6 مهر 1393
شماره خبر: 130064

خانه های کرج یک بام و چند هوا دارند

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

خانه های کرج یک بام و چند هوا دارند


هر کجای دنیا که باشی، تفاوت های بالای شهر و پایین شهر وجود دارد چه در شهرهای به ظاهر شیک و گران دنیا و چه در شهرهای عادی، ولی در کلانشهر کرج اساسا مرزی بین محلات بالا شهر و پایین شهر وجود ندارد و به عبارتی می توان گفت خانه های کرج یک بام و چند هوا دارند.
بافت شهر کرج به گونه ای رشد کرده که ضعیف ترین و یا قدیمی ترین محلات در دل محلات مرفه نشین و مدرن واقع شده است مانند آق تپه در دل مهرشهر و جواد آباد در جوار جهانشهر و یا اسلام آباد و عظیمیه در کنار هم و البته ارتفاع، هیچ نقشی در بالاتر رفتن سطح زندگی مردم ندارد! چنانکه اسلام آباد یا تپه مراد آب مرتفع ترین و محروم ترین جای این شهر است و البته باوجود نزدیکی و همجواری فیزیکی کوچکترین تشابه ظاهری در سیمای شهری آنها پیدا نخواهید کرد. اگر نیک بنگرید از نوع سنگفرش خیابان و آسفالت و جدول بندی تا نوع بوته گلی که در فضاهای سبز محلات دارا و ندار شهر کاشته می شوند با یک دیگر متفاوتند. طراحی ها در پارک و نصب تابلو ها رنگ و بوی دیگر دارند. اگر چه اساسا محلات محروم فضای سبز چندانی ندارند که پارک و گل و آبنما و رستوران سنتی و سالن اجتماعات فرهنگی هنری و کتابخانه عمومی و ...داشته باشند، اما همان گل کاری تنک و یکی در میان جداول خیابان هم بسیار متفاوت است. پلاک گذاری ها و نام گذاری ها، علایم راهنمایی، سطل های زباله، درمانگاه و فروشگاه و هر آنچه به چشمت می خورد متفاوت است و این همان پرسش بزرگ و تاکنون بی پاسخ مانده ایست که شهرداران مناطق باید پاسخگویش باشند حیدر آباد و عدل و مالک اشتر و آق تپه و کلاک و حصار و اوقافی و..
خدمات عمومی در قانون برای تمام شهروندان یکسان در نظرگرفته شده است
بدیهی است مردم محلات پایین دست مالیات هایشان را هم بیشتر و به هنگام تر پرداخت می کنند، چه بسا کارمند و کارگرند و یک فیش حقوقی غیر قابل انکار، پیش از رسیدن به دست صاحبش خودکار مالیاتش را پرداخت می کند. از سوی دیگر خوش نشینان و عزیز دردانه ها اغلب مشاغل آزاد دارند که راه در روی فراوانی بر آن متصور است و عده کسانی که درآمد های غیر مشخص و بدهی های نشمرده مالیاتی دارند در منطقه مرفه نشین بیشتر است. اگر چه قصد ما توهین و زیر سوال بردن هیچ کدام از همشریان محترم نیست اما بپذیریم که دور از واقع گلایه نکرده ایم. هرگز پذیرفته نیست سازمان زیبا سازی بهترین طراحانش را برای مناطق خاصی از شهر گمارده و بی سلیقگی هایش را به محلات ضعیف تر تحمیل کند. قابل درک نیست سازمان پارکها، سازمان نو سازی معابر، سازمان میادین میوه و تره بار، راه و شهر سازی خدمات عمومی و حمل نقل از حداکثر توانشان در راستای زیبا و مرفه تر کردن مناطقی استفاده کنند که باغاتش به قیمت گزافی فروخته می شود و برای مجوز برج های مسکونی تجاری اش از هم اکنون در نوبت هستند، در حالیکه کمی آن طرف تر از داشتن سطل زباله و خط اتوبوس و پارک محلی و روشنایی معابر محروم باشند. خاکپور ساکن صوفی آباد شاهین ویلا می گوید: ما که روی نقشه کرج ثبت نشده ایم کوچه های تنگ و باریک و خانه های کاغذی که معلوم نیست چه طور مجوز گرفته اند نه جوی آب داریم نه جدول و نه روشنایی، تنها سرگرمی ما پارک گل نرگس در بلوار شاهین ویلا - باغستان است که سالهاست در دست ساخت است و این تنها فضای سبز میزبان کل مردم از سر میانجاده تا انتهای باغستان و شهرک یاس و سپاه و اشتراکی است حتی از کرج نو هم به این جا می آیند اما هنوز بخش کودک راه نیفتاده و هر چند سال یک بار دستی به سر و روی این پارک می کشند چند تا وسیله می آورند زنگ می زند و بلا استفاده می ماند.
پول داشتیم خانواده هایمان اسیر کوچه های تنگ نمی شدند
منصوریار ساکن خیابان قرنی محله عدل میانجاده می گوید: بچه های ما در میان بی برنامگی و خانه ها و کوچه های بی قانون و غیر استاندارد بزرگ می شوند و تفریحی ندارند، حداقل برای ساخت خانه های تنگ و تاریک اینجا که پارکینگ و آسانسور هم ندارد به راحتی مجوز صادر نکنند و به فکر باز کردن راهی از این نقطه کور به دنیای بیرون باشند. انگار قرار نیست هیچ وقت اینجا سرو سامانی بگیرد جایگاه امن خلافکاران شده است و ترافیک و شلوغی، اگر پولمان به اجاره منطقه بهتری می رسید هرگز خانواده هایمان اسیر این کوچه های تنگ نمی شدند شهرداری همیشه آخرین سهم را برای محلات ضعیف می گذارد. توسن یکی دیگر از شهروندان منطقه حصارک پایین نیز می گوید: خیلی بد است که جوان های منطقه حصارک سرگرمی و فرهنگ سرا و سینما و مرکز خرید شیک ندارند زیرا برای پر کردن اوقات فراغت یا دسته جمعی در خیابان ها راه می رویم یا سرکوچه جمع می شویم. وی می گوید: اگر در محله های دارا مثل میدان اسبی عظیمیه بچرخی نصف جمعیت از حصارک و اسلام آباد آمده اند چون تفریح و شادی و حال و هوای محله خودشان راضی کننده نیست. یک راننده آژانس می گوید: به دلیل شغلم در تمام نقاط استان چرخیده ام. نمی شود گفت فرقی بین بالا و پایین شهر نیست در تمام دنیا فرق هایی هست در کرج هم تفاوت درآمد زیاد است مهاجر پولدار و فقیر یا بومی فقیر و غنی زیاد داریم هرکس پول بیشتری دارد می رود بالای شهر خرجش می کند پاساژ می زند رنگ و لعاب بیشتری هم به آن می دهد همان آدم اگر پایین شهر مغازه داشته باشد حاضر نیست کمی به ظاهرش برسد ما مردم خودمان هم زندگی ها و رفتارمان را تقسیم بندی کرده ایم.
استفاده بهینه از ظرفیتها آرامش روان را به همراه دارد
جمال جنانی روانشناس معتقد است اساسا شیوه مدیریت شهری بدون یکسان در نظر گرفتن منزلت انسانها پایه گذار تبعیض است. وی می گوید: خواه یا نا خواه فردی که لباس گرانتر، تمیز تر و شیک تری پوشیده احترام ما را برمی انگیزد و در رفتار با او مراقبت بیشتری داریم آنچه مدیران شهری باید بدانند نقش روانشناسانه تزیینات شهری و تغییر روحیات مردم و تامین نیازهای روانی آنهاست، تا احساس تبعیض از میان برداشته شود. وی می گوید اتفاقی که در پایین شهر تهران و کشتارگاه و محله فرسوده نواب افتاد شاید هرگز در هیچ کجای ایران تکرار نشود، اما درسی بود برای فهم امکان پذیر بودن تغییرات زیربنایی و کمرنگ تر کردن سطح تفاوت بین محلات و آدمها. اگر مدیران در چیدمان شهری مناطق محروم سعی بیشتری به خرج داده و با هم فکری کارشناسان چیره دست در ایجاد زیبایی های بصری و رنگ و فضا سازی در خیابان های بی قاعده و بد شکل اتقلابی رخ بدهد، نه تنها بالای شهر و پایین شهر معنی ندارد که سیر جریان گردشگری برعکس هم خواهد شد. زیرا محلات فرسوده و قدیمی رنگ و بوی خاطرات مردم را با خود دارند و با تکنیک های روانشناسانه دلزدگی های این منطقه به جذابیت برای آن تبدیل خواهد شد. جذب سرمایه علاقمندان دراین بخش از شهر می تواند به ساخت بازارچه های دایمی طبقاتی و تفریحاتی با رنگ بوی سنتی تر و بومی تر منجر شود که به دلیل تفاوت در جهت مثبت نه تنها ساکنان منطقه را به آرامش و رضایت دعوت خواهد کرد که باز خورد آن در تمام شهر لمس خواهد شد. رفع نیاز های اولیه و تکریم حرمت انسانها اولین چیزیست که باید به آنها داد و درصورت عدم درخواست شهروندان منتفی نخواهد بود.
بالای شهر یا پایین شهر؟
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری کرج زنجیره کار شهرداری ها در سطح کرج را یک پارچه دانسته و معتقد است: سطح مناطق خیلی تفاوت ندارند. احمد خیری می گوید: زیباسازی کارخانه ایست که اگر چه در یک نقطه ثابت است، ولی محصولات آن در تمام مناطق توزیع می شود، در نتیجه خدمات آن برای تمام نقاط شهر یکسان است. وی دلیل برخی نارسایی ها در ایجاد و یا غنای فضای سبز برخی محلات را نبود منابع آبی کافی و ویژگی های منطقه مورد نظر می داند و معتقد است پیمانکاران تفاوتی در شیوه کاری مناطق قایل نیستند. به گفته احمد خیری تغییرات مدیریتی و چرخشی بودن آن خود از دلایلی است که مدیران با عملکردهای گوناگون در مناطق فعالیت کرده و سلیقه ای برخورد نمی کنند. از سوی دیگر وی معتقد است تفاوتی که در عوارض و مالیات و جرایم وجود دارد به نفع مناطق محروم برنامه ریزی شده و از محلات ضعیف تر جرایم کمتری دریافت می شود و از سوی دیگر کمبود منابع مالی آنها نیز از مازاد درآمد مناطق مرفه جبران می شود.
200هکتار از اراضی باغ سیب به زودی پارک همگانی می شود
خیری با اشاره به پارک شهید چمران و محله قدیمی و محروم آن می گوید: در سال های اخیر سالانه دو تا سه میلیارد تومان خرج به سازی و تغییر چهره پارک شده که خود گواه عدم برنامه تبعیض آمیز در شهرداری کرج است. خیری با تاکید بر بافت ناهموار مناطقی چون تپه مراد آب می گوید: امکان مانور دادن در کوچه های تنگ و نوع بافت شهری آن وجود ندارد. و پارکهای خوبی چون پارک مردم ساخته شده است و به زودی 200 هکتار از باغ سیب نیز به پارک همگانی تبدیل خواهد شد. وی مطالعات پیوسته مکان یابی جهت احداث پارکها و تعیین استاندارد مورد نیاز را از جمله فعالیت های دایم شهرداری دانسته می افزاید: برخی محلات مانند رجایی شهر به علت فضای محدود و نبود زمین، امکان توسعه ندارند در نتیجه فعالیتهای ترمیم و به سازی در آن بیشتر مشهود است و مکانهایی چون شاهین ویلا و باغستان به علت وسعت و برنامه های توسعه اولویت های دیگری دارد که طرح های نیمه ساز در آنها بیشتر به چشم می آید. وی در پایان طرح در حال اجرای انتقال مشاغل مزاحم شهر به منطقه نوروزآباد را از جمله اقدامات به سازی فضای شهری در کرج اعلام کرد. در پایان باید گفت؛ امیدواریم روز به روز شاهد کمرنگ شدن تفاوت های محلات و مناطق بوده و حرمت انسانی و آرامش و رفاه در تمام نقاط شهرمان برقرار باشد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود