5 مهر 1393
شماره خبر: 129988

کلاهی که از نمدی ساختگی بافته شد

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کلاهی که از نمدی ساختگی بافته شد


طی روزهای اخیر برخی مغازه‌داران کرجی با خاطری آسوده اقدام به صدور فیش نوبت‌دهی برای اتباع غیرمجاز افغانستانی می‌کنند تا این اتباع با مراجعه به سفارتخانه افغانستان، کارت اقامت یا روادید دریافت کنند؛ اقدامی که فاقد هر گونه وجاهت قانونی است اما درآمدهای میلیونی به جیب برخی کسبه سرازیر می‌کند.
همه چیز از خبر غیررسمی منتسب به سایت سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ایران شروع شد؛ خبری که براساس آن به آن دسته از اتباع افغانی دارای اقامت قانونی در ایران اعلام شد برای تمدید اعتبار پاسپورت یا رفع نقص مدارکشان به مدت دو روز مهلت دارند با مراجعه به سایت سفارتخانه و نام نویسی در سامانه ثبت نام نسبت به دریافت نوبت برای مراجعه به سفارتخانه و تکمیل مدارک اقامت اقدام کنند. پس از گذشت این دو روز سامانه مسدود و غیرفعال شد و زمان نوبت‌گیری به پایان رسید اما گویا تازه کار برخی افراد شروع شد. از حدود 10 روز پیش محله‌های آق‌تپه و حسین‌آباد و میان جاده کرج مملو از مهاجران غیرقانونی افغان است که به سودای پُر کردن فرم، گرفتن نوبت و حل مشکل اقامتشان، از هر گوشه این کلانشهر خود را به این مناطق رساندند تا کار نام نویسی اینترنتی را که خود قادر به انجام آن نیستند به متصدیان کافی‌نت‌ها یا دفاتر پیشخوان دولت بسپارند.
ماهیگیری از آب گل آلود
کاری که طبق روال باید در کافی‌نت‌ها یا دفاتر پیشخوان دولت انجام شود اما در این میان پرده‌سرادار و کابینت‌ساز، شیرینی فروش و بنگاهدار، ساختمانی و آژانس تاکسی هم بیکار ننشستند و از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند؛ تا جایی که برخی از همین مغازه داران در گفتگوهای دوستانه با کسبه محل به درآمد 15 میلیون تومانی به دست آمده از این کار اذعان داشته اند. نوبت‌دهی به اتباع غیرمجاز افغان زمانی همه گیر شد و هر روز بر تعداد مغازه دارانی که دست به کار صدور فیش نوبت شدند، افزوده شد، که آمار متقاضیان نوبت گیری بیشتر شد و پلیس هم با این استدلال که برای ممانعت از فعالیت این مغازه داران مجوز ندارد، با خاطیان برخورد نکرد. حضور ماموران پلیس که گهگاه در آن محله‌ها دیده می‌شود تنها به متفرق کردن اجتماع اتباع کشور همسایه منجر می‌شود اما پس از مدت کوتاهی دوباره مهاجران به هوای دریافت کارت اقامت در آینده ای نزدیک، در مقابل مغازه ها به صف می‌شوند. واقعیت این است که تعدادی از متقاضیان افغانی تا آنجا پیش رفته‌اند و به دریافت کارت اقامت خوشبین، که حضور پلیس را عاملی برای اطمینان از قانونی بودن کار و اعتماد به مغازه داران تلقی می‌کنند. یکی از مغازه‌دارانی که مبادرت به صدور فیش نوبت‌دهی به اتباع افغان می‌کند در پاسخ به پیگیری می‌گوید "پنج هزار تومانی که ما از متقاضیان می‌گیریم مطابق مبلغ اعلام شده در سایت سفارتخانه است" و مدعی است که برخی دفاتر پیشخوان در منطقه گلشهر تا مبلغ 20 هزار تومان از هر متقاضی دریافت می‌کنند. برخی از مغازه دارانی که در حال صدور فیش هستند تورم و شرایط سخت اقتصادی را توجیه کننده کار خود عنوان کرده و بر وجدان خویش چشم می بندند. متصدی یکی از دفاتر پیشخوان، دیدگاه متناقضی دارد. وی معتقد است این کار نه نادرست است و نه دُرست، اما می گوید در این گرانی بهرحال باید حقوق کارکنان را پرداخت! بعضی دفاتر پیشخوان و مغازه داران دیگری که درآمد میلیونی یک شبه همسایه‌هایشان را می‌دیدند، البته از ورود به این ماجرا پرهیز کرده و حاضر نشدند از ناآگاهی و هیجان زدگی مهاجران سوءاستفاده کنند. گرچه به گفته صاحب یک خدمات کامپیوتری در حسین آباد، شلوغی بیش از حد و ازدحام جمعیت در مقابل دفترش برای درخواست نوبت دهی او را کلافه کرده و حتی از پلیس 110 خواسته چاره ای برای متفرق کردن مهاجران افغانی بیندیشد اما پس از مدتی دوباره جمع می شوند.
اعلام می کنیم سایت غیرفعال است اما اصرار می‌کنند
صاحب یک دفتر خدمات کامپیوتری در پاسخ به نادرست بودن روندی که در پیش گرفته است، می‌گوید: ما به هر کسی که مراجعه می‌کند می گوییم سایت فعلا بسته و ممکن است باز نشود اما خود افغانی‌ها اصرار به نام‌نویسی و نوبت گیری دارند. واکنش مسئول یکی از دفاتر پیشخوان در منطقه حسین آباد، چهار راه فرهنگ به چند سوال کوتاه خبرنگار مهر اما جالبتر بود؛ "حضور شما مانع کسب من شده است؛ من هیچ جوابی به شما نمی‌دهم." این مغازه داران که از هر صنفی بین آنها دیده می‌شود، در ازای دریافت یک قطعه عکس، اطلاعات شخصی از محل تولد، محل سکونت، مدت اقامت و... به اضافه مبلغ پنج هزار تومان، قطعه کاغذ کوچکی حاوی شماره نوبت بدون مهر و امضا به هر مهاجر می‌دهند تا زمانیکه نوبتش شد برای انجام مراحل قانونی و دریافت اقامت یا هر اقدام مشابه دیگری به سفارتخانه مراجعه کند.
اما هیچ معلوم نیست این زمان کی فرا خواهد رسید و آیا اساسا فرا می رسد؟!
به گفته برخی از مهاجرانی که در صف پرُ کردن فرم ثبت نام و دریافت نوبت منتظر هستند، ماجرای صدور فیش ها از هشتگرد ساوجبلاغ آغاز شد و به تدریج تا محله های آق تپه و حسین آباد کرج رسید و تا میان جاده و 45 متری گلشهر هم ادامه یافته است. خبر این موضوع دهان به دهان چرخید و به گوش افغانی‌های مقیم شهرهای همجوار هم رسید؛ تا جایی که در روزهای اخیر تعدادی مهاجر افغانی ناآگاه و بی خبر، از تهران و قزوین به هوای نوبت گیری برای دریافت کارت اقامت، خود را به کرج رساندند.
اظهار بی‌طلاعی مدیرکل امور اتباع خارجی استانداری البرز
این خبر در حالی بازار سودجویی عده‌ای را فراهم کرده که حتی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز هم از صحت و سقم اصل خبر اظهار بی اطلاعی می کند و این اقدام را کاملا غیرقانونی می‌داند. بهزاد جعفری می گوید: اخبار اقدام غیرقانونی تعدادی از کافی‌نت‌ها به دست ما هم رسیده و از همان روزهای اول در جریان قرار گرفتیم و موضوع را به مراجع قضایی و انتظامی اطلاع دادیم؛ این در حالیست که اگر اصل خبر هم درست باشد، خبری غیررسمی بوده و هماهنگی و ابلاغی از سفارت افغانستان با ما نشده است. وی تاکید می‌کند: اگر این اقدام رسمی بود باید ابلاغی از سوی مسئولان مربوطه به کافی نت ها می شد و با توجه به اینکه هیچ ابلاغی در کار نبود بنابراین خبری غیررسمی و فاقد وجاهت قانونی بوده و ادامه فعالیت آنها غیرقانونی است.
اقدام کافی‌نت ها در نام نویسی از مهاجران غیرقانونی است
جعفری اضافه می‌کند: باید صاحبان کافی نت بازخواست شوند که بر چه مبنایی اقدام به نوبت دهی به اتباع افغانی می کنند زیرا این کار بدون هماهنگی با مراجع قضایی در حال انجام است. جعفری در پاسخ به اینکه آیا این ماجرا برنامه ای برای ساماندهی اتباع مهاجر افغانستانی فاقد روادید بوده، اظهار می دارد: در 30 سال اخیر جمهوری اسلامی ایران تلاش های فراوانی برای ساماندهی اتباع غیرمجازافغانی انجام داده است اما در مورد اخیر موضوع ساماندهی مطرح نیست و هر گونه برنامه ای در این زمینه در سطح ملی و کلان اجرا خواهد شد. اقامت قانونی و اجازه تردد بی دردسر برای اتباع خارجی که به صورت غیرقانونی در ایران ساکن هستند، خواسته ای شیرین و مطلوب است؛ اما اینکه بعضی هموطنانمان با سوءاستفاده از ناآگاهی و بی خبری این افراد، از نمدی ساختگی برای خود کلاه می بافند، قابل تامل است. در این مدت هزاران ثبت نام از افغانی ها صورت گرفته که به نظر نمی‌رسد جز تحمیل هزینه ای غیرواقعی و بی نتیجه، حاصل دیگری برای مهاجران غیرقانونی افغان مقیم کرج و شهرهای همجوار به ارمغان آورد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود