1 تیر 1393
شماره خبر: 124406

لرزش عصای پیرمرد افغان ستون‌های فرهنگ و اخلاق ایرانی را می‌لرزاند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

لرزش عصای پیرمرد افغان ستون‌های فرهنگ و اخلاق ایرانی را می‌لرزاند


گویا در سالیان اخیر به علت فشار اقتصادی و مشکلات روزافزون معیشتی مردم کشورمان به ویژه استان‌هایی که با پذیرش اتباع خارجی نظیر افاغنه روبه‌رو هستند، این قشر یعنی اتباع کشورهای خارجی را با مشکلات متعددی روبه‌رو کرده است.
خصلت مهمان پذیری و یا به تعبیری غریب نوازی همواره یکی از شاخصه های ایرانی و ایرانیان بوده است و در طول تاریخ کشورمان اعم تاریخ نگاران بر این خصلت حسنه اذعان داشته اند اما گویا در سالیان اخیربه علت فشار اقتصادی و مشکلات روزافزون معیشتی مردم کشورمان علی الخصوص استان هایی که با پذیرش اتباع خارجی ای نظیر افاغنه روبرو هستند، این قشریعنی اتباع کشورهای خارجی را با مشکلات متعددی روبرو و در برخی اوقات نیز مردم را به آنها بدبین و بی اعتماد کرده است. ماجرای ورود هر تبعه خارجی در هر کشوری را می توان از زوایای مختلفی از جمله دغدغه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی، هنری وغیره نگریست و حضور اتباع خارجی در کشور ما نیز طبیعتاً از چنین گزینه های پیروی کرده است؛ برای مثال حضور قابل توجه اتباع افغانی بخصوص از سال 1357 به بعد که بیشتر بواسطه جنگهای داخلی و حمله شوروی به این کشور اتفاق افتاد و بواسطه آن صدها هزار تن از مردم افغانستان به ایران آمدند، که بر اساس جدیدترین آمارهای ارائه شده هم بیش از سه میلیون مهاجر افغان به تدریج وارد ایران شدند.
لازم به ذکر است که در کشور ما به خاطر آن مشخصاً به مهاجران و اتباع افغان اشاره شد چون حضور آنها در کشور بسیار واضح تر و مشخص تر از دیگر اتباع خارجی است و در واقع اکثریت آنها حضوری ثابت را در ایران تجربه می کنند و اتباع دیگر کشورها بیشتر بصورت موقت در کشورمان اسکان می یابند. اما نکته ای که در این بین وجود دارد این است که برخی از همین افاغنه که اتفاقاً در استان البرز نیز حضورِ جمعیتی قابل توجهی دارند از رفتار مردم و برخی از مسئولان ایرانی در قبال حقوق خود چندان راضی به نظر نمی رسند. نگاهی به اخبار و اطلاعات چند سال گذشته در خصوص افغان های مقیم ایران نیز همین عقیده را تقویت می کند تا جایی که درصد بیشتری از اخبار موجود در مورد آنها بیشتر به موضوعات بزهکاری ها و اقدامات خلافکارانه این اتباع می پردازد تا تلاش ها، موفقیت ها و نقش سازنده و تولیدگر این قشر؛ و در واقع در بیشتر مواقع نقش آنها در نوسازی و بازسازی ایران اکثراً به فراموشی سپرده می شود.
نیاز به یک پژوهش دقیق درباب رفتار ایرانیان با اتباع خارجی
وقتی در حال تهیه گزارشی که هم اینک آن را مطالعه می کنید بودم متوجه شدم واکاوی زوایای مختلف چگونگی ارتباط ایرانیان با اتباع خارجی و رفتارشناسی در این رابطه نیازمند نگاه پژوهشگرانه دقیقی است که متأسفانه گویا از نظر پژوهشگران و جامعه کاوان دور افتاده است و بی شک در همین رابطه نیاز به یک پژوهش دقیق درباب رفتار ایرانیان با اتباع خارجی کاملا محسوس می نماید. برای مثال در همین چند روز پیش حرکت استهزا کننده و به قولی ناامید کننده دو هموطن ما در یکی از اتوبوس های شهری کرج و در قبال یک تبعه افغانی من را بر آن داشت که در این خصوص گزارشی را تهیه کنم.
وقتی ستون های فرهنگی و اخلاقی می لرزد
به‌راستی باورش سخت بود که آن دوجوان شیک پوش که از وجنات و ظاهر آنها پیدا بود که در راه بازگشت از دانشگاه هستند رفتار غیرمعقولانه ای با یک پیرمرد افغان داشته باشند که البته و به قول یکی از مسافران هموطن از این دست رفتارها کم نیست و در واقع این فشار اقتصادی و معیشتی است که مردم را نسبت به مهاجران خارجی علی الخصوص مهاجران افغان بیزار کرده است. اتوبوس شلوغ بود و مسافران در هم تنیده بودند. برخی ایستاده و برخی نشسته. پیرمرد افغانِ عصا به دست نیز لرزان لرزان در میان جمع ایستادگان ایستاده بود... یکی از هموطنان که از محاسن سپیدش مشخص بود که خود نیز ایستگاه های متعددی را در مسیر سفر دنیا پشت سر نهاده است، خطاب به چند جوانی که بر روی صندلی نشسته بودند و اتوبوس را روی سرشان گذاشته بودند و الفاظ نامناسبی را نسبت بهم بکار می بردند گفت: «پسرجان چقدر شلوغ کردید اتوبوس را، اینجا زن و بچه هم هست، اگر خیلی مردید بلند شید تا این پیرمرد بی نوا رویِ صندلی بنشینه...»( و اشاره کرد به پیرمرد افغان که هر لحظه امکان داشت از جایش بلغزد و بر زمین افتد...) از آن طرف هم راننده و چند مسافر دیگر شروع کردند به توپیدن و تشر زدن به جوانان؛ به همین سبب هرج و مرجی نازیبا درمیان مسافران و اتوبوس درگرفت تا اینکه صدایی شبیه به غرش و فریاد یکی از آن همان جوانان که سینه اش را درمقابل پیرمردِ محاسن سفید سپر کرده بود صدای همهمه را خاموش کرد... جوان که دارای قد و بالای نسبتاً تنومندی هم بود به یکباره روی سرِ پیرمرد محاسن سفید خراب شد و فریاد زد: «حاج آقا یعنی من اینقدر خاک بر سَرم که جامو بدم به یک پیرمرد یه لا قبایِ افغانی که شما این طوری جلوی مسافرا به من می توپی...اصلآ میدونی چیه خودت می خوای بیا بشین ولی من هیچ وقت جامو به این پیرمردی که به خاطرش شر انداختی نمی دم..» در همین هنگام جوان دیگری هم که جثه ای کوچتری داشت ولی عصبانی تر به نظر می رسد پرید در میان بحث و گفت: «راست میگه دیگه حاج آقا.. چرا دلت واسه اینا میسوزه... هرچی بدبختی داریم از سر همین هاست...» و درهمین جا بود که واقعه تأسف بارتر دیگری رخ داد و همین جوان که ذکرش رفت باضربه ای بر عصای پیرمردافغان کوبید و در همان لحظه پیرمرد بر روی کف اتوبوس افتاد... باقی ماجرا هم که دیگر گفتن ندارد... البته هدف از شرح این واقعه این نیست که گفته شود هیچ یک از اتباع خارجی بخصوص افاغنه مشکلی ندارند و در طی مدت حضورشان در ایران هیچگونه خطایی را انجام نداده و ایجاد نکرده اند زیراکه به قولی انسانها جائزالخطا هستند اما آیا این نمونه رفتارها می تواند تمام مشکلات موجود را حل کند یا اینکه کاملاً برعکس عمل می شود و به نحوی اخلاقیات و فرهنگ ایرانیان را که از دیرباز مورد پسند جهانیان بوده است را خدشه دار می کند؟
ایرانی ها برادران و خواهران مسلمان ما هستند
جعفر بربری که ملیتی افغانی دارد و به عنوان یکی از کارگران ساختمانی در شهر کرج فعالیت دارد در همین رابطه می گوید: ما ایران را همانند کشور خودمان می دانیم و پیشرفت ایران را پیشرفت افغانستان. ایرانی ها برادران و خواهران مسلمان ما هستند و خدمت به این برادران و خواهران باعث افتخار ماست. بربری می افزاید: اما چه کنیم که گاهی اوقات رفتارهایی جه از طرف ایرانی ها و چه از طرف افغانی ها اتفاق می افتد که برای هردو کشور- که در واقع اگر تاریخی نگاه کنیم یک کشور بوده اند- زیاد خوب نیست.
حضور غیرقانونی افاغنه سبب اعتراضات مردمی شده است
همواره عدم توجه به مباحث قانونی می تواند مشکلات ساز باشد و بی شک درمورد حضور غیرقانونی اتباع خارجی هم بدین شکل خواهد، برای مثال حضور غیر قانونی افاغنه در شهر گرمدره شهرستان کرج نیز نه تنها موجبات استفاده مطلوب را از پتانسیل اتباع مذکور سلب کرده است بلکه اعتراضات مردمی را هم به دنبال داشته است تا جایی که نماینده مردم کرج، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی از حضور بی رویه و غیرقانونی افاغنه در شهر گرمدره انتقاد می کند و خواستار نظارت بیشتر مسئولان ذیربط در این مورد می شود. عزیز اکبریان می گوید: این روزها شاهد آن هستیم که شهروندان از حضور بی رویه افاغنه در شهر گرمدره شاکی هستند و اعتراضات خود را به گوش نمایندگان می رسانند. وی خاطرنشان کرد: واقعا هم این اعتراض حق است زیرا که خود بنده شاهد هستم که در این شهر تعداد مهاجران افغانی که می توان حضور خیلی از آنها را غیرقانونی و بی رویه و بی نظارت عنوان کرد در این شهر افزایش یافته است. این نماینده مجلس اضافه کرد: این موضوع در وضعیتی است که اگر مبالغه نباشد می توان گفت که از مجموع هر 10 نفر در شهر گرمدره با 7 نفر افغانی مواجه هستیم که مسلماٌ این روند نیاز به پیگیری جدی از سوی مسئولانی همچون نیروی انتظامی و اداره کل اتباع و امور مهاجران خارجی دارد. به گفته وی در بخش نظارت اجرایی هم برای حضور افاغنه ساکن در شهر گرمدره اقدام خاصی انجام نشده است، در صورتی که باید توجه داشت این رویه افزایش جمعیت خدمات دهی افزونتری را شامل می شود.
قانون ملاک باشد نه احساس
اما در همین رابطه گفت وگویی هم با فرماندار شهرستان کرج انجام شد.وی در این مورد خواستار آن است که بیشتر به رویه قانونی گرایش پیدا شود تا رویه احساسی، زیرا اگر درجهت ساماندهی اتباع خارجی حرکت شود بدون تردید از ظرفیت های سازنده این قشر هم می توان بهره وری مناسبی در جهت پیشرفت کشور کرد. فرماندار کرج در پاسخ به این سئوال که گویا حضور اتباع افغانی در شهرستان کرج و در بخش های صنعتی موجبات نارضایتی مردم این شهرستان را بدنبال داشته است،گفت: بحث افاغنه در کشور زوایا و مباحث مخصوص به خود را دارد، هم از نظر ان ساندوستی قابل بررسی است و هم موضوعات فرهنگی بین دو کشور ایران و افغانستان که جنبه تاریخی دارد.
استقبال از حضور قانونی افاغنه درالبرز
معاون استاندار البرز و فرماندار کرج در همین ارتباط اضافه کرد: ما از حضور قانونی افاغنه مثل سایر اتباع بیگانه استقبال می کنیم و حتما اداره اتباع و کمیساری عالی پناهندگان نیز به این موضوع توجه خاص خود را دارند. محمد تقی ایرانی ادامه داد: به هر حال اگر کسی در شهرستان کرج و استان البرز در راه تولید و صنعت ما کمک می کند ما اتفاقا خوشحال هم می شویم و در این رابطه کمک هم می کنیم و بحث ما در این رابطه فقط به کسانی که حضور آنها غیر قانونی است مربوط می شود و در این رابطه از طریق دولت و وزارت کشور هم تذکرات مقتضی و لازم داده شده است همچنین ما هم با حضور غیرقانونی مخالفیم. ایرانی افزود: در و اقع با کسانی که نیروهای غیرقانونی، حال چه اتباع افغانی و چه غیر آن را به کار بگمارند طبق قانون برخورد خواهد شد و از فعالیتشان هم حتما جلوگیری خواهد شد؛ و این در و اقع ضوابطی است که در خصوص برخورد با حضور غیر قانونی اتباع خارجی وجود دارد اما با حضور قانونی هیچ مشکلی طبعا وجود ندارد و اتفاقا حمایت هم خواهد شد زیرا آنهایی که قصد کار دارند به پیشرفت و اعتلای کشور نیز کمک خواهند کرد.






منبع:تسنیم

شاید به تفسیر فرماندار کرج بهترین راهکار این باشد که قانون ملاک باشد و نه احساس، زیرا بدون شک هیچ یک از ایرانیان شریف و فرهنگ پرور علاقه مند نخواهد بود که به خاطر وجود احساساتی نه چندان زیبا و بی پایه به فرهنگ غنی و مهمانپذیری بی چون و چرای آنهاخدشه ای وارد شود و به نوعی لرزش عصای پیرمردهای افغان ستون های فرهنگ و اخلاق ایرانی را بلرزاند.

انتهای پیام/ آ
اخبار مرتبط

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود