24 مهر 1391
شماره خبر: 13303

احداث پارک موزه دفاع مقدس البرز همچنان پشت خاکریز وعده‌ها

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

احداث پارک موزه دفاع مقدس البرز همچنان پشت خاکریز وعده‌ها

پارک موزه دفاع مقدس البرز همچنان پشت خاکریز وعده ها باقی مانده و با گذشت بیش از دو سال از تصمیم گیری برای احداث آن، وعده ها و شاید بهانه ها برای عدم اجرایی شدن این طرح عظیم ادامه دارد.
قریب به دو سال پیش و در سفر هیئت دولت به استان البرز، طرح احداث پارک موزه دفاع مقدس این استان در دستور کار قرار گرفت. استان البرز پیشینه قوی در فرهنگ ایثار و شهادت دارد، نثار 5 هزار و 900 شهید و افتخار آنکه رهبر 13 ساله شهید کشور از آب و خاک این استان است تنها برای بیان ضرورت و لزوم توجه به احداث پارک موزه دفاع مقدس کافی است.
فضایی که شاید بتواند گوشه ای از ارزش ها و آرمان های دوران هشت سال دفاع مقدس را به نمایش گذاشته و در جهت احیای روز افزون این ارزش ها در جامعه کنونی تلاش کند.
تصویب احداث پارک موزه دفاع مقدس تصویب طرحی بزرگ هم در جهت احیای ارزش ای دفاع مقدس و هم در گام نهادن در مسیر رونق بخشیدن به گردشگری استان البرز بود.
استقبال میراث فرهنگی از احداث پارک موزه دفاع مقدس
در حدود یک سال پیش بود که مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از احداث موزه دفاع مقدس خبر داد و اظهار امیدواری کرد: این موزه سرآغاز احداث موزه هایی چون موزه مردم شناسی، باستان شناسی و موزه مدرسه باشد. پوینده از امضای تفاهمنامه بین اداره کل میراث فرهنگی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش ای دفاع مقدس استان برای تاسیس این موزه گفته بود و تاکید کرده بود که میراث فرهنگی از هیچ مساعدت و همکاری با بنیاد حفظ اثار برای احداث هر چه سریعتر این موزه دریغ نخواهد کرد.
عدم واگذاری زمین آغاز بهانه ها برای تداوم وعده ها
در گام بعد خبرها و مصاحبه ها رنگ و بویی دیگر پیدا کرد و استارت وعده ها از بهانه گیری ها برای تخصیص و واگذاری زمین زده شد. یکسال از تصویب طرح گذشت و همچنان پیگیری ها برای چرایی عدم اجرایی شدن طرح با عدم واگذاری زمین پاسخ داده می شد تا بالاخره در جلسه ای با حضور استاندار سابق البرز، معاون فنی و عمرانی استاندار، مدیرکل مسکن و شهرسازی و مدیر کل بنیاد حفظ آثار طلسم شکست و زمینی 20 هکتاری در اراضی شمال عظیمیه کرج به احداث این موزه اختصاص یافت.
هشداری که عزم دستگاه ها را برای جذب اعتبارات دو چندان کرد
در همین جلسه بود که احمد افضلی معاون عمرانی استاندار اعلام کرد: بودجه های عمرانی جذب نشده دستگاه ها به احداث پارک موزه دفاع مقدس اختصاص پیدا می کند. وی با تاکید بر اینکه چنانچه ادارات کل استان نتوانند بودجه های عمرانی سالیانه خود را جذب کنند، بودجه عمرانی آنان به منظور ساخت و راه اندازی پارک موزه دفاع مقدس هزینه خواهد شد، خاطرنشان کرد: استانداری آمادگی دارد همه گونه تسهیلات، اعتبارات و امکانات را با بهره گیری از ظرفیت های استان برای احداث پارک موزه در اختیار بگذارد.اگر چه این شاید به نوعی هشدار راهکاری برای تخصیص اعتبار به احداث پارک موزه بود اما ظاهرا بر عزم و اراده دستگاه های استان برای جذب بودجه و اعتبارات خود افزود چرا که تاکنون اعتبار لازم برای احداث پارک موزه فراهم نشده است.
20میلیارد تومان اعتبار لازم برای احداث پارک موزه
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در همین برهه زمانی بودجه و اعتبار لازم برای احداث این پارک موزه را 20 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: با واگذاری زمین که مهمترین گام برای اجرای این طرح بود مطالعات اجرایی این طرح نیز آغاز می شود که امید می رود در سایه تعامل و همکاری مسئولان استانی شاهد احداث پارک موزه ای بسیار متفاوت از پارک موزه های اجرا شده در سطح کشور است در آینده ای نزدیک باشیم. ادیبی در این زمان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار امیدواری کرده بود که 200 میلیارد ریال اعتبار احداث پارک موزه دفاع مقدس در سفر چهارم هیئت دولت دیده شود. با گذشت بالغ بر دوسال از تصویب و ابلاغ این طرح و تداوم وعده ها، امید می رفت هفته دفاع مقدس امسال بستری برای شروع به کار احداث این پارک موزه باشد اما باز هم انتظارها به سر نیامد و در آخرین پیگیری مهر هم دیگر خبری از آینده نزدیک برای احداث این پارک نبود.
تولید و بررسی محتوا مهمتر از سازه است
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در آخرین پیگیری خبرنگار مهر در خصوص سرانجام احداث پارک موزه اظهار داشت: مشاوران در حال طراحی کار هستند. نادر ادیبی تاکید کرد: پروژه احداث پارک موزه پروژه عظیمی است و کار یک روز و دو روز نیست نیاز به کارشناسی و تعمق زیادی دارد. وی اظهار داشت: در حال حاضر طراحی محتوایی موزه است که در دستور کار قرار گرفته تا فضای آن آنگونه که باید و شاید معرف ارزش های دفاع مقدس باشد. ادیبی با بیان اینکه قصد داریم موزه ای متفاوت و غنی به لحاظ محتوایی نسبت به سایر موزه های کشور در استان احداث کنیم، گفت: مفاهیم موزه دفاع مقدس و محتوای درونی آن مهمتر و حساس تر از سازه آن است. وی در خصوص تخصیص اعتبارات این طرح گفت: قرار است اعتبارات توسط استانداری و ادارات استان تامین شود که تا این لحظه این امر محقق نشده است. تصویب طرح های عمرانی، فرهنگی و غیره برای استان نوپایی چون البرز بسیار حائز اهمیت است چرا که بر اعتبار و جایگاه استان در کشور می افزاید، طرحی چون طرح احداث پارک موزه دفاع مقدس می تواند در صورت اجرایی شدن استان را در جایگاه خوب و متفاوتی در این حوزه قرار دهد. اما آنچه قابل توجه است اینکه تنها تصویب طرح با در نظر نگرفتن بودجه و اعتبارات و زیرساخت های لازم برای اجرایی کردنش آن را در حد وعده و به مرور زمان بهانه گیری های مختلف باقی می گذارد، خبری که روزی حکم مژده برای البرز نشینان و اصحاب رسانه داشت امروز پشت خاکریز وعده ها خاک می خورد و رو به فراموشی گذارده می شود. آینده نزدیکی که از دوسال پیش وعده آن داده می شد هنوز نرسیده شاید دیگر نیازی به وعده دادن برای احداث در آینده ای نزدیک نیز احساس نمی شود و بهتر است فعلا روی محتوا کار کرد. به هرحال امید می رود در اجرایی شدن طرح هایی چون احداث پارک موزه دفاع مقدس که نقشی موثر در انتقال ارزش ها و فرهنگ مقاومت، ایثار، شهادت و خودباوری به نسل کنونی دارد، عزم و اراده و همکاری و تعامل بیشتری از دستگاه های اجرایی استان شاهد باشیم.





منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود