتاد. قطارهای شهری برحسب اهداف و وظایفی که برای آنها برنامه ریزی شده به سه گروه اصلی تقسیم شده اند: مترو، تراموا و مونوریل که از آن زمان تاکنون مترو از بهره وری بیشتری برخوردار بوده است.
سابقه قطار شهری در ایران
سابقه بحث درباره احداث قطاری شهری در ایران اما به 110 سال قبل باز می گردد که تاسیس تراموای شهری در امتیاز نامه بارون ژولیوس در عهد ناصرالدین شاه روی کاغذ آمد و در همین سال ها یک خط آهن رو زمینی بین دروازه شهری ری (حضرت عبدالعظیم) و میدان باغ شاه، با نام معروف ماشین دودی، ساخته شد. در ادامه و از ابتدای دهه 50، مطالعات اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی شهر تهران و پیش بینی تغییرات آن برای سال 1370 توسط شرکت های سوفرتو و شرکت متروی فرانسه (RATP) آغاز شد و در سال 1353، گزارش نهایی احداث شبکه مترو با 7 خط که به وسیله شبکه اتوبوس رانی و تاکسی رانی تکمیل می شود، ارایه گردید. در سال 1354 قانون تاسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) به تصویب رسید و از سال 1356، شاهد آغاز عملیات اجرایی آن بودیم؛ گرچه از سال 59 تا 65 طرح به دلیل جنگ تحمیلی کاملا متوقف شد اما با تلاش کارشناسان و همت بلند متخصصان ایرانی، قرارداد خرید تجهیزات ثابت و متحرک خطوط 1، 2 و 5 منعقد گردید.
سال شکوفایی قطار شهری
گرچه دانش های تجربی فعالان متروی کشور در پیشبرد اهداف حمل و نقل ریلی نقش بسزایی داشته و پیشرفت های خوبی را برای کشورمان رقم زده است اما نباید از اهمیت آموزش نیروهای کار و متخصصین در فضای دانشگاهی غافل ماند؛ "دانشکده قطار شهری کرج" شاه کلید بخت گشایی از قطار شهری کرج برای افتادن روی ریل حرکت خواهد بود و ضرورت دارد مسئولان حمایت های لازم را برای توسعه فعالیت های علمی – پژوهشی این دانشکده داشته باشند... سال 1376 را باید سال شکوفایی قطار شهری در تهران دانست؛ در این سال شاهد بهره برداری از خط 5، حد فاصل ایستگاه های تهران (صادقیه) و کرج بودیم و از آن تاریخ تاکنون، سالانه بر تعداد ایستگاه های مترو افزوده شده است و مترو تهران با متوسط جابه جايي روزانه بيش از دو ميليون مسافر با قطارهايش، حمل و نقلی پاک است که در عین سرعت هزینه کمی را برای مسافراند به همراه دارد. طرح مطالعاتی احداث مترو در کلانشهر کرج از سال 1380 آغاز شد و برابر مصوبات شورای عالی ترافیک کشور، خطوط 2، 3، 4، 5 و 6، محدوده ميدان دانشگاه (كمالشهر) تا محدوده سه راه انديشه، از مترو شهید سلطانی تا باغستان، از باغستان تا فرودگاه پیام، از بلوار آزادی، تقاطع شهید موذن تا محمد شهر، از بلوار تربیت مربی به سمت میدان شهید سلطانی، از پیشاهنگی تا میدان شهید بهشتی کمالشهر و از سه راه فردیس تا چهارراه ملارد را تحت پوشش قرار می دهند.
جا به جایی روزانه 500 هزار مسافر
بر اساس برآوردهای مالی، پروژه احداث خطوط قطار شهری کرج روزانه نیازمند ده میلیارد ریال اعتبار است و در واقع، شهر دیگری زیر کرجِ در حال حفاری و ساخت