24 آذر 1393
شماره خبر: 133673

پل‌های عابر پیاده در کرج استاندارد نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

پل‌های عابر پیاده در کرج استاندارد نیست


رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر کرج گفت: نامه‌ای مبنی بر اینکه پل‌های غیرمکانیزه به هیچ عنوان جوابگو نیست و جز تخریب منظر شهری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، به سازمان‌های مربوطه شهرداری زده شد.
خدمات‌دهی به شهر و شهروندان و بهبود عبور و مرور شهری در جهت ارتقا سطح کیفی شهر و ایجاد شرایط مطلوب برای زندگی شهروندان از وظایف شهرداری در هر منطقه محسوب می‌شود اما گاهی این ارگان برای انجام وظایف خود تنها درآمدزایی را مدنظر قرار می‌دهد و صلاح شهر و شهروندان را درنظر نمی‌گیرد. نگاه صرفا اقتصادی به انجام امور، شهرداری‌ها را از وظایف اصلی خود دور ساخته و سبب شده با هزینه‌هایی که از جانب مردم به دست می‌آورند و باید برای افزایش آسایش شهروندان و امکانات شهر هزینه شود، دست به اقداماتی بزنند که تنها نفع شهرداری را به دنبال دارد و شورای شهر نیز به عنوان نهادی نظارتی بر انجام امورات شهرداری، از این اقدامات چشم‌پوشی می‌کند. یکی از این موارد ساخت پل‌های عابر پیاده است که با هدف ایمنی و تسهیل در رفت و آمد شهروندان و نیز جلوگیری از مشکلات ترافیکی و حوادث ناگوار احداث می‌شود و از آنجا که وجود پل‌های عابر در سراسر دنیا امری مهم و از نشانه‌های توسعه‌ یافتگی است، امروزه برای کاربری بیشتر و استفاده همه اقشار جامعه، به صورت مکانیزه احداث می‌شود. این پل‌ها شاید هزینه بیشتری به همراه داشته باشد اما سهولت رفت‌وآمد سبب می‌شود افراد بیشتری از آن استفاده کنند و این موضوع به نفع مردم و مسئولان است، چراکه هریک به اهداف خود می‌رسند و مردم عبور و مرور ایمن را تجربه می‌کنند و مسئولان نیز علاوه بر کنترل ترافیک و افزایش امکانات شهری از این پل‌ها استفاده تبلیغاتی کرده و به نوعی سود می‌برند. بر اساس اطلاعات به دست آمده برخی از این پل‌های مکانیزه توسط مشارکت‌کننده بخش خصوصی احداث می‌شود که با در نظر گرفتن مدت بهره‌برداری از عرشه پل‌ها به منظور نصب بنرهای تبلیغاتی، سود آن با مشارکت‌کننده تقسیم می‌شود. این امر فرصت مناسبی برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند که با توجه به اینکه رفاه و امنیت مورد نیاز شهروندان تامین می‌شود، هم شرکت سازنده پل سود خود را از ساخت پل می‌برد و هم مدیریت شهری به عنوان مشارکت‌کننده سود قابل توجهی از این پروژه‌ها دریافت می‌کند.
ساخت پل‌های عابر در کرج، تنها برای تبلیغات شهری
اما متاسفانه چندی است در شهر کرج شاهد احداث پل‌هایی هستیم که رفاه و امنیت مردم در درجه آخر اهمیت قرار دارد و تنها نقش بیلبوردهای تبلیغاتی را ایفا می‌کنند، چراکه شاید در طول روز حتی 10 نفر هم از آن عبور نکنند. عدم استفاده مردم از این پل‌ها به این دلیل است که در مکان مناسب تعبیه نشده‌اند و گاهی عرض خیابان آنقدر کم است که مردم ترجیح می‌دهند به جای بالا رفتن از آن‌ همه پله در عرض کمتر از 20 ثانیه عرض خیابان را طی کنند. گاهی به دلیل فضای ناکافی در پیاده‌روها برای مکانیزه شدن پل، مدیریت شهری مجبور به احداث پل‌های غیر مکانیزه یا مکانیکی می‌شود اما در برخی مواقع در منطقه‌ای علی‌رغم وجود فضای مناسب، پل‌ها به صورت غیرمکانیزه ساخته می‌شود که به دلیل بلااستفاده شدن آن‌ها مجبور به تغییر کاربری آن به مکانیزه می‌شوند که این امر نیز هزینه اضافی به دنبال دارد و مدیریت شهری باید در این موضوع پاسخگو باشد. نمونه ساخت این نوع پل‌ها را می‌توان در بلوار امامزاده حسن(ع) دید؛ این پل غیرمکانیزه که از درب دانشگاه کشاورزی به خوابگاه این دانشگاه منتهی شده هیچ کارایی جز نصب بنر و تبلیغات بر روی آن ندارد و با توجه به عرض کوتاه خیابان، مسلم است که هیچ شهروندی، به‌ویژه دانشجویان از آن استفاده نمی‌کنند. با حضور در این مکان و مصاحبه با چند تن از دانشجویان این دانشگاه که به نوعی جامعه هدف ساخت این پل محسوب می‌شوند، صحت این موضوع بر ما ثابت شد. "حمیدرضا م" دانشجوی این دانشکده به خبرنگار تسنیم گفت: استفاده از این پل در شرایطی که در کمتر از 10 ثانیه با عبور از خط عابر پیاده می‌توان به مقصد رسید، کاری غیرمنطقی است و با توجه به پا درد و کمر دردهای امروزی ترجیح میدهم از خیابان که چندان هم شلوغ و خطرناک نیست عبور کنم. وی می افزاید: در چند هفته گذشته که این پل احداث شده حتی یک بار هم از روی آن عبور نکرده‌ام چراکه تاکنون نیازی به این کار احساس نکرده‌ام. "فاطمه ع" نیز اظهار می‌کند: اعتبار لازم برای ساخت این پل که هیچگونه کارایی برای شهروندان ندارد می‌تواند در نقاط مختلف شهر هزینه شود و احداث این پروژه‌های شهری که مسلما هزینه‌های فراوانی از بیت المال به دنبال دارد باید با دقت و مطالعه بیشتری صورت گیرد تا علاوه بر جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های موجود، موجبات آسایش و امنیت شهر را فراهم کند.
علت ساخت غیرمکانیزه پل طالقانی نامعلوم است
رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر کرج در این رابطه گفت: نامه‌ای مبنی بر اینکه پل‌های غیرمکانیزه به هیچ عنوان جوابگو نیست و جز تخریب منظره شهری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، به سازمان‌های مربوطه شهرداری زده شده است. وی افزود: اگر بنا به افزایش پل در شهر باشد با توجه به بودجه ناکافی، باید به جای 10 پل مکانیکی، 5 یا حتی کمتر پل مکانیزه احداث شود تا حداکثر کارایی لازم را داشته باشد. محمدصادق باغستانی با اشاره به اینکه شورای اسلامی شهر کرج ساخت 40 پل در سطح شهر را مصوب کرده، بیان کرد: از این تعداد تنها 3 پل اجرایی شده که یکی از آن‌ها در خیابان مطهری روبروی آموزش و پرورش واقع شده که به دلیل اختلاف سطح در این خیابان یک طرف آن مکانیزه است. وی خاطرنشان کرد: هدف ما احداث پل‌های مکانیزه برای آسایش و امنیت شهروندان است و در این راستا با سازمان زیباسازی و معاونت حمل و نقل مکاتبات و صحبت‌هایی انجام شده که قول مساعدت و همکاری از سوی آنان دریافت کرده‌ایم. عضو شورای شهر کرج بیان کرد: گاهی دلیل ساخت این پل‌های مکانیکی قراردادهای منعقد شده از قبل است و یا اینکه در برخی مناطق در تعارض با مغازه‌هاست و از آنجا که پل‌های مکانیزه فضای بیشتری نیاز دارد، احداث آن با مشکلاتی مواجه می‌شود که مجبور به ساخت پل مکانیکی می‌شویم. باغستانی تصریح کرد: اما در مناطقی مانند چهارراه طالقانی بعد از زیرگذر که فضای مناسب نیز وجود دارد و ساخت پل مکانیزه امکان‌پذیر بود انتظار می‌رفت این موضوع اجرایی شود و ساخت پل‌ مکانیکی در این مکان جای سوال دارد. وی با اشاره به اینکه وجود تناقض‌ها و عدم برنامه ریزی و مدیریت صحیح سبب بروز چنین مشکلاتی در اجرای پروژه‌های البرز می‌شود، گفت: در مجموع این روند رو به بهبودی است و صحبت‌هایی برای مکانیزه شدن پل‌ها انجام شده است. این درحالی است که تبدیل پل‌های مکانیکی به مکانیزه نیازمند اعتباری است که گویا از دید مدیریت شهری پنهان مانده است و یا هزینه‌های این‌‌چنینی از نظر آنان بسیار ناچیز است و اگر چنین باشد می‌تواند در نقاط دیگر شهر پرمعضل کرج هزینه شود.
طرح‌های اجرایی در شهر سلیقه‌ای است
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج گفت: حدود 13 پل در کلانشهر کرج در دست اجراست که 5 مورد اجرا شده و 8 مورد دیگر در حال نقطه‌یابی برای احداث است. حجت‌الله غلامرضایی با تاکید بر لزوم ایجاد طرح جامع ترافیک در شهرداری کرج اظهار داشت: اگر طرح جامع ترافیک داشته باشیم، همه چیز در شهر تعریف می‌شود و نقاطی که نیازمند تقاطع غیر همسطح و پل‌های عابرپیاده است براساس ترافیک و تردد شناسایی و تصمیم‌گیری صورت می‌گیرد و پس از پیشنهاد در طرح تفضیلی مصوب می‌شود. وی افزود: طرح‌هایی که اکنون اجرایی می‌شود بر اساس نیاز منطقه و سلیقه‌ای است اما اگر طرح جامع ترافیکی وجود داشته باشد همه چیز نقطه‌یابی صحیح می‌شود و پروژه‌ها براساس آن اجرا می‌شود. غلامرضایی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی ترافیکی این است که در کلانشهر کرج با جمعیت بیش از 2 میلیون نفری طرح جامع مصوب ترافیک نداریم.
وی با تاکید بر اینکه تمام پل‌هایی که در سطح شهر برای احداث آن برنامه ریزی شده مکانیزه است، بیان کرد: مردم از پل‌های مکانیزه به سختی استفاده می‌کنند چه رسد به پل‌های غیرمکانیزه با ارتفاع بالا و پله‌های فراوان، که این نشانگر غیرکاربردی بودن پل‌های ساخته شده است.




منبع:تسنیم

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود