20 مرداد 1393
شماره خبر: 127155

ساخت‌وسازهای بی‌قاعده عامل تشویش هویت و سیمای شهری کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ساخت‌وسازهای بی‌قاعده عامل تشویش هویت و سیمای شهری کرج


بی نظمی در ساختار خیابان سازی و مبلمان شهری، معابر و پلها، الگوی پیچیده و سردرگم توسعه قطار شهری و مترو، توسعه بی رویه ساخت و سازها در حریم شهر کرج و نابودی باغ ها و زمین های کشاورزی، مشکلات عدیده منازل قولنامه ای و بدون سند که ...
بی هیچ نظارتی به طور روز افزون ترکیب استان را برهم می زنند گوشه بسیار کوچکی از بحران های این کلان شهر هفتاد و دو ملت است. عدم نظارت بر ترکیب و اجرای طرح تفضیلی و روابطی که نقدا مدیریت می شوند تا جای ضوابط را بگیرند از جمله غده های سرطانی است که راه تنفس هر شهری را خواهند بست و کرج نیز سال هاست با آن دست و پنجه نرم می کند. تغییر و تعویض مکرر مدیریت های کلان این استان و اعمال سلیقه های شخصی از عوامل تشدیدکننده این بحران بوده و فقدان رویکرد و نگاه دلسوزانه در این مسیر گره کور رشد و توسعه را در استان به چالش شدید کشیده است. با توجه به این حقیقت که استان ما از نظر اقلیمی و طبیعی به ویژه ترکیب قومیتی و جمعیتی شرایط خاصی دارد، هر نوع تصمیم گیری دربرنامه ریزی شهری یا هر گونه اشتباه کوچک مدیریتی بدون مطالعات میدانی و نیاز سنجی اثر مستقیمی در نوع معیشت و زندگی شهروندان خواهد داشت. معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرج در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید مشکلات موجود در بازار ساخت و ساز و سیمای شهری در کرج و سطح استان گفت: هراستان شدنی نیازمند مطالعات پیشین و نیازسنجی هایی است که چناچه با دقت صورت نگیرد مشکلات و معضلاتی را بر پیکره استان تازه نفس وارد خواهد کرد. احمدی پرگوی افزود: استان شدن خود منجر به افزایش بار جمعیتی شده و توسعه شهری راسبب خواهد شد حال چنانچه کارشناسی های علمی و مطالعات دقیق و البته نظارت های لازم در زمینه مطابقت طرح تفضیلی و خدمات شهری صورت نگیرد شاهد برهم ریختگی هایی خواهیم شد که هم سیمای شهری را برهم خواهد زد و هم شهروندان را دچار معضلاتی خواهد ساخت.
بروز تخلفات و فساد اداری در بسیاری از بخشهای درگیر ساخت و ساز
وی با اشاره به اینکه درطرح تفضیلی و توسعه کالبدی پیش بینی های لازم برای جلوگیری از تخلفات صورت گرفته است تاکید کرد: با این حال شاهد تخلفات بسیاری هستیم که خود گواه وجود فساد و تخلفات اداری در بسیاری بخشهای درگیر است. وی با اعلام این مطلب که برنامه های بسیار کاربردی برای مبارزه با تخلفات در دست مطالعه است، گفت: به عنوان مثال برگه هایی برای پیش فروش کردن املاک پیش بینی شده است و سازندگان متخلف را با محدودیت هایی مواجه خواهد ساخت که قادر به فروش ملک با مشخصات غیر واقعی و تعهدات دروغین نخواهند بود و برگه های مذکور تنها با تایید شهرداری توضیع و تحویل خواهند شد.
زمین های بلاتکلیف زمینه سواستفاده و ساخت و سازهای غیرمجاز را فراهم کرده است
وی در پاسخ به علت توسعه بی رویه ساخت و سازها در حاشیه شهر گفت: زمین هایی که در ارتفاعات عظیمیه گوهردشت و باغستان و حصار واقع شده اند املاک دولتی و طرح فضای سبز بوده و اجازه توسعه مسکونی ندارند و هیچ ساخت و سازی در این اراضی صورت نمی گیرد. از سوی دیگرزمین های بی صاحب یا مشکل دار زیادی وجود دارند که دولت تاکنون اقدام به تعیین تکلیف آنها نکرده و خود مسبب بروز تخلفات ساخت و سازهای بدون جواز و فروش و در نتیجه نارضایتی و سوء استفاده های بسیار شده است. وی افزود: آگاهی و پیگیری و استعلام املاک از سوی خریداران راه مطمئن و آسانی است که متخلفین ساخت و ساز را محدود خواهد ساخت.
سازندگان برای طرح و نمای ساختمانها ملزم به دریافت مجوزند
مهندس احمدی پرگوی افزود :در راستای زیبا سازی سیمای شهری نیز قوانینی در دست مطالعه هستند که به زودی اجرایی خواهند شد. از جمله اینکه همه سازندگان بنا ملزم به دریافت مجوز های مربوط برای نمای ساختمان ها در زمینه رنگ و طرح و رعایت خط افق و آسمان خواهند بود بدیهی است این مقرارت به زیبایی سیمای شهری و پرهیز از آشفتگی و نازیبایی منجر خواهد شد. وی سامان دهی تابلو های شهری و تبلیغاتی را نیز از دیگر برنامه های شهرداری در سال جاری اعلام کرد و افزود: حدود یکسال است که این برنامه آغاز شده و تا آخر سال جاری نتایج عمده آن ملموس تر خواهد شد. وی همچنین نصب نماد های تاریخی در محله های قدیمی شهر را از جمله اقدامات زیباسازی و معرفی جاذبه های بصری اعلام کرده و تاکید کرد تا پایان سال جاری و پس از پایان یافتن مطالعات اولیه اجرایی خواهد شد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود